همزمان با گسترش ویروس کرونا در کشور، دانشگاه‌ها تصمیم به بازگشایی کلاس‌های درس به صورت ترکیبی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گرفتند.
کد خبر: ۸۹۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲ 05 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: بیش از هفت ماه از حضور ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. همزمان با آمدن این مهمان ناخوانده تمامی مراکز علمی کشور تعطیل شدند و آموزش‌ها از حضوری به مجازی تغییر شکل دادند.

با اینکه دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور زیر ساخت ها، تجربه‌ها و توانایی‌های کافی برای برگزاری کلاس‌های درس به صورت آنلاین نداشتند اما خیلی زود توانستند خود را همانند کشور‌های دیگر برای ارائه آموزش‌های الکترونیکی به دانشجویان آماده کنند.

ترم بهمن سال ۹۸_۹۹ به علت وجود همین بیماری سنگین با تمام سختی هایش به صورت مجازی برگزار شد و با رضایت و نارضایتی تمام دانشجویان و استادان به پایان رسید. خیلی از دانشگاه‌ها و استادان توانستند از این تجربه اطلاعات کافی به دست آورده و آن‌ها را در زمان‌های حساس‌تر همانند همین وضعیت امسال ایفا کنند، برخی دیگر به امید حضوری شدن کلاس‌ها از خیر درست برگزار کردن کلاس‌های مجازی گذشتند.

اینترنت رایگان و تقویت زیر ساخت‌ها برای دانشجویان، مهم‌ترین مسائل دانشگاه‌ها در آموزش مجازی

تامین بودجه کافی برای اینترنت رایگان دانشجویان و تقویت زیرساخت‌ها هم یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که دانشگاه‌ها را به فکر فرو برد تا بتوانند برای راحتی استادان و دانشجویان از تمام توانایی‌ها و فعالیت‌های خود استفاده کنند و با رفع مشکلات، سیستم‌های آموزشی الکترونیکی را ارتقا ببخشند.

با آغاز سال تحصیلی جدید، به علت ناپدید نشدن ویروس کرونا و ساخته نشدن واکسن مربوط به آن، ترم جاری در تمام دانشگاه‌های کشور به صورت مجازی یا ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار می‌شود و دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت مجازی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم به صورت تلفیقی یعنی ترکیبی از حضوری و مجازی از امروز ( شنبه ، ۱۵ شهریور) در دانشگاه‌های کشور حضور پیدا خواهند کرد.

در این میان دانشگاه‌های سطح کشور در حال برنامه ریزی برای حضور دانشجویان نو ورود به مدت ۲ الی ۳ هفته در دانشگاه‌ها هستند تا آن‌ها با شناخت محل تحصیل، استادان، کادر آموزشی، کادر خدماتی و ... درک بهتری از تحصیل خود در دانشگاه داشته باشند.

به همین علت همزمان با حضور دانشجویان در دانشگاه رعایت یک سری نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا امری مهم و حائز اهمیت است که تمامی دانشجویان باید آن‌ها را جدی گرفته و دانشگاه‌ها به محض مشاهده رعایت نکردن این نکات توسط دانشجویان جریمه‌ای را در نظر بگیرند.

گزارش/ نگرانی‌های خود را برای حضور در کلاس درس با رعایت نکات بهداشتی مهار کنید/ شیوه نامه بهداشتی برای حضور دانشجویان در کلاس‌های درسی

نکاتی برای حفظ سلامت دانشجویان در روزهای کرونایی

۱- قبل از ورود به کلاس درس تست تب سنجی و تست اکسیژن سچوریشن انجام شود و از ورود دانشجویان و استادان مشکوک حتما جلوگیری شود. این افراد در صورت مشکوک بودن یا مثبت بودن باید قرنطینه شوند و یا به خانه اعزام شوند.

۲- شست و شوی مرتب دست‌ها هر دو ساعت یا فاصله بین دو کلاس لازم است. قبل از بازگشت به دانشگاه، شرکت در کلاس‌های آنلاین آموزش بهداشت و ایمنی توصیه می‌شود.

۳- تهویه مناسب طبیعی و مصنوعی در کلاس‌های درس باید برقرار باشد.

۴- پرسنل باید به صورت روزانه قبل از فعالیت‌های کاری میزان درجه حرارت بدن خود را چک کنند.

۵- در صورت تایید ۲ یا چند مورد مثبت کرونا باید کلاس‌های درس به مدت ۱۴ روز تعطیل شوند.

۶- فاصله گذاری اجتماعی در کلاس‌های درس مراعات شود. کلاس‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت و یا در فضای بزرگتر و با رعایت فاصله یک و نیم تا ۲ متر برگزار شوند. حتی کلاس‌ها می‌تواند به چند گروه تقسیم بندی شوند. طبق تجربه کشور‌ها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد دانش آموز یا دانشجو می‌توانند در یک کلاس حضور داشته باشند.

۷- دانشگاه‌ها و مدارس برای آموزش از راه دور و آموزش مجازی همیشه آمادگی داشته باشند.

۸- ابزار‌های یادگیری به هیچ عنوان با استاد و دانشجویان دیگر به اشتراک گذاشته نشود.

۹- استفاده از ماسک جراحی برای استاد و شاگرد و تمامی کارکنان الزامی است. اگر نمی‌توانید از ماسک استفاده کنید، حتما فاصله فیزیکی بی خطر را حفظ کنید.

۱۰- از هواکش استفاده شود و درب‌ها و پنجره‌های سالن و اتاق‌های کلاس باز باشند.

۱۱- سطل زباله درب دار پدالی به همراه نایلون در تمامی اماکن جاگذاری شود.

۱۲- گندزدایی مرتب تمام سطوح و حداقل بعد از هر شیفت کاری انجام شود. (حداقل یک بار در روز)

۱۳- تمامی اشیا و مکان‌های با تماس زیاد مانند دستگیره، تخته پاک کن، کنترل، کیبورد و کیس به صورت مرتب هر دو ساعت یک بار ضدعفونی شوند. رایانه‌های کلاس بعد از هر بار استفاده ضدعفونی شوند. مکان کلاس با سفیدکننده خانگی ۹۹ درصد رقیق شود و به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند. برای سطوح فلزی با الکل ۷۰ درصد ضدعفونی شود.

۱۴- توالت‌ها یا سرویس‌های بهداشتی حتما بین ۲ تا ۴ بار در طول روز ضدعفونی شوند.

رعایت تمامی موارد و نکات بهداشتی منجر به حفظ سلامت شما در برابر این ویروس خطرناک و ملموس خواهد شد؛ بنابراین اگر جان خود و دیگران برای تان حائز اهمیت است به هیچ عنوان از رعایت این موارد کوتاه نیایید.

به یاد داشته باشید که در صورت رعایت تمامی نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش، شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع، پرهیز از روبوسی و دست دادن می‌توانیم هرچه سریع‌تر با این ویروس خطرناک و کشنده مقابله کنیم.

در ضمن تمامی دانشجویان باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت رویت هم در دانشگاه، به هیچ عنوان همدیگر را در آغوش نگیرند و  به هیچ عنوان شست و شوی دستان خود را فراموش نکنند.

گزارش/ نگرانی‌های خود را برای حضور در کلاس درس با رعایت نکات بهداشتی مهار کنید/ شیوه نامه بهداشتی برای حضور دانشجویان در کلاس‌های درسی

انجام غربالگری کرونا برای تمامی دانشجویان از امروز

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: از امروز (شنبه، ۱۵ شهریور) دانشجویان به شکل غیرحضوری کارنامه سلامت خود را پر می‌کنند.

او گفت: ترم جدید به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و برای واحد‌های عملی، پایان‌نامه‌ها و امور مربوط به آزمایشگاه‌ها طبیعتا باید پیش‌بینی حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را در نظر گرفت. قطعا بیشتر از ۴۰ درصد از دانشجویان در خوابگاه‌ها پذیرش نخواهند شد.

گزارش/ نگرانی‌های خود را برای حضور در کلاس درس با رعایت نکات بهداشتی مهار کنید/ شیوه نامه بهداشتی برای حضور دانشجویان در کلاس‌های درسی

مبنای آموزش ها در ترم جاری مجازی خواهد بود

منصور غلامی، وزیر علوم اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید برای حضور فیزیکی دانشجویان به منظور برگزاری دروس عملی، در خصوص کار‌های آزمایشی و مطالعات پایان نامه‌ها در دانشگاه‌ها برنامه ریزی کنند.

او افزود: امکانات خدماتی مانند خوابگاه‌ها و تامین سرویس‌های دیگر می‌تواند از ظرفیت کل دانشگاه بین تعداد کمتری از دانشجویان توزیع شود که در این خصوص هم اگر یک مقطع زمانی چند هفته‌ای با موافقت و تصمیم دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود، باعث سرویس دهی به ۲ یا ۳ گروه از دانشجویان در طول ترم خواهد شد.

غلامی تصریح کرد: امیدواریم با اندیشیدن این تدابیر حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها قطع نشده و برگزاری واحد‌های درسی عملی، پایان نامه‌ها و آزمایش‌ها با مشکل مواجه نشود.

وزیر علوم بیان کرد: در حال حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دکتری و ارشد که پایان نامه آن‌ها در مراحل آخر تحقیقات آزمایشگاهی است در دانشگاه حضور دارند. دانشگاه‌ها از این بابت تجربه‌ جدیدی خواهند داشت و امیدواریم که این اتفاق برای پیشبرد بهتر امور آموزشی دانشجویان شکل بگیرد.

گزارش/ نگرانی‌های خود را برای حضور در کلاس درس با رعایت نکات بهداشتی مهار کنید/ شیوه نامه بهداشتی برای حضور دانشجویان در کلاس‌های درسی

غلامی با بیان اینکه آموزش‌ها در ترم جاری به صورت حضوری و غیر حضوری خواهند بود، تاکید کرد: تاکید ما این است که آموزش‌ها حتما به صورت ترکیبی انجام شوند، اما پایه و اساس خود را بر محور آموزش‌های مجازی یا غیرحضوری قرار می‌دهیم تا اگر دانشگاهی در هر زمان ممکن قصد تغییر نحوه آموزش از حضوری به مجازی داشت، با مشکل مواجه نشود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار