کد خبر: ۸۹۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 28 August 2020
استان گیلان با ۲۵ درصد تولید محصولات کشاورزی در حوزه باغبانی و بهره مندی ۲۶۶ خانوار توانسته رتبه نهم از لحاظ سطح باغی را در کشور از آن خود کند.
 

 

خبرگزاری شبستان گیلان_ نوشین کریمی، هر ساله سالروز شهادت خدمتگزاران راستین ملت رجایی و باهنر که به نام هفته دولت نامگذاری شده است بهانه ای برای تکاپو و ارایه عملکرد سازمان ها و ادارات و تکمیل و یا آغاز پروژه هایی می شود که نفعش به مردم و توسعه کشور خواهد رسید.


با توجه به آمار و مشکلات در حوزه فعالیت های باغی استان گیلان باید دانست که ۲۵ درصد تولید محصولات کشاورزی در حوزه باغبانی است و گیلان رتبه ۹ از لحاظ سطح باغی در کشور را از آن خود دارد و۲۶۶ هزار خانوار بهره بردار در حوزه باغبانی استان گیلان اشتغال دارند.



با این نگاه در صدد بررسی عملكرد باغباني استان گیلان برآمدیم تا وضعیت موجود را از سال 92 لغايت 98 مورد توجه قرار دهیم.

«مسعود الماسی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه توسعه باغات در اراضي شيب دار تا سال ۹۵ حدود هزار هكتار از محصولات فندق، زيتون، گردو و گياهان دارويي بوده است، كه شامل اراضي واگذار شده در قالب ماده ۲ دستورالعمل واگذاري زمين و ماده ۳ قانون حفاظت بوده است، افزود: برش برنامه ششم توسعه كشت در اراضي شيبدار طي سال هاي ۹۶ تا ۱۴۰۰ بر اساس سطح ابلاغي، هفت هزارو ۳۰۰ هكتار بوده كه تا سال ۹۸، چهار هزارو ۱۰۴ هكتار توسعه باغ ها اجرا شده است.

 


رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: انجام طرح تامين و انتقال آب علي آباد رودبار جهت توسعه باغات زيتون در عرصه هزار و۵٠ هكتاري، انجام طرح مطالعاتي مرحله ۱ و ۲ تامين و انتقال آب جهت توسعه باغهای فندق در محدوده روستاي گيلانده و آق اولر در سطحي معادل ۵٠٠ هكتار، انجام طرح مطالعاتي توسعه باغات در اراضي شيبدار در محدوده جغرافيايي جمشيدآباد تا سد سفيدرود در سطحي معادل ۱۵هزار هكتار، تامين و انتقال آب قراء پنجگانه رودبار در عرصه ۸۰۰ هكتاري و مطالعه طرح تامين و انتقال آب سرخن رودبار در عرصه ۲۵۰ هكتاري در حال انجام است.
 

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی استان براساس شاخص های تولید در محصولات اساسی استان که شامل زیتون، فندق، کیوی، مرکبات، گوجه سبز و همچنین محصولات گلخانه ای و گیاهان دارویی به مساحت ۱۰۸ هزار هکتار و تولید ۴۰۵ هزار تن در سال ۹۲، به مساحت بالغ بر ۱۱۴ هزار هکتار و تولید سالیانه ۶۵۰ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است، افزود: این مقدار نسبت به سال های ماضی دارای رشد مناسبی بر اساس افزایش توسعه باغ ها بوده است که در این راستا محصول فندق و چاي و گل گاوزبان رتبه اول کشور، کیوی رتبه دوم، زیتون رتبه سوم و مرکبات رتبه پنجم را در تولید محصول دارد.



الماسی اظهار کرد: با توجه به اجراي پروژه اقتصاد مقاومتي گياهان دارويي و شرايط مناسب توليد در استان سطح زير كشت گياهان دارويي از ۶۳٠ هكتار در سال ۹۲ به ۹۵۹.۲ هكتار در سال ۹۸ رسیده است.

 

وی ادامه داد: ميزان توليد  نیز از ۲ هزارو ۵۲۶ تن به چهار هزار و ۷۸۱.۵ تن افزايش يافته است كه اين عمليات به صورت زراعي انجام مي گیرد.

 


الماسی اذعان کرد: با توجه به اهداف و سياست هاي وزرات جهادكشاورزي در توسعه مكانيزاسيون ماشين آلات كشاورزي و تخصيص تسهيلات به متقاضيان در تامين ماشين آلات مورد نياز خصوصا تراكتور باغي، علف تراش، تيلر، سرشاخه خردكن، دستگاه اتوماتيك گلدان پركن از ابتداي سال ۹۲ از ۱۸۴ دستگاه به ۲هزار و ۱۱۰ دستگاه ماشین آلات کشاورزی در سال ۹۸ رسیده ایم.



وی همچنین در خصوص واحدهاي توليد قارچ خوراكي از ابتدای سال ۹۲ بیان کرد: میزان تولید واقعی (ظرفیت واقعی) هزار و ۵٠ تن تولید سالیانه با تعداد پنج واحد قارچ دکمه ای بود که به تولید سالیانه چهار هزار و ۴٠۳.۹ تن با ۱۱ واحد تولیدی صنعتی و ۱۳٠ واحد مشاغل خانگی در سال ۹۸ افزایش یافته است.



الماسی با اشاره به اینکه یک واحد تولید کمپوست از ظرفيت صفر درصد به ظرفیت پنج هزار تن تولید سالیانه كه از سال ۹۳ در حال فعالیت است گفت: ۲واحد دیگر با ظرفیت ۲٠ هزار تن در حال اخذ مجوزهای لازم برای احداث هستند.



«منوچهر پارسافر» نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی استان گیلان اذعان کرد: این شرایط مناسب برای تولید محصولات کشاورزی، گلخانه ای و تولیدات فضای باز است و بر همین اساس آمار سال ۹۲ تولید محصولات گل و گیاهان زینتی فضای آزاد از ۲۳۷ هکتار با میزان تولید سالیانه ۱۶ میلیون و ۶۰۰هزار (اصله-شاخه) به سطح ۷۲۳ هکتار و با تولید ۲۶میلیون و ۸۰۰ هزار (اصله- شاخه) در سال ۹۸ رسیده که نسبت به سال پایه از رشد سه برابري در سطح  برخوردار بوده است.

 


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان همچنین به آمار سطح گلخانه ها در فضای ۵.۲۸ هکتار در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: این آمار در سال ۹۸ به ۸۴ هکتار با تولید ۱۲ میلیون گل شاخه بریده، آپارتمانی گلدار و برگ زینتی و فصلی و نشایی رسیده است.

 


وی در ادامه تولید توت فرنگی، سبزی، صیفی و گیاهان دارویی را چهار هزار و ۹۸۵ تن عنوان کرد و گفت: با توجه به برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی تولید نهال اصلاح شده، وضعیت تولید نهال اصیل و استاندارد سال ۹۲ از تعداد ۱۰ تولید کننده نهال دارای مجوز با سطح ۱۲ هکتار و تولید بیش از ۸۰هزار اصله نهال به تعداد ۱۵ تولید کننده نهال با سطح ۷.۲۷ هکتار و تولید بیش از  ۶۰۰ هزار اصله نهال استاندارد در سال ۹۸ افزایش یافته است ضمن اینکه ظرفیت تولید نهال استان بالغ بر ۲ میلیون اصله است.



پارسافر در راستای حمایت و تقویت صنعت ابریشم کشور بیان کرد: برای تحقق این امر در قالب طرح تولید نهال یارانه دار طی قرارداد با بخش خصوصی تا سال ۹۸ بالغ بر یک میلیون اصله نهال توت اصلاح شده رقم کی موچی در بین نوغانداران کشور توزیع شد.



وی در خصوص اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در باغات استان نیز گفت: از ۱٠ هزارو ۴۷۰ هکتار در سال ۹۲ به ۱۸هزارو ۵۸۰ هکتار در سال ۹۸ افزایش داشتیم.

 



پارسافر با اشاره به ورود گیاهان جدید به استان در جهت افزایش تولید و درآمد از قبیل زعفران، استویا، زرشک، بلوبری و بادام دیرگل، تصریح کرد: ایجاد باغ‌های سازگاری فندق، بادام دیر گل و بلوبری....در سطح استان، تخصیص اعتبارات ملی و استانی در طرح های (توسعه و اصلاح باغات زیتون، یارانه نهال)، تخصیص تسهیلات در توسعه گلخانه ها و گیاهان دارویی، انجام مطالعات پژوهشی با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در بخش باغبانی و.... از جمله کارها و برنامه هایی است که به دنبال تحقق آن هستیم.



وی در پایان طی آخرین آمار سال ۹۸ کشت فندق را در سطح ۱۹ هزار و ۲۳.۸ هکتار به میزان  ۲۳ هزار و۳۶۲.۹ تن تولید و کیوی را در سطح ۶۰ هزار و۷.۲ هکتار با تولید یکصد و ۸۱هزار و ۲۷۷ تن دانست و اعلام کرد: مرکبات نیز در سطح ۱۱ هزارو ۱۰۰ هکتار تولیدی معادل ۱۷۵هزار تن، زیتون در سطح ۹ هزار و  ۱۵۰.۵ هکتار، تولیدش ۱۷ هزار و ۵۵۰ تن، گوجه سبز در ۲ هزار و  ۱۹۵.۲ هکتار با تولید ۱۴ هزار و ۸۹۰.۴ تن، گیاهان دارویی در سطح ۹۳۶.۵۶ هکتار و تولید هزار و ۲۱۶.۲۸ تن، گردو در سطح سه هزار و ۹۷۳.۱ هکتار تولیدسه  هزار تن دارند و تولید چای نیز ۱۲۲هزار و ۵۱۲ تن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار