کد خبر: ۸۹۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 12 September 2020

 

 
وداع با نقاشی که خالق نخستین قرآن مصور جهان بود+عکس

سهم‌الدین زمانی هنرمند پیشکسوت رشته نقاشی که خالق نخستین قرآن مصور در جهان بود، چهره در نقاب خاک کشید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سهم‌الدین زمانی از آن دست هنرمندانی بود که سراسر عمر خود را وقف هنرش کرد؛ آن هم هنری که با کلام نورانی خداوند؛ قرآن کریم عجین و قرین بود و می‌توان آن را هنر قرآنی اطلاق کرد.

زمانی در حالی در سن 74 سالگی درگذشت که 48 سال از عمر پربار خود را وقف نقاشی سوره‌های قرآن مجید کرده و بدین ترتیب؛ به نخستین هنرمند نقاشی تبدیل شده بود که توانسته قرآنی مصور خلق کند.

این هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی که در فومن زندگی می‌کرد، متولد 14 اسفند 1325 در تهران و اولین فرزنده خانواده‌ای مذهبی بود؛ هنر در خانواده زمانی موروثی بود و پدرش نیز به نقاشی اشتغال داشت.

این هنرمند آخرین بار برای برپایی نمایشگاه نقاشی‌های خود با عنوان «آیینه‌ای به رؤیت آیات» به تهران آمد و قرآن‌نگاری‌های چشم‌نواز و رنگارنگ خود را در مؤسسه صبای فرهنگستان هنر به معرض دید عموم گذاشت.

زمانی اواخر مردادماه 1399 به دلیل نارسایی کلیوی در یکی از بیمارستان‌های شهر رشت بستری شد اما در ادامه به‌سبب وخامت حالش به تهران منتقل شد و پس از دو هفته به دیدار حق شتافت. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

به‌زودی گفت‌وگوی منتشرنشده خبرنگار فرهنگی تسنیم با این هنرمند فقید عرصه هنرهای تجسمی در خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد.

در پایان، منتخبی از قرآن‌نگاری‌های این هنرمند فقید عرصه هنرهای تجسمی را که آخرین بار در خرداد ماه 1398 در قالب نمایشگاه «آیینه‌ای به رؤیت آیات» به نمایش درآمد، از نظر می‌گذرانید:

نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن , نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن , نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن , نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن , نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن , نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن , نقاشی , هنرهای تجسمی , قرآن ,

بیشتر بخوانید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار