کد خبر: ۸۹۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۳ 09 September 2020
 
شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعلام آمادگی نمایندگان مجلس برای تهیه طرح دو فوریتی برای اصلاح سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها خبر داد.
سعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه مشترک ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین وضعیت اصلاح سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: برخی سهمیه‌های شاخص مثل سهمیه ایثارگران مصوب مجلس شورای اسلامی هستند؛ بنابراین اصلاح یا لغو این گونه سهمیه‌ها باید توسط مجلس شورای اسلامی انجام شود و تحقق این امر نیازمند همفکری بیشتر با مجلس در این خصوص است. در مجموع امیدوارم تغییرات در سهمیه‌ها به کنکور و آزمون‌های بعدی برسد.
وی در ادامه با ‌اشاره به وضعیت تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی خاطرنشان کرد: امکان تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی در این تسهیلات حذف شد. وزارتخانه‌های علوم، بهداشت همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانند در این زمینه به حسب شرایط تغییراتی را انجام دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حذف آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار نقشه جامع علمی کشور است، تاکید کرد: کمیسیون آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال اعمال تغییرات در نحوه برگزاری این دو آزمون است، ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری آزمون دوره دکتری یک مصوبه دارد و آن اینکه آزمون این دوره باید به صورت متمرکز برگزار شود، اما حل این موضوع باید در تعامل با مجلس صورت گیرد.
وی تاکید کرد: قصد داریم به سمت تغییر روش سنجش و پذیرش دانشجو برویم، حتی مجلس قانونی را در این زمینه تصویب کرد که بر اساس آن حذف کنکور تا پنج سال آینده قطعی شود، اما پنج سال گذشت و این اتفاق هم نیفتاد.
عاملی ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصمم است که کنکور را به یک نتیجه مشخص برساند، اما باید روش جایگزینی برای کنکور وجود داشته باشد که ضریب اطمینانی که هم اکنون در این آزمون است نظیر امنیت و عدالت در سنجش را به همراه داشته باشد.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در زمینه تصمیم گیری برای حذف کنکور باید به چند اصل توجه کرد، اصل اول تمایز ایجاد کردن بین سنجش و پذیرش است چرا که در حال حاضر سازمان سنجش آموزش کشور کار سنجش و پذیرش انجام می‌دهد در حالی که می‌توانیم سنجش را در دوره کارشناسی به صورت متمرکز انجام دهیم، ولی پذیرش را بر عهده دانشگاه‌ها بگذاریم.
به گفته عاملی، سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و در مقطعی حتی بین سنجش و پذیرش تمایز وجود داشت. سنجش را به صورت متمرکز انجام می‌دادند و فرد با نمره سنجش اقدام به درخواست پذیرش در دانشگاه‌های مختلف می‌کرد؛ روشی که در بسیاری از کشور‌ها متداول است حتی افراد در این کشور‌ها بر اساس برآورد نمره سال آخر دبیرستان به صورت موازی برای پذیرش در چند دانشگاه اقدام می‌کردند.
وی یادآور شد: اصل دوم برگزاری امتحان در چند مقطع زمانی است که اضطراب انحصار زمانی را باید از بین ببریم و شانس افراد را برای آزمون در چند مقطع قرار دهیم. اما به طور کلی و طبق تجارب موجود، سیاست اصلاح روش سنجش و پذیرش اقدامی موفق است به همین جهت در حال حاضر آسیب‌شناسی وضعیت سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان قدم اول شروع شده است تا با جمع‌بندی این آسیب‌شناسی و بررسی مطالعات تطبیقی درخصوص تجربیات جهانی در نهایت به مدلی برسیم که با شرایط ما سازگار باشد.
وی درباره احتمال ایجاد تغییرات در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ گفت: به نظر می‌رسد در سطح آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری جای امیدواری باشد که این اتفاق رخ دهد، اما در سطح کنکور سراسری باید بیشتر پیش برویم تا بتوانیم اظهار نظر دقیق‌تر داشته باشیم.
به نقل از میزان؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درخصوص نحوه تعامل این شورا با مجلس برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور نیز خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای اصلاح سهمیه‌ها تمایل دارند حتی نمایندگان اعلام آمادگی کردند که طرح دو فوریتی برای این امر آماده کنند. در حال حاضر نیز کمیته مشترکی در این خصوص متشکل از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و ستاد نقشه جامع علمی کشور شکل گرفته است که امیدواریم کارکرد آن به نتیجه مفید و موثر منتهی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار