هر آنچه باید درباره «دارادوم» بدانید؛
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: به نظر می رسد که با اوضاع کنونی بازار، استقبال چندانی از دارادوم نشود. مدیرعامل کارگزاری بانک دی نیز گفت: لحاظ کردن تخفیف برای فروش واحدهای صندوق به نظر من کار بسیار اشتباهی است چرا که تخفیف دار کردن واحدهای صندوق باعث ایجاد التهاب در بازار می شود.
کد خبر: ۸۹۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ 24 August 2020

در آشفتگی بورس، مردم برای خرید «دارادوم» به صف می‌نشینند؟ / روزهای تلخ بورس تا کی ادامه دارد؟

تابناک گیلان/ چند سالی است که به دلیل تحریم های نفتی، دولت نمی توانست آن گونه که باید صادرات نفت داشته باشد و درآمدهای نفتی پیش بینی شده در قانون بودجه را محقق سازد. با شیوع ویروس کرونا در دنیا از سال گذشته اوضاع درآمدی دولت بدتر نیز شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، شیوع این ویروس منحوس موجب شد تا رکود اقتصادی بر دنیا حاکم شود و تقاضا برای خرید نفت و در نتیجه قیمت نفت به شدت کاهش یابد. همچنین این رکود اقتصادی در کشور درآمدهای مالیاتی را نیز تحت تاثیر جدی قرار داد. بنابراین دولت باید برای جبران کسری درآمدهای پیش بینی شده به فکر راهکارهای جدیدی می افتد.

یکی از بهترین راهکارها، فروش سهام دولت در برخی شرکت های دولتی به مردم از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در بورس بود. راهکاری که علاوه بر افزایش درآمدهای دولت به مردمی شدن اقتصاد و خصوصی سازی نیز کمک می کرد.

به هر حال پذیره نویسی اولین صندوق ETF با نماد دارایکم که شامل سهام باقیمانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود با 20 درصد تخفیف از 14 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و آخرین مهلت فروش این صندوق ها، پایان روز 31 اردیبهشت ماه اعلام شد.

در نهایت معامله واحدهای اولین صندوق ETF دولت در تیرماه سال جاری آغاز شد و خریداران واحدهای این صندوق سود قابل قبولی را کسب کردند.

بعد از کسب سود بالا توسط خریداران واحدهای دارایکم، مردم پیگیر عرضه واحدهای صندوق دارادوم شدند. صندوقی که زمان آغاز پذیره نویسی آن چندین بار تغییر کرد.

در ابتدا خبرها حکایت از آن داشت که دومین صندوق ETF دولت به نام دارادوم در تیرماه سال جاری و سومین صندوق ETF دولت به نام داراسوم نیز در مرداد ماه سال جاری برای فروش عرضه خواهند شد اما به هر دلیلی این امر اتفاق نیفتاد.

در مورخه 19 مرداد ماه 1399 خبر شبانگاهی شبکه سه از قول رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که زمان آغاز پذیره نویسی صندوق دارا دوم اوایل شهریور ماه سال جاری می باشد.

در مورخه 20 مرداد ماه 1399 روابط عمومی سازمان خصوصی سازی اعلام کرد به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله موسوم به ETF از اوایل شهریورماه سال جاری، این خبر تکذیب می شود. سازمان خصوصی سازی دلیل لغو دارادوم را عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور اعلام کرد.

سپس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به اظهارات آقای صالح رییس محترم سازمان خصوصی سازی در خصوص عدم همراهی وزارت نفت برای واگذاری سهام پالایشگاه ها با اظهار تعجب از مطالب اظهار شده توسط ایشان، اعلام کرد طبق آخرین نظر جناب آقای دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، قرار شد سهام پالایشگاه ها به صورت بلوکی فروخته شود و لذا با انتخاب این روش عرضه، دیگر لزومی به تشکیل صندوق ETF نبوده است.

این تایید و تکذیب ها و اختلافات سرآغازی شد بر سقوط بورس و آغاز درگیری های دو وزارتخانه اقتصاد و نفت. در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان و برهم ریختن اوضاع بورس، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در مورخه 21 مرداد ماه 1399 طی مصاحبه ای اعلام کرد: اولین چهارشنبه شهریور ۹۹ صندوق دارا دوم عرضه می‌شود و عرضه بلوکی، منتفی است.

دارادوم شامل سهام چه شرکت هایی است؟

صندوق ETF دوم که سهام صنایع پالایش و پتروشیمی را در بر می گیرد شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران می باشد که قرار است با 30 درصد تخفیف پذیره نویسی شود.

آیا برای خرید واحدهای صندوق ETF نیاز به کد بورسی می باشد؟

پاسخ خیر است و داشتن کد بورسی جهت خرید سهام صندوق ETF دوم نیز به مانند ETF اول الزامی نیست.

اشخاصی که کد بورسی دارند می توانند پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق را از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی انجام دهند.

اشخاصی هم که کد بورسی ندارند می توانند برای خرید سهام صندوق ETF از طریق بانک‌ها اقدام به پذیره نویسی کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند به‌صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه‌ بانکی نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

در دارادوم تا چه سقفی می توان خرید انجام داد؟

سقف خرید یا سرمایه گذاری توسط هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، 5۰ میلیون ریال (پنج میلیون تومان) در نظر گرفته شده است. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در این باره گفت: همه مردم می‌توانند سهام دومین صندوق‌ ETF را خریداری کنند که سقف خرید آن برای دارا یکم معادل ۲ میلیون تومان بوده و ما این سقف را برای دارا دوم با تصویب هیئت دولت به ۵ میلیون تومان افزایش می‌دهیم.

برای خرید محدودیت سنی وجود دارد؟

خرید برای تمام شهروندان ایرانی دارای کد ملی امکان‏پذیر است و هیچ گونه محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

از چه زمانی می توان این واحدها را معامله کرد؟

به مانند دارایکم در دارادوم نیز یک ماه بعد از تخصیص واحدها، معامله آنها امکان پذیر می باشد.

آغاز پذیره نویسی دارادوم چه تاثیری بر بورس دارد؟

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش گفت: اساسا محتوای صندوق ها چه دارایکم، چه دارادوم و ...، نباید با واحدها تفاوتی داشته باشند.

وی افزود: مقصود این است که نباید برای خرید واحدهای این صندوق ها تخفیف در نظر گرفته شود چرا که خریداران با این تخفیفات ترغیب می شوند به جای آن که سهام حاضر در این صندوق ها را خریداری کنند یا سهام حاضر در این صندوق ها را نگهداری کنند، واحدهای این صندوق ها را با تخفیف خریداری کنند.

به عنوان مثال، سهامدار فلان پالایشی ترغیب می شود که سهام خود را بفروشد و واحدهای صندوق دارادوم را با تخفیف خریداری کند. این باعث ایجاد یک التهاب در بازار خواهد شد. همین الان نیز شاهد همین مسئله در بازار هستیم.

آقابزرگی ادامه داد: بنابراین لحاظ کردن تخفیف برای فروش واحدهای صندوق و یا به اصطلاح برخی ها رانت، به نظر من کار بسیار اشتباهی است و تاثیر منفی بر بازار دارد.

وی در مورد اینکه این اوضاع بورس تا کی ادامه دارد، گفت: به شرط عدم مداخله دستوری در حفظ و نگهداری بازار، بازار خود به نقطه ای خواهد رسید که قیمت ها جذاب خواهند شد و شاهد بازگشت خریدها به بازار خواهیم بود. در حال حاضر بخشی از سهام شرکت های بنیادی به نقطه ای رسیده اند که جذابیت خرید به وجود آمده است.

آقابزرگی گفت: این اصلاحات ذات بازار است و در 4 ماه نخست سال جاری بورس 250 درصد رشد کرد و حالا 25 درصد اصلاح کرده است. اگر کسی انتظار صعود یا سقوط صرف را از بازار داشته باشد اشتباه است. به هر حال هر فرازی یک فرودی را به همراه دارد.

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه نیز در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به نظر می رسد که با اوضاع کنونی بازار، استقبال چندانی از دارادوم نشود. به این دلیل که مردم بازار را ملاحظه می کنند و تصمیم به خرید می گیرند و با توجه به اینکه باید اعتمادسازی در این دو هفته در بازار صورت می گرفت اما این کار انجام نشد پیش بینی این است که استقبال چندانی از دارادوم نشود. کما اینکه شروع ماجراهای ریزش بورس هم از همین دارادوم آغاز شد.

وی ادامه داد: شرایط بازار به گونه ای است که سهامدارانی که با مکانیسم بازار آشنایی دارند و دید کوتاه مدت تری دارند اگر بخواهند دارادوم بخرند، در ابتدا ترجیح می دهند که فلان سهام بنیادی را که 40 درصد اصلاح قیمتی داشته است را خریداری کنند تا اینکه دارادوم بخرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار