خبرگزاری رویترز نوشت: به رغم حمایت سازمان ملل از طرح پیشنهادی آمریکا برای تحریم کره شمالی، واشنگتن در اجرای این سیاست در قبال ایران موفق نبوده است.
کد خبر: ۹۰۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ 18 September 2020

به گزارش تابناک سمنان خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: به رغم آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص کره شمالی و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، همراهی سازمان ملل را داشت، ولی در خصوص فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران نه تنها موفق نبود بلکه موجبات انزوای خود در سطح بین المللی را فراهم کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: ترامپ درباره کره شمالی از حمایت کامل سازمان ملل برخوردار بود و اعضای شورای امنیت در خصوص تحریم دولت پیونگ یانگ کاملا اتفاق نظر داشتند و یکپارچه بودند ولی در مورد ایران و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور، آمریکا که دو سال قبل به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شده بود، کاملا شکست خورده و منزوی شده است.

دیپلمات‌ها انتظار دارند، دونالد ترامپ در سخنرانی مجازی خود در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل که روز سه شنبه از کاخ سفید پخش می‌شود بار دیگر موضوع بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را مطرح کند. این چهارمین سخنرانی ترامپ در سازمان ملل است که احتمال می‌رود بخشی از آن را به انتخاب مجدد خود در انتخابات عمومی ۳ نوامبر و مقابله با چند جانبه گرایی حاکم بر پیکره جهانی اختصاص دهد.

سیاست ترامپ در خصوص کره شمالی در ابتدا با «خشم و آتش» همراه بود، اما در سال دوم ریاست جمهوری اش به فکر مذاکره با آن افتاد؛ هر چند کاملا ناموفق بود. سال گذشته ترامپ تهدیداتی را علیه ایران مطرح کرد اما این در حالی است او که اخیرا توهم صلح با ایران را در سر می‌پروراند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: اهرم فشار مشترکی در موضوع هسته‌ای و دیگر موارد علیه ایران باید وجود داشته باشد. زمانی که اتحاد شکسته شود، آسیب می‌رسد و زمانی که یک کشور به تنهایی عمل کند، فشار کاهش می‌یابد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» بار دیگر بر تلاش واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تاکید کرد و مدعی شد: اطمینان دارم که واشنگتن ظرف یک هفته موفق خواهد شد، مکانیسم ماشه فعال می‌شود و ایران یک بار دیگر از قاچاق سلاح منع خواهد شد.

او همچنین از کشور‌های اروپایی خواست به واشنگتن در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران کمک کنند.

ترامپ، پیشتر توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق» خوانده بود و پس از خروج یک جانبه از آن ضمن اعمال تحریم‌ها فشار حداکثری را علیه ایران اجرایی کرد تا از این طریق ایران را وادار به پذیرش توافق جدید واشنگتن کند.

یک دیپلمات ارشد شورای امنیت که خواست نامش فاش نشود، استدلال و ادعا می‌کند که توافق هسته‌ای ایران تا زمان خروج واشنگتن اثرگذار بود و ایران ا

کنون از دو سال پیش به بمب [هسته ای] نزدیکتر است. او افزود که تهدید کره شمالی اکنون بیشتر و بزرگتر از سه سال پیش است.

آمریکا پس از ناتوانی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه تهران است. اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کند.

پمپئو پیش از این مدعی شده بود که تنها راه حل پیش‌رو، اعمال فشار علیه ایران و گفت‌وگو‌های جامع است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار