کد خبر: ۸۹۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 13 September 2020

 

توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی برای اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه گیلان مورد انتظار است

استاندار و رئیس شورای پدافند غیرعامل گیلان توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن را منجر به پیشگیری از آسیب‌ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان و کشور دانست .

به‌گزارش ایلنا از رشت، ارسلان زارع در وبینار تخصصی پدافند غیر عامل زیستی که به صورت ارتباط تصویری با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانداران سراسر استان برگزار شد؛ تهدیدات زیستی را یکی از حوزه های مهم پدافند غیرعامل عنوان و بیان کرد: رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص و تصمیم، کنترل مدیریت بحران، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع از مجموعه اقدامات این نوع پدافند محسوب می‌شود که موجب حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار ناشی از آن می شود.

وی تقسیم بندی تهدیدات زیستی در حوزه بیولوژیک را شامل انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست، منابع طبیعی، غذا و دارو و صنایع مرتبط با آنها ذکر و خاطرنشان کرد: منشأ این تهدیدات در کشورهای مختلف بسیار مهم ارزیابی شده و در جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور شناسایی عوامل و راه های مقابله با آن اقدامات شایسته ای توسط سازمان پدافند غیرعامل انجام گرفته است.

رئیس شورای پدافند غیرعامل استان به منابع متنوع و متعدد حیاتی و زیستی موجود در زمین، هوا و دریای گیلان که سرمایه ملی و از نقاط قوت و بالندگی کشور محسوب می شود، اشاره و اضافه کرد: اگر به منابع عظیم نفت و گاز می بالیم؛ به تنوع زیستی و فراوانی آب و غذا در این خطه سرسبز نیز افتخار می کنیم و برای حفاظت و صیانت از آنها باید برنامه ریزی صحیح داشته و در رفع نواقص موفق باشیم.

وی برگزاری همایش استانی پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات زیستی را با هدف شناسایی این آسیب ها و ارائه راهکارهای مقابله با آن عنوان کرد و گفت: به طور قطع نتایج این وبینار و بررسی های علمی آن در اقدامات پیش روی دستگاه های اجرایی اثرگذار است.

استاندار گیلان توجه عموم مردم و مسئولان به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن را منجر به پیشگیری از آسیب ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان و کشور ارزیابی کرد و افزود: موضوع پسماند تخلیه شیرابه های ناشی از انباشت زباله ها در آب های زیرزمینی که براثر کارهای غیرعلمی و غیرکارشناسی طی سالیان گذشته بوده با برنامه ریزی طی سال های اخیر به ویژه اختصاص بالغ بر 200 میلیارد تومان اعتبار و اقدامات اثربخش یک سال گذشته، کاهش یافته و به خوبی در حال پیشرفت است.

وی بر ضرورت بررسی و کنترل آلودگی های نیتراتی، سموم کشاورزی و فلزات سنگین به عنوان عامل مهم کاهش کیفیت محصولات کشاورزی نیز تأکید و تصریح کرد: براساس سند آمایش سرزمینی، اسناد بالادستی و رویکرد توسعه استان؛ افزایش تولیدات اقلام کشاورزی صادرات محور با در نظر داشتن شرایط مطلوب صادرات به همسایگان شمالی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حوزه قفقاز مورد توجه بوده و با استقبال کشاورزان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی همراه شده است.

 زارع به تشکیل جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌ های کشور با حضور معاون اول رئیس جمهوری و پیش بینی اعتبارات موردنیاز به منظور بهینه سازی اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی و لزوم کنترل گیاهانی همچون سنبل آبی و آزولا با بهره گیری از روش های نوین اشاره و خاطرنشان کرد:  توسعه و تجهیز آزمایشگاه های زیستی در گیلان به منظور شناسایی به موقع عوامل آلوده کننده محصولات کشاورزی، محیط زیست و آب مورد انتظار است.

وی توسعه روش های مبتنی بر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های محصولات کشاورزی مهم همچون برنج، چای، زیتون، مرکبات، کرم ابریشم و محصولات استراتژیک دیگر را مورد تأکید قرار داد و گفت: طی سال های اخیر و با تلاش فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، اقدامات مناسبی برای توسعه کودهای زیستی در جهت جایگزینی با کودهای شیمیایی و ارتقاء روش های تولید ارگانیک محصولات صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان به حمایت‌های دولت و استانداری گیلان با اعطای تسهیلات کم بهره از طریق کارگروه اشتغال به فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: گام برداشتن در راستای آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه در زمینه حفاظت از منابع مختلف زیست محیطی و مقابله با تهدیدات احتمالی آن می تواند در کاهش صدمات این حوزه موثر باشد.

وی همچنین بر فعال کردن کارگروه های مرتبط با پدافند زیستی ذیل شورای پدافند غیرعامل استان و تشکیل جلسات شهرستانی توسط فرمانداران تأکید کرد.

در این همایش نیم روزه؛ سخنرانان بخش علمی حول محور موضوعات سلامت و امنیت غذایی و تهدیدات احتمالی، تهدیدات زیستی در حوزه محیط زیست و ذخائر ژنتیکی و اهمیت پایش تهدیدات زیستی و روش‌های مواجهه با آن مطالبی بیان کردند.

همچنین علاوه بر ارائه مقالات منتخب به صورت پوستر، دو کارگاه با موضوعات آشنایی با اصول قوانین و آیین نامه های پدافند غیر عامل زیستی و تهدیدات زیستی در حوزه سلامت انسانی و بهداشت در این همایش برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار