پارک جنگلی سد اکباتان باتوجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند به نقطه مهمی در گردشگری شهر همدان تبدیل شود و به گفته مسوولان تمام قابلیت‌ها و استاندارد‌های لازم را دارا است.
کد خبر: ۸۹۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲ 24 August 2020
عملیات ساخت بزرگترین پارک فرامنطقه‌ای همدان واقع در سداکباتان این شهر در حالی آغاز شده که به اذعان مسوولان، اجرای این طرح جهشی عظیم در توسعه گردشگری استان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این پارک جنگلی به وسعت ۲۵۰ هکتار در چند مرحله احداث می‌شود و هم اینک برای احداث مرحله یک پارک جنگلی اکباتان ۲ میلیاردتومان اعتبار اختصاص یافته است.

پارک جنگلی سد اکباتان باتوجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند به نقطه مهمی در گردشگری شهر همدان تبدیل شود و به گفته مسوولان تمام قابلیت‌ها و استاندارد‌های لازم را دارا است.

از سوی دیگر طبق ماده ۲۲ قانون هوای پاک تمام شهرداری‌ها ملزم هستند که سرانه فضای سبز شهری خود را به بالای ۱۵ مترمربع افزایش دهند.

وسعت فضای سبز همدان در حال حاضر ۶۳۰ هکتار است و حالا با شروع عملیات ساخت پارک جنگلی اکباتان، سرانه فضای سبز این شهر به بالای ۱۷ مترمربع افزایش پیدا خواهد کرد.

وسعت فضای سبز همدان در حال حاضر ۶۳۰ هکتار است و حالا با شروع عملیات ساخت پارک جنگلی اکباتان، سرانه فضای سبز این شهر به بالای ۱۷ مترمربع افزایش پیدا خواهد کرد.

اکباتان سرشار از گونه‌های کم آب

معاون خدمات شهری شهردار همدان با اشاره به اینکه پارک فرامنطقه‌ای اکباتان سرشار از امکانات رفاهی و تفریحی خواهد بود، گفت: ایجاد کمپ‌های اقامتی، فضای بازی، انواع موزه، فضای ورزشی، پیست دوچرخه سواری، امکانات سرگرمی و صد‌ها فضای رفاهی در نقشه این پارک طراحی شده است.

وحید علی ضمیر افزود: به دنبال این هستیم تا گونه‌های دارویی، مرتعی و جانوری را در این منطقه توسعه دهیم و درخت و درختچه‌هایی استفاده کنیم که حداقل نیاز آبی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی در طرح احداث پارک جنگلی اکباتان بسیار حایز اهمیت است، گفت: پوشش گیاهی یکی از عواملی است که خاک را نگه می‌دارد و مانع جابه جایی می‌شود.

علی ضمیر با اشاره به کاشت بذر بادام وحشی در پارک جنگلی اکباتان گفت: این بذر بسیار به کم آبی مقاوم است و به راحتی رشد می‌کند.

وی اضافه کرد: کاشت بذر گیاهان مرتعی زمینه‌های اکولوژیکی شهر همدان و اثرات زیست محیطی آن را تقویت می‌کند و مدیریت شهری توجه ویژه در کاشت انواع گیاهان براساس موقعیت آب و هوایی منطقه دارد.

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در این باره می‌گوید: پارک جنگلی ۲۵۰ هکتاری اکباتان مستعد تبدیل شدن به منطقه گردشگری است.

حسین قراباغی اظهار داشت: هم اکنون پارک ۲۵۰ هکتاری سد اکباتان را در کنار پارک ولایت به عنوان منطقه گردشگری برای سرمایه گذاری معرفی کرده‌ایم و اطلاع رسانی‌ها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه زمینه‌های سرمایه گذاری توسط مدیریت شهری همدان فراهم شده است، بخش گردشگری قطع به یقین در رسیدن به این هدف نقش آفرین خواهد بود.

قراباغی بیان کرد: پارک جنگلی سد اکباتان باتوجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند به نقطه مهمی در گردشگری شهر همدان تبدیل شود چرا که تمام قابلیت‌ها و استاندارد‌های لازم را دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: این پارک جنگلی را می‌توان یک پارک کوهستانی فرامنطقه‌ای دانست چراکه در کنار زیبایی‌های طبیعی می‌تواند انواع موزه، کمپ‌های اقامتی، فضا‌های بازی و ورزشی، پیست دوچرخه سواری و سایر سرگرمی‌ها را نیز در آن ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان: این پارک جنگلی را می‌توان یک پارک کوهستانی فرامنطقه‌ای دانست چراکه در کنار زیبایی‌های طبیعی می‌تواند انواع موزه، کمپ‌های اقامتی، فضا‌های بازی و ورزشی، پیست دوچرخه سواری و سایر سرگرمی‌ها را نیز در آن ایجاد کرد.
وی افزود: فضا برای سرمایه گذاری در طرح ایجاد پارک جنگلی اکباتان مهیا است و شهرداری از سرمایه گذاران استقبال می‌کند.

قراباغی اظهار داشت: منطقه پارک جنگلی سد اکباتان برای سرمایه‌ای بی‌نظیر ارزیابی می‌شود و موقعیت مکانی، دسترسی، چشم‌انداز و منابع آبی و خاکی از ویژگی‌های این پارک است.

وی یادآور شد: ایجاد این پارک جنگلی سرانه فضای سبز شهری همدان را افزایش چشمگیری خواهد داد و موقعیت تفریحی بسیار خوبی برای نسل‌های آینده فراهم می‌سازد.

گردشگری چهار فصل در اکباتان
 نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی شهر همدان همواره مورد توجه است، گفت: ایجاد پارک فرامنطقه‌ای اکباتان زمینه ساز رونق گردشگری و جذب مسافر در چهار فصل سال است.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: سد اکباتان دارای ویژگی‌های منحصر به فرد در زمینه گردشگری است و باید به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری همدان تبدیل شود.

وی تقویت زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی شهر همدان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سد اکباتان همدان از ظرفیت بالقوه برای تبدیل به منطقه نمونه گردشگری بهره‌مند است و باید زیرساخت‌های لازم بر اساس طرح جامع گردشگری در این منطقه ایجاد شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ایجاد پارک نواری در حاشیه سد اکباتان را در تقویت زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی برای بهره مندی مردم از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این منطقه موثر دانست و گفت: مسوولان اجرایی شهرستان همدان باید نسبت به ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرای این طرح مهم تفریحی گردشگری در حاشیه سد اکباتان در چارچوب طرح جامع گردشگری اقدام کنند.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: سد اکباتان دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است و روستا‌های اطراف آن هر کدام می‌تواند جاذبه‌ای برای سفر به منطقه ایجاد کند به همین دلیل ردیف ملی جداگانه برای حوزه سد اکباتان در نظر گرفته شده و شهرداری و شورای شهر نیز با ایجاد پارک ۲۵۰ هکتاری در منطقه در حال نقش آفرینی هستند.

نماینده مجلس: سد اکباتان دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است و روستا‌های اطراف آن هر کدام می‌تواند جاذبه‌ای برای سفر به منطقه ایجاد کند به همین دلیل ردیف ملی جداگانه برای حوزه سد اکباتان در نظر گرفته شده و شهرداری و شورای شهر نیز با ایجاد پارک ۲۵۰ هکتاری در منطقه در حال نقش آفرینی هستند.

این نماینده مجلس منطقه سد اکباتان همدان را از محور‌های اصلی برای جذب گردشگر و مسافر در فصول سال دانست و گفت: باید با ایجاد امکانات مناسب برای خدمات دهی مطلوب به مردم در این منطقه اقدام شود.

حاجی بابایی یادآور شد: منطقه سد اکباتان براساس مصوبه هیات وزیران منطقه نمونه گردشگری است و باید با ارایه طرح مطالعاتی و راهبردی برای جذب سرمایه گذار برنامه ریزی کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد‌ها ظرفیت خوبی برای توسعه صنعت گردشگری هستند، گفت: سد‌ها و نیروگاه‌های وابسته به آن‌ها علاوه بر اینکه از منابع مهم تامین آب و انرژی و برق محسوب می‌شوند با ایجاد مناظر خاص خود، ظرفیت‌های بزرگی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری نیز به حساب می‌آیند.

توسعه فضای سبز در دل گردشگری

رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: توسعه فضای سبز در دل رونق گردشگری همدان از رویکرد‌های اصلی شورا و شهرداری است.

کامران گردان افزود: پارک جنگلی٢۵٠هکتاری اکباتان یک پارک فرامنطقه‌ای به شمار می‌رود و با توجه به واگذاری زمین از طرف منابع طبیعی به شهرداری، تصمیم داریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و طراحی‌های خاصی که در این منطقه ایجاد شده، فضای سبز جدید را براساس تقسیم جمعیت شهری ایجاد کنیم تا مکان مناسبی برای ورود سایر مسافران و گردشگران به شهر همدان باشد.

وی ایجاد پارک‌های بزرگ با امکانات مناسب رفاهی و تفریحی را در رونق گردشگری بسیار مهم و موثر دانست و گفت: هم اینک بیش از ۶۰۰ هکتار فضای سبز در شهر همدان ایجاد شده است.

گردان با بیان اینکه استاندار همدان بر جلب مشارکت سرمایه داران در طرح پارک فرامنطقه‌ای اکباتان تاکید دارد، یادآور شد: شورای شهر فضا را برای سرمایه گذار مهیا کرده و از همه ظرفیت‌ها برای اینکه سرمایه گذار بتواند در مسیر توسعه استان قدم بردارد استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار زیبایی‌های طبیعی می‌توان انواع کمپ‌های اقامتی، فضا‌های بازی و ورزشی، پیست دوچرخه سواری و سایرتفریحات سالم و سرگرمی‌ها را نیز در پارک جنگلی اکباتان ایجاد کرد.

همدان دارای هشت پارک جنگلی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار