استاندار مازندران گفت: مهم ترین دلیل کاهش صادرات به کشور عراق ضعف ارتباطات بانکی و مشکلات ناشی از انتقال ارز صادراتی، حمل و نقل بین المللی و مباحث مرتبط به کرونا بوده که اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۸۹۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 04 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ا پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در نشست ویدئو کنفرانس با هوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه با توجه به شرایط بین المللی و بحران های پیش رو همچون تحریم های اقتصادی و ویروس کرونا، روابط بین المللی بستر مناسبی برای افزایش مراودات اقتصادی بین دو استان است، اظهار کرد: بررسی مسائل دو استان توسط مدیران مربوطه می تواند منجر به مراودات تجاری بیشتر بین مازندران و سلیمانیه گردد.

وی بر ارزیابی دلایل کاهش صادرات مازندران به کشور عراق و رفع مشکلات موجود در این راستا تاکید کرد و افزود: مهم ترین دلیل کاهش صادرات به کشور عراق ضعف ارتباطات بانکی و مشکلات ناشی از انتقال ارز صادراتی، حمل و نقل بین المللی و مباحث مرتبط به کرونا بوده که اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه وجود زیرساخت های مناسب در استان مازندران از جمله برخورداری از ۳ فرودگاه فعال در شرق و غرب استان، بستر مناسبی برای افزایش مراودات تجاری بین دو استان است،تصریح کرد:سلیمانیه می تواند از استان مازندران بعنوان پل ارتباطی مناسب با کشورهای cis بهره مند استفاده و با توجه به وجود بنادر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار از این ظرفیت ها برای صادرات و واردات به کشور عراق بهره گیری کند.

حسین زادگان فعالیت ایرلاین بومی وارش و چند شرکت هواپیمایی دیگر در فرودگاه های استان را برای برقراری پرواز مستقیم ساری - سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و بالعکس در راستای توسعه روابط دو استان یک فرصت دانست و افزود: امکان ارائه خدمات فنی مهندسی از مازندران به آن استان وجود دارد و ارائه فرصت های سرمایه گذاری دو استان بصورت ویدئو کنفرانس و مجازی می تواند منجر به افزایش مراودات تجاری و سرمایه گذاری مشترک دو استان شود.

وی یادآور شد: برقراری ارتباط رسانه ها و خبرنگاران دو استان بصورت حضوری و مجازی جهت تهیه گزارش از وضعیت دو استان و پخش کلیپ هایی از مزیت ها و توانمندی های سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و مازندران توسط صدا و سیما در دو منطقه بسیار اثرگذار است تا فرهنگ سازی و آشنایی بیشتری با ظرفیت اتفاق بیفتد و شاهد اقدامات موثری از این طریق باشیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه محصولاتی همچون لبنیات و مرکبات در حال حاضر به عراق صادر می شود،گفت:ارایه خدمات در بخش های مختلف اقتصادی، شیلات، کشاورزی، صنعت، ارتباطات مرزی، صنایع دستی، گردشگری و حمل نقل هوایی و خدمات فنی مهندسی از سوی استان مازندران به سلیمانیه اقلیم کردستان عراق یک فرصت برای اقتصاد این استان است.

وی افزود: استان سلیمانیه می تواند با ارایه تسهیلات مناسب به کارآفرینان مازندرانی، زمینه رونق در این حوزه ها را برای خود بوجود آورد.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: در حوزه شیلات، دانش فنی و ظرفیت خوبی در تولید پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و خاویار در مازندران وجود دارد که می تواند زمینه ساز سرمایه گذاری های مطلوب در سلیمانیه شود.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگی و تبادل دانشجو و استاد و بخش ورزشی در رشته هایی همچون کشتی و فوتبال با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها، برگزاری مسابقات و تورنمنت های دو جانبه بین ورزشکاران در رشته های مختلف می تواند منجر به افزایش مراودات شود، تصریح کرد: همچنین صنایع دستی که یکی از سرمایه های غنی سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و صنعتی غنی در مازندران است می تواند منجر به افزایش همکاری ها و مراودات دو طرفه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار