کد خبر: ۹۰۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶ 16 September 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
دادگستری فارس در اطلاعیه‌ای نحوه اجرای حکم نوید افکاری را تشریح کرد

روابط عمومی دادگستری استان فارس در مورد پرونده نوید افکاری اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: به مرحوم افکاری اعلام می‌شود قبل از اجرای حکم خواستار ملاقات حضوری است یا تماس تلفنی که وی اعلام می‌کند صرفا تقاضای تماس تلفنی با خانواده را دارد و برای این موضوع شماره موبایلی را اعلام و با خانواده خود صحبت می‌کند. اتفاق مورد اشاره صورت جلسه شده و مرحوم افکاری نیز آن را امضا کرده و اثر انگشت زده است. ضمن آنکه علاوه بر آقای افکاری شش نفر از مقام‌های زندان نیز پای صورت جلسه را امضا کرده‌اند و تمامی مراحل قانونی قبل از اجرای حکم به صورت دقیق و با نظارت ویژه قاضی اجرای احکام به مرحله اجرا در آمده است. در خصوص شبهه مطرح شده در خصوص لزوم عدم اجرای حکم در ماه محرم نیز تصریح می­شود هیچ قانون، دستورالعمل و یا آیین نامه‌ای که تکلیف کند در ماه محرم نباید حکم قصاص را اجرا کرد وجود ندارد در پایان این اطلاعیه تاکید شده است : رویه دستگاه قضایی و از جمله دادگستری استان فارس طی ماههای اخیر درعفو ، مرخصی و تقویت گروههای مردم نهاد صلح و سازش نشان می دهد موضوع عفو و گذشت جایگاه بالایی در راهبرد قوه قضائیه دارد، در خصوص این پرونده نیز خانواده مرحوم افکاری و وکلای وی بیش از دو سال فرصت داشتند تا از خانواده مرحوم ترکمان رضایت بگیرند که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است و بر اساس اصرار خانواده مقتول حکم قصاص طبق ضوابط و تکالیف قانونی اجرایی شده است، قصاص یک حق برای خانواده مقتول است و دستگاه قضایی نمی تواند از اجرای این حق جلوگیری نماید.

ثبت‌احوال صدور شناسانامه برای فرزندان نامشروع را تکذیب کرد

سخنگوی سازمان ثبت احوال خبر صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع از سوی ثبت احوال را تکذیب کرد. سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور انتشار خبر صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع به نقل از سازمان ثبت احوال را تکذیب و اظهار کرد: اینکه سازمان ثبت احوال به فرزندان حاصل از رابطه نامشروع شناسنامه می‌دهد، صحت و امکان ندارد. او در ادامه بیان کرد: اخباری در این خصوص به نقل از بنده منتشر شد که آن را تکذیب می‌کنم، فرزندان نامشروع در صورتی که دادگاه تایید کند و حکم دهد می‌توانند شناسنامه دریافت کنند. سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه این موضوع، مسئله جدیدی نیست و از قبل نیز مطرح بوده است، گفت: مسئله‌ای است که تنها دادستانی باید آن را تایید کند و سازمان ثبت احوال هیچ دخالتی در آن نخواهد داشت. او با اشاره به اینکه نام پدر فرزندان نامشروع نامعلوم است، گفت: آماری در دسترس نیست که تا کنون چند شناسنامه برای این افراد صادر شده است. ابوترابی با اشاره به صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادرشان ایرانی و پدرشان خارجی هستند، بیان کرد: کلیه اتباع ایرانی می‌توانند شناسنامه دریافت کنند، فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند باید به استانداری مراجعه کنند که تاکنون شناسنامه‌ای برای این افراد صادر نشده است.

سردار علایی: شانس پیروزی حزب اللهی ها در انتخابات آزاد بیشتر است

سردار علایی با یادآوری ادوار نخست انتخابات در کشور گفت: در نخستین انتخابات مجلس از منافقین گرفته تا بقیه گروه ها! همه نامزد شدند ولی مردم به انقلابیون رأی دادند. ما دیدم که هر زمانی انتخابات آزاد بوده است در نتیجه آن افراد حزب اللهی بیشتر رأی آورده اند. در انتخابات آزادِ شوراهای شهر و روستا که در زمان آقای خاتمی برگزار شد، برخی نگران نتیجه انتخابات بودند ولی افرادی که هماهنگ با دولت بودند رای نیاورند. بنابراین هرچه انتخابات آزادتر و رقابتی تر باشد برای کشور بهتر است.وی تاکید کرد:‌باید فضایی ایجاد شود تا کسانی که می گویند اگر ما بودیم می توانستیم رای بیاوریم و همه مشکلات را درست کنیم، بهانه ای نداشته باشند. پس انقلابی بودن یعنی همکاری برای برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی و سالم. کسانی که انقلابی هستند باید از برگزاری انتخابات آزاد و سالم که موجب رقابت دلسوزان کشور می شود دفاع کنند. برگزاری انتخابات آزاد و سالم بسیاری از مسائل کشور را حل می کند. نمی شود که انتخابات به گونه ای برگزار شود که بخشی ازمردم بگویند که شرایط برای شرکت و حضور ما فراهم نبوده است.  علایی در پایان گفت: تجربه برگزاری انتخابات مجلس در سال گذشته و انتخابات اخیر میان دوره ای موضوع مهمی است. بهتر است سخنان امام خمینی (ره) در سال ۵۷ را یکبار دیگر منتشر کنید تا شنیدن معیارهای امام در باره انتخابات، مردم را شاد و امیدوار کند.
 
ادعای انتخاباتیِ هاشمی‌طبا درباره اصولگرایان و پایداری‌ها

کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه تلاش اصولگرایان و پایداری‌ها بر این بوده که مردم بدبین شوند و در انتخابات حضور پیدا نکنند تا در نهایت، تنها تعداد کمی که به آن‌ها تمایل دارند کاندیدا شده و انتخاب شوند.«مصطفی هاشمی‌طبا»، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در این باره که تا چه میزان، احتمال دوقطبی شدن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد؟ به برنا گفت: اینکه انتخابات دو قطبی خواهد شد یا خیر، در حد پیش‌بینی است؛ بنده هم که اهل پیش‌بینی نیستم در واقع باید بررسی کنیم که چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهد داد و همچنین چه کسانی به میدان خواهند آمد؟فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: صحبت‌هایی که درباره انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌شود بیشتر دلخواه گویندگان آن است چراکه آن‌ها می‌خواهند آنگونه که می‌گویند به واقعیت تبدیل شود، وگرنه چه کسی از آینده خبر دارد؟ به نظر می‌رسد افراد مختلفی در تیپ‌ها و صنف‌های گوناگون برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام خواهند کرد حال اینکه به تعبیری قدرت کدام کاندیدا بر دیگری غلبه کند، بحثی دیگر است.هاشمی‌طبا با بیان اینکه نظامی بودن کاندیدا ایرادی ندارد، تشریح کرد: مهم نیست فرد کاندیدا دارای پوشش لباس نظامی باشد یا نه، بلکه نکته مهم این است که در ذهن آن کاندیدا چه می‌گذرد و چه برنامه‌هایی دارد.
 
گاف بایدن درباره ایران

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک سخنرانی به اشتباه نام ایران را به جای عراق ذکر کرد.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز سه شنبه در یک سخنرانی با یک اشتباه لفظی به اشتباه از ایران به جای عراق نام برد. بایدن به اشتباه گفت: نظامیان آمریکایی در ایران و افغانستان جانشان را از دست دادند. او سپس این اشتباه را اصلاح کرده و گفت: نظامیان مجروح آمریکایی ۵۳,۱۹۲ نفر هستند. نه بیش از ۵۳,۰۰۰ نفر. این اولین بار نیست که بایدن گافی داده است که موجب گمانه زنی آمریکایی ها درباره وضع سلامت روانی او شده است.
 
زیباکلام: کارگزاران می‌خواهد با لاریجانی به رویاهایش برسد

صادق زیباکلام در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی اصرار کارگزاران به بازی با برگ علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: حزب کارگزاران نمی خواهد حقایق و واقعیت های سیاسی امروز کشور را بپذیرد و قبول کند. وی با اشاره به عملکرد ناامیدکننده دولت حسن روحانی افزود: نه کارگزاران و نه سایر مجموعه های اصلاح طلب ظرف سه سال گذشته هیچ تلاشی نکردند بدنه اجتماعی را درباره دلایل این اتفاق مجاب کنند . این استاد دانشگاه تأکید کرد: علی لاریجانی، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و محمدرضا عارف که جای خود دارند، حتی اگر شخص آقای خاتمی هم تأیید صلاحیت شود دیگر آن 24 میلیونی که در اردیبهشت ماه سال 96 پای صندوق های رأی حاضر شدند و به حسن روحانی رأی دادند، انگیزه ای برای شور و نشاط سیاسی ندارند.وی افزود: حزب کارگزاران این واقعیت تلخ اما ساده را نمی خواهد قبول کند چون امیدوار است در ماه آخر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تغییر و تحولاتی به وجود آید، قبض و بسط هایی رخ دهد و یک دفعه ستاره بخت و اقبال علی لاریجانی بشکفد. آنها نمی خواهند قبول کنند که ما مشکل داریم .این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: کارگزاران در اسفندماه سال 98 نیز حقیقت را نپذیرفت و اصرار داشت که باید اصلاح طلبان پای صندوق رأی بیایند اما در تهرانی که 4 سال قبل یک و نیم میلیون نفر در انتخابات مجلس دهم به آقای محمدرضا عارف رأی داده بودند، در انتخابات مجلس یازدهم 5 درصدشان هم پای صندوق رأی نیامدند چون سرلیست کارگزاران کمتر از 80 هزار رأی آورد.زیباکلام افزود: کارگزاران فقط امیدوار است که اگر علی لاریجانی به صحنه بیاید و روحانیت مبارز و دانشگاهیان از او حمایت کنند شاید معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 تغییر کند. در واقع کارگزاران دنبال رویاها و فکر و خیال هایی هستند که نتیجه اش را در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم.
 
انتقاد زائری و سردبیر سابق کیهان از تفاوت حکم طبری و سلطان سکه
 
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری و مهدی نصیری از تفاوت حکم طبری و حکم سلطان سکه انتقاد کردند.مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در توئیتی نوشت: با کدام تفسیر حقوقی، عنوان "مفسد فی الارض" شامل سلطان سکه شده و با سرعت اعدام می‌شود، اما سلطان رشوه، کارچاق کنی، خریدن قاضی و عامل بالاترین رسوایی در قوه قضاییه‌ی پس از انقلاب، حکمی چنین سبک می‌گیرد؟! او این توئیت را با هشتگ طبری گیت منتشر کرد. در همین راستا، حجت الاسلام محمدرضا زائری در پاسخ به او نوشت: برای این که سلطان سکه بدبخت نمی‌دانست که چگونه باید ده‌ها نفر را آلوده کند و برای خود به عنوان تضمین حیات و بقا داشته باشد! طوری که اگر بخواهند به او دست بزنند پای خیلی بزرگان به ماجرا کشیده شود!
 
افزایش حساسیت صدا و سیما نسبت به زبان فارسی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: سالهاست ما از دست اندرکاران صدا و سیما می‌خواهیم که تعصب و غیرت زبانی نسبت به زبان فارسی نشان دهند که خوشبختانه علامت‌های خوبی می‌بینیم.حداد عادل در برنامه صبح به خیر ایران شبکه یک سیما با گرامیداشت روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی به فرآیند معادل سازی واژگان خارجی اشاره کرد و افزود: گاهی اوقات دو تا سه سال طول می‌کشد واژه‌ها به تصویب برسد و حدود سه سال هم به صورت آزمایشی اجرا و بعد از این مرحله از طریق رئیس جمهور کاربرد واژه ابلاغ می‌شود.وی با اشاره به اینکه علاوه بر مجریان و برنامه سازان حتی در تبلیغات بازرگانی صدا و سیما نیز باید به کاربرد زبان فارسی و پرهیز از به کارگیری واژه‌های خارجی توجه شود، گفت: اینکه به تولیدکنندگان آگهی‌های بازرگانی گفته شده که اگر از واژه خارجی استفاده کنید تبلیغات ممنوع، کار بسیار خوبی است.
 
انتقاد صریح مطهری از فرمانداری تهران درباره بازرگان

نماینده تهران در مجلس دهم نوشت: چگونه معتدلانی در هیات تطبیق فرمانداری تهران هستند که این‌طور تصمیم می‌گیرند؟! وزیر کشور چه انتصاباتی انجام داده که کار به اینجا کشیده است؟ همین‌طور رئیس‌جمهور باید توجهی به انتصاباتش کند که کار را به اینجا رسانده‌اند که زیرمجموعه او می‌گوید مهندس بازرگان در ردیف شخصیت‌های انقلاب نیست و نمی‌تواند خیابانی به نام او باشد.علی مطهری در یادداشتی با انتقاد از مخالفت فرمانداری تهران با نامگذاری یک خیابان به نام مهدی بازرگان به دلیل ناشناخته بودن نوشت: در خبرها آمده بود که هیات تطبیق فرمانداری تهران با پیشنهاد نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام «مهندس بازرگان» از طرف شورای شهر تهران مخالفت کرده و ایشان را در ردیف شخصیت‌های انقلاب نپذیرفته است. البته مایه تاسف شد، بیشتراز آن جهت که چرا برخی مراجع تصمیم‌گیری در کشور درباره موضوعات مربوط به خود کم‌اطلاع یا دچار جمود فکری هستند.

مرحوم مهندس مهدی بازرگان از دهه سی در مبارزات ملی و اسلامی شرکت و از همان سال‌ها به همراه شهید آیت‌الله مطهری و مرحوم آیت‌الله طالقانی نقش اساسی در نزدیک کردن قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی به روحانیت و سوق دادن آنها به سوی نهضت امام خمینی(ره) داشته است. اگر نهضت اسلامی ما در پانزده خرداد ۴۲ به پیروزی نرسید ولی در ۲۲ بهمن ۵۷ به سرعت به پیروزی رسید، یکی از عوامل آن این بود که قشر تحصیلکرده و دانشگاهی در قیام پانزده خرداد غایب بود و طی این پانزده سال مصلحانی و در راس آنها استاد مطهری و مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی این قشر را به سوی اسلام و روحانیت و نهضت امام(ره) سوق دادند. مهندس بازرگان منتخب شورای انقلاب خصوصا استاد مطهری برای نخست‌وزیری دولت موقت بود که این انتخاب مورد تایید امام خمینی(ره) نیز قرار گرفت. این در حالی است که شهید مطهری انتقاداتی به برخی نظریات بازرگان در مسائل کلامی داشت ولی معتقد بود که بازرگان فردی متشرع و اهل نماز شب است و این عقاید او ناشی از انس با علوم تجربی و ناآشنایی با فلسفه است، همچنان که امام خمینی او را فردی متشرع می‌دانست. اختلاف نظر در برخی موضوعات باعث نشد که از به‌کارگیری او خودداری کنند. این رویه باید راهنما و الگوی ما باشد. اینکه فردی در موضوعی، نظری غیر از نظر رسمی نظام داشته باشد دلیل بر انقلابی نبودن او و پیاده کردن وی از قطار انقلاب نیست.

با این روش، در نهایت چند نفر بیشتر در دایره انقلاب باقی نمی‌مانند. مثلا مهندس بازرگان با تسخیر سفارت امریکا مخالف بود؛ عقیده‌ای که امروز بسیاری از انقلابیون حتی برخی تسخیرکنندگان دارند. یا او با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر مخالف بود، باز عقیده‌ای که امروز بسیاری از افراد دوستدار انقلاب ابراز می‌کنند. اینها دلیل نمی‌شود که ما افراد را غیرانقلابی بدانیم و با نام‌گذاری یک خیابان به نام مهندس بازرگان با آن سابقه درخشان در نهضت اسلامی مخالفت کنیم.
 
کامنت جالب خواننده مشهور برای حجت‌الاسلام انصاریان

محمد معتمدی در پی بیماری حجت‌الاسلام حسین انصاریان کامنت جالبی را در صفحه عقیق منتشر کرد.در پی مبتلا شدن حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان به ویروس کرونا، پیج اینستاگرامی عقیق پستی از ایشان بر روی تخت بیمارستان را منتشر کرد.محمد معتمدی موسیقی‌دان و آهنگساز، کامنت جالبی را زیر این پست به اشتراک گذاشت که مورد استقبال بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت.معتمدی نوشته بود: "حاج آقا انصاریان یاداور خاطرات محرم‌های کودکی من در کاشان است. برای ایشان آرزوی سلامتی دارم. "
 
هشدار صریح شمخانی به ترامپ

دبیر شورای عالی امنیت ملی در کنایه‌ای به ادعای اخیر ترامپ پاسخ گفت و تاکید کرد: قطعا آمرین و عاملینی که دستشان به خون فرزندان ایران آغشته است روانه قبرستان می‌شوند. دریابان علی شمخانی در توئیتی نوشت: "هفته دفاع مقدس تاریخی مستند از اراده نسل شهید قاسم سلیمانی برای تنبیه دیکتاتور‌های متوهمی است که تصور می‌کنند ۱۰۰۰ برابر قدرتمندتر از ایران هستند. قطعا آمرین و عاملینی که دستشان به خون فرزندان ایران آغشته است مانند صدام روانه قبرستان می‌شوند. انتقام سخت ترامپ اخیرا با تهدید ایران گفته بود: هر حمله‌ای توسط ایران، به هر شکلی علیه آمریکا با حمله‌ای ۱۰۰۰ برابر بزرگ‌تر پاسخ داده خواهد شد.
 
آئین‌نامه ساماندهی کولبران اجرایی شد

معاون اقتصادی وزارت کشور درباره ساماندهی کولبران گفت: از امروز آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های موقت مرزی موسوم به کولبری در سه استان مرزی آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان اجرایی می‌شود. بابک دین پرست دبیر شورای توسعه وامنیت پایدار شرق و غرب کشور، درحاشیه نشست حل وفصل نهائی آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های موقت مرزی - موسوم به کولبری که روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹ در محل وزارت کشور برگزار شد، افزود: با دستور مستقیم وزیر کشور، امروز علل عدم اجرایی شدن آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های موقت مرزی که مرتبط با ساماندهی فعالیت‌های کولبران بوده و از سه سال قبل، بار‌ها در دولت مورد بررسی قرار گرفته و بازنگری شده است، مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفت. وی ادامه داد: در این جلسه مسئولین و نمایندگان وزارت صنعت، معدن تجارت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی، همچنین معاونین اقتصادی استانداری‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان و مدیران ذی ربط دستگاه‌های مسئول استانی (گمرک و صمت) حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار