معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز گفت: برای نخستین بار گروهی از محققان استان فارس موفق به تولید پارچه نانو شدند که تا ۹۹ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری می کند.
کد خبر: ۸۹۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵ 24 August 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: دکتر محمدرضا حیدری بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری فعالیت‌های اخیر معاونت غذا و داروی علوم پزشکی شیراز، گفت: داروسازان و داروخانه‌های استان در آغاز بحران کرونا و مواجهه با کمبود مواد ضدعفونی کننده، در راستای همکاری و کنترل این بیماری، به تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده در استان پرداختند و همین امر نقش مؤثری در مقابله با این بحران داشت.

وی با اعلام حمایت دانشگاه از این مشارکت‌ها با صدور مجوز برای ۷۵ کارگاه تولیدی در آغاز شیوع بحران کرونا برای کمک به سلامت عمومی جامعه افزود: در طول بحران کرونا نیز هفت کارخانه و کارگاه تولیدی ماسک در راستای همکاری با مجموعه سلامت فارس به تولید ماسک پرداختند.

او در ادامه به آزمایشگاه رفرانس کنترل غذا و دارو در دانشکده داروسازی به عنوان یکی از توانمندی‌های استان فارس در تأمین سلامت غذایی و دارویی اشاره کرد و از تلاش دانشگاه برای توسعه فضای فیزیکی این آزمایشکاه، تأسیس بخش‌های سم شناسی، دارو و بیولوژی، انجام آزمون‌های جدید میکروبی، شیمی، سم شناسی، بیولوژی مواد غذایی و کنترل دارویی برای رصد و ارزیابی تولیدات کارخانه‌های تحت پوشش خبر داد.

معاون غذا و داروی دانشگاه ادامه داد: ساخت دو ساختمان مجهز با زیر بنای هزار و ۷۰۰ مترمربع در دانشکده داروسازی از جمله اقدامات مهم انجام شده از سوی این معاونت است که پس از آزمایشگاه رفرانس کشور، عملکرد و کارهای تحقیقاتی این آزمایشگاه و کارکنان آن جزو آزمایشگاه‌های برتر کشور بوده است؛ به طوری که به تمامی آزمایشگاه‌های جنوب کشور نیز خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌کند.

او دریافت مجوز برای آزمایشگاه‌های همکار و مجاز و انجام برنامه‌های منظم ممیزی از آنها را از جمله اقدامات مهم این حوزه برشمرد و افزود: خریداری و ارتقای سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری آزمایشگاه و اتصال به سامانه جامع مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی کشوری، انجام طرح‌های تحقیقاتی مهم مانند طرح پایش سموم در فرآورده‌های کشاورزی و پایش فرآورده‌های گوشتی نیز از دیگر دستاوردهای مهم این مدیریت در چهل ساله اخیر است.

این مقام مسؤول در دانشگاه اظهار کرد: در صورت دسترسی به مواد اولیه تأمین ماسک در استان، روزانه دو تا سه میلیون ماسک در فارس تولید می‌شود، برای نخستین بار در کشور، یک گروه از محققان استان نیز موفق به تولید پارچه نانو شدند که تا ۹۹ درصد از ابتلاء به کرونا در افراد پیشگیری می‌شود.

دکتر حیدری از واگذاری نزدیک به ۷۰ درصد داروخانه بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی در راستای اشتغال زایی خبر داد و با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت بخش تجویز منطقی دارو دراین معاونت گفت: شرکت‌های دارویی توزیعی و پخش دارو به سامانه این متصل هستند که امکان نظارت و دریافت روزانه موجودی و اطلاعات هر دارو را فراهم می‌سازد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه در گذشته، ۵ تا ۶ شرکت دارویی در استان فعالیت داشته و توزیع دارو تنها در داروخانه‌های مرکز انجام می‌گرفت، گفت: ۳۰ شرکت پخش دارو با هدف تأمین و توزیع دارو در سطح استان فعالیت دارند و به تمامی داروخانه‌های استان در تمامی شهرستان‌ها و مناطق دور استان نیز، خدمات ارائه می‌دهند.

رشد قابل توجه تعداد داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو

او از رشد قابل توجه تعداد داروخانه‌ها در استان به میزان نزدیک به دو برابر و معادل با ۴۰ درصد و شرکت‌های پخش دارو تا ۳۰ درصد خبر داد و افزود: صدور مجوز برای شرکت تولید سِرُم و فعالیت شرکت‌های دارویی در استان که به تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی می‌پردازند نیز از دیگر اقدامات معاونت غذا و داروی دانشگاه است.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه روزانه در استان نزدیک به ۲۵ هزار لیتر الکل تولید می‌شود، درباره فرآیند تولید الکل در استان نیز توضیح داد: الکل در استان تنها در شهرستان‌های فسا، جهرم، آباده و اقلید انجام تولید می‌شد و این کارخانه‌ها در آغاز شیوع بیماری کرونا نیز، بسیار در مدیریت بیماری کووید ۱۹، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز را یاری رساندند، اما با تلاش مسؤولان معاونت غذا و داروی دانشگاه، نزدیک به چهار کارخانه در شهرستان‌های داراب، اقلید و استهبان نیز معرفی شده تا با تغییر خط تولید و نصب تجهیزات مرتبط، به مدار تولید الکل در فارس بپیوندند.

او یکی از بخش‌های مهم حوزه خود را اداره نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معرفی کرد که از سوی سازمان غذا و داروی کشور به عنوان بهترین واحد برتر کشوری در این حوزه انتخاب شده است و اعلام کرد: یکی از مهمترین اقدامات در حال پیگیری و انجام از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه به همت این اداره، تدوین سیمای مواد غذایی استان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه با اصلاح پرونده برای ۳۰ محصول تولید شده در استان، نشان سلامت صادر شده و ۹۵ درصد فرآورده‌های غذایی در فارس دارای نشانگر رنگی تغذیه‌ای هستند، عنوان کرد: با توجه به آمار تولید محصولات غذایی در استان، دانشگاه ما نیز جزو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برتر بوده و بیشترین محصولات تولید شده در استان، دارای نشان سیب سلامت است.

حمایت از تولیدات فرآورده‌های دارویی گیاهی

به گفته این مقام مسؤول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استان فارس از لحاظ پوشش گیاهی به ویژه گیاهان دارویی در وضعیت بسیار مناسب و ظرفیت بالایی بوده که با نظارت بر تولید این فرآورده‌ها در مراکز تولیدی، عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده گیاهان دارویی و سنتی، این موضوع نیز مورد حمایت جدی این معاونت قرار گرفته است.

او همچنین با اشاره به اقدامات نظارتی این معاونت به ویژه در ایام کرونا اعلام کرد: در آغاز شیوع کروناویروس، نزدیک به ۷۰ نوع ماده ضدعفونی کننده در سطح استان توزیع شده بود که با آزمایش‌های انجام شده و نمونه برداری در آزمایشگاه رفرانس دانشگاه، ۲۰ درصد از آنان استاندارد نبود و در این راستا، گزارشی به وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی و تأمین سلامت جامعه ارسال شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه یادآور شد: نظارت بر عرضه مکمل‌های ورزشی نیز یکی از اقدامات مهمی است که از سوی بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و چندین کارخانه تولیدی فرآورده‌های گیاهان دارویی و یک کارخانه تولید مکمل‌های ورزشی در شهرک صنعتی شیراز نیز در این حوزه در حال فعالیت هستند.

برچسب ها: کرونا ، پارچه نانو ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار