اما بهارستان نشینان در این 113 روز چه اقداماتی انجام داده اند و چرا تنها صدایی که از مجلس به گوش نمی رسد، پژواک شعارهای ساکنان پارلمان در ایام انتخابات و مطالبات بر زمین مانده شهروندان است؟
کد خبر: ۹۰۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹ 21 September 2020

تابناک فارس به ئقل از ایلنا: طنز ماجرا نیز آنجاست که از روز تشکیل مجلسی که شعاراصلی نمایندگانش بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود، شاخص های اقتصادی روز به روز با نزول و سقوط بیشتری همراه بوده و بهای ارز، طلا، مسکن، خودرو و حتی سبد خانوار خانواده‌ها با تورمی افسارگسیخته در حال رکوردزنی است.

اما بهارستان نشینان در این 113 روز چه اقداماتی انجام داده اند و چرا تنها صدایی که از مجلس به گوش نمی رسد، پژواک شعارهای ساکنان پارلمان در ایام انتخابات و مطالبات بر زمین مانده شهروندان است؟

آن طور که انصاری، سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس می گوید: در حدود 4 ماهی که از عمر مجلس می گذرد موضوعات متعددی مانند تائید اعتبار نامه های نمایندگان، تشکیل کمیسیون ها، انتخابات هیئت رئیسه و ..... وقت زیادی را از مجلس گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از دستورکارهای فعلی مجلس در ادوار گذشته هم بوده، می گوید: متاسفانه بعضی از این دستورکارها در شورای نگهبان رد شده است و نباید فراموش کرد که نمایندگان موظفند طبق آئین نامه مجلس اولویت ها را رعایت کنند.

موضوعات بیرون با درون مجلس متفاوت است

مجید انصاری با اشاره به اینکه افرادی که از بیرون به فعالیت های مجلس توجه می کنند باید این نکته را مد نظر داشته باشند که موضوعات بیرون با واقعیت های داخل مجلس متفاوت است می افزاید: الزاماتی که نمایندگان موظف به رعایت هستند باعث کند شدن برخی از حرکت های نمایندگان می شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه با وجود مشکلاتی که مجلس یازدهم با آن مواجه بود نمایندگان توانستند بر اساس نیاز جامعه و موضوعات معیشتی و مسکن طرح های دو الی سه فوریتی را مطرح کنند ادامه می دهد: نمایندگان جهت بررسی موضوعات در بخش ها و حوزه های مختلف در مرحله نخست باید به بررسی نکات و مشکلات وزارتخانه ها بپردازند تا بتوانند در جریان امور قرار بگیرند.

آمار بالای جلسات مجلس ایران نسبت به پارلمان های دنیا

نماینده ممسنی و رستم در مجلس با اشاره به اینکه با بررسی از پارلمان های دنیا متوجه می شوید که مجلس شورای اسلامی ایران بیشترین جلسات را نسبت به دیگر کشورها برگزار می کند می گوید: این در حالی است که جلسه های نمایندگان از یک شنبه صبح آغاز می شود و تا شامگاه چهارشنبه ادامه دارد و نمایندگان مرتبا با حضور در جلسات مختلف، فراکسیون ها ، کمیسیون ها، سفر های استانی، دیدار با وزرا و .... در حال فعالیت هستند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس می افزاید: فاصله زیاد نهاد‌های مدنی و حلقه‌های واسط مانند شورای شهر ها و روستا به جایگاه واقعی خود باعث شده که فشار بر روی افراد و نمایندگان تشدید شود.

وی با بیان اینکه مشکلات متعدد و فراوان کشور باعث شده که مردم به مجلس امید داشته باشند که این مهم سبب افزایش حجم کار مجلس شده است می‌گوید: اگرچه نمایندگان علاقمندند که جهت برطرف کردن مشکلات به بعضی از بخش ها و به صورت تخصصی تمرکز کنند اما شرایط و اتفاقاتی که خواسته یا ناخواسته رخ می‌دهد باعث می شود که این اتفاق با سرعت کند پیش رود.

انصاری می گوید: شروع به کار خوب نمایندگان، شادابی نمایندگان جوان، و تجربه بسیار بالای نمایندگان، انقلابی و دینی بودن نمایندگان دور یازدهم بیانگر این موضوع است که می توان به این مجلس امیدوار بود.

مردم در 113 روز انتظار معجزه نداشته باشند

نماینده ممسنی ورستم با اشاره به اینکه نباید انتظارات افراد را به گونه‌ای بالا ببریم که مردم و جامعه انتظار ایجاد معجزه در صد روز داشته باشند تصریح می کند: اما می توان اقداماتی انجام داد که به تبع آن مردم از مجلس انقلابی انتظار ریل گذاری های مناسب و برداشتن گام های مناسب داشته باشند.

نمایندگان از بوروکراسی های اداری ناراضی اند

انصاری با اشاره به اینکه نمایندگان هم از وضعیت بوروکراسی های اداری و حجم زیاد حواشی تحمیل شده و جلسات مختلف هم ناراضی اند می گوید: با توجه به اینکه آهنگ آئین نامه داخلی مجلس چندان به گوش بعضی افراد خوش نمی نوازد اما معتقدم مجلس یازدهم در مسیر مناسبی گام بر می دارد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه بخش عمده کار به قوه مجریه ارتباط دارد می گوید: تجمعاتی که اصناف و تشکل‌ها برای مطالبه گری در مقابل مجلس برگزار می‌کنند بیانگر این موضوع است که مردم از نمایندگان مجلس انتظار رفع مشکلات را دارند این در حالی است که مخاطب اصلی این افراد دولتی‌ها و قوه مجریه است.

موضع مجلس انتقادی است

نماینده ممسنی و رستم می افزاید: با بررسی فعالیت نمایندگان در نطق ها و دعوت وزرا و ..... متوجه می شویم که موضع مجلس نسبت به گرانی های لجام گسیختگی و مشکلات کشور، انتقادی است.

وی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که مجلس و نمایندگان به هیچ‌وجه نمی‌توانند پیگیر امور اجرایی باشند، می‌افزاید: نمایندگان به عنوان ناظر باید به دقت مشکلات را نظارت کنند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه فعالیت نمایندگان فارس در مجلس با شیب مثبت در حال جریان است ادامه می دهد: اگرچه در اوایل فعالیت مجلس یازدهم نمایندگان فارس به دلیل عدم شناخت از یکدیگر، نگاه بخشی نگری، نداشتن نگاه متشکل و واحد به استان پهناور فارس و..... انسجام مناسبی نداشتند اما در حال حاضر و در یک ماه گذشته آهنگ فعالیت اتحاد نمایندگان استان به خوبی پیش می رود و اگرچه هنوز فاصله زیادی تا نقطه ایده آل داریم اما روند این بخش رو به بهبودی است.

 

نمایندگان دور یازدهم نمی توانند اقدامات خاصی را انجام دهند

اکبری نماینده دور دهم شیراز در مجلس هم با اشاره به اینکه دو سوم نمایندگان دور یازدهم تجربه حضور در مجلس را ندارند می گوید: این مهم از نکات مهم تاثیر گذار بر فعالیت و اقدامات مجلس محسوب می شود.

علی اکبری  با اشاره به اینکه آشنایی نمایندگان جدید با چارچوب و فعالیت ها زمان بر است می افزاید: بی شک با توجه به شرایط موجود کشور نمایندگان دور یازدهم نمی توانند اقدامات خاصی را در کوتاه مدت انجام دهند.

وی بیان می کند: اگرچه نمایندگان در دوره انتخابات و برای ورود به مجلس شعارهایی را سر دادند اما معتقدم که بیشتر حرف ها و شعارها نادرست بود به طوری که در حال حاضر و با گذشت حدود 4 ماه از عمر مجلس شاهدیم که قیمت ارز، منزل، طلا و...افزایش یافت به طوری که وجود بحران پشت سر بحرانی دیگر جامعه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

این نماینده دور دهم در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگان دور یازدهم تاکنون اقدام خاصی انجام نداده اند می افزاید: معتقدم که با توجه به شرایط موجود کشور انجام کار و فعالیت بسیار سخت است.

اکبری با بیان اینکه متاسفانه در زمان فعالیت دور دهم مجلس صدا و سیما علیه مجلس فعالیت می‌کرد،می‌گوید: اگرچه اصلاح طلبان با داشتن حدود 85 کرسی در مجلس یازدهم اکثریت مجلس را در اختیار نداشتند اما صدا و سیما تنها با داشتن حدود 20 نفر از نمایندگان در آن دوره، از نظرات آنها استفاده می کرد.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما مدام در حال تخریب مجلس بود می گوید: متاسفانه صدا و سیما در دور قبل متعلق به نظام نبود بلکه به جناح خاص تعلق داشت.

این نماینده دور دهم با اشاره به اینکه صدا و سیما در حال حاضر هم با استفاده از نظرات نمایندگان دور یازدهم در حال تخریب دولت است می افزاید: بی شک چنین رفتارهایی هیچ تاثیری در نتیجه گیری ندارد.

نظارت نمایندگان در حد گفتمان است

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نمایندگان دور یازدهم در بخش نظارتی هم موفق عمل نکردند ادامه می دهد: اگرچه نظارت در بخش های متفاوتی انجام می شود اما تاکنون تاثیری رخ نداده است و نظارت نمایندگان در شرایط فعلی تنها در حد گفتمان است.

وی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری هم می گوید: در حال حاضر تمام شرایط به نفع طیف حاکم بر کشور است اما هنوز پیش بینی برای انتخابات 1400 زود است ونتیجه ها در حد گمانه زنی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار