مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: نمی‌خواهند داروخانه هلال احمر در کرمانشاه قدرت بگیرد. در همه‌ی استان‌های کشور داروخانه‌های هلال احمر فعال بوده و اتفاقا مورد اعتماد مردم هستند؛ اما مجموعه درمان اجازه احداث داروخانه را به ما نداده و طی مکاتبات با توزیع داروهای کشور از آنها می خواهند که از پرداخت دارو به هلال احمر خودداری کنند!
کد خبر: ۹۰۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 21 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، پس از هر بحران، حادثه و تصادف، اولین نهادی که به کمک مردم می‌رسد، «هلال احمر» است. عملکرد این نهاد عمومی غیر دولتی با بحران گره خورده است و اعضای داوطلب آن خود را برای مواجه با حوادث آماده کرده‌اند. بحران‌های اخیر در استان کرمانشاه همچون سیل و زلزله عملکرد این نهاد را بیش از پیش نمایان کرده است. رئیس جمعیت هلال احمر استان میزبان دفتر خبرگزاری فارس بود و در خصوص عملکرد این نهاد و مشکلات آن به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

فارس: ماهیت سازمان هلال احمر با امداد و بحران گره خورده است و با توجه به بحران اخیر کرمانشاه ماهیت این سازمان در پر رنگ تر شده است، در این خصوص توضیح بدهید.

معتمدی: سازمان هلال احمر یک سازمان امداد و بحران محور است و در سه سال اخیر استان کرمانشاه بیش از ۷۸۰۰ مامورت در زلزله، پیش لرزه و پس لرزه تجربه کرده است و در کنار این موضوع، سیل، اربعین و کرونا شرایط خاصی را برای استان ما به وجود آورده است. از طرف دیگر جمعیت هلال احمر یک جمعیت دواطلبانه است اما با این وجود فعالین آن در شرایط بحرانی عملکرد بسیارخوبی نشان داده‌اند.

فارس: نقش اطلاع رسانی و خبرنگاران بحران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معتمدی: الحمدالله رسانه‌های استان در بحران‌های اخیر در کنار هلال احمر حاضر شده و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. به عنوان مثال در روزهای ابتدایی زلزله سرپل ذهاب، اطلاع رسانی خبرنگاران از وضعیت دو شهرستان سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی باعث شد ما تجهیزات مناسب هریک از شهرستان را اعزام کرده و با جلوگیری از هدر رفت انرژی وامکانات به بهترین نحو ممکن اقدام به امداد رسانی کنیم. همین اطلاع رسانی خبرنگاران زمینه کاهش تلفات و از دست رفتن جان هموطنان عزیز بیشتری را در این شهرستان ها ایجاد کرد.

فارس: وضعیت درآمدهای سازمان هلال احمر از بدو حضور شما در این سازمان چگونه است؟

معتمدی: با توجه به بحران‌های اخیر استان، سازمان هلال احمر بیش از ۳ میلیارد بدهی داشت و ما توانستیم با جذب ۵۷ درصدی کمک‌ها و اعتبارات، این حجم از بدهی‌ها را تسویه کرده و از ابتدای سال جاری بدون بدهی فعالیت خود را ادامه بدهیم.

فارس: بخشی از فعالیت امداد نجات، مربوط به برنامه‌های روزانه این سازمان در امداد جاده ای است، عملکرد شما در این بخش چگونه بوده است؟

معتمدی: در استان کرمانشاه ۱۶ پایگاه امدادجاده‌ای فعالیت دارند. داوطلبین امداد رسانی در این پایگاه‌ها به صورت کاملا داوطلبانه به بحث امدادرسانی جاده ای مشغول هستند. مساله سرعت در امداد رسانی یکی از موضوعات بسیار مهم در حادثه‌های جاده‌ای است و ما با مانورهای ساعت صفر به صورت مستمر سرعت امداد رسانی هر یک از پایگاه‌های خود را ارزیابی می‌کنیم.

فارس: برگزاری مراسم اربعین به عنوان وجهه جدیدی از عملکرد سازمان هلال احمر در سال های اخیر معرفی شده است، عملکرد شما در این قمست چگونه بوده است؟

معتمدی: پس از عملکرد خوب جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در موضوع اربعین، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان از طرف استانداری کرمانشاه جهت تجهیز و ایجاد پایگاه‌های دائمی اربعین در کرمانشاه تخصیص داده شد؛ اما بنا به شرایط موجود ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا، احداث و تجهیز این پایگاه‌ها منوط زمان عبور از شرایط ناشی از کرونا شده است.

معتمدی: صادقانه باید گفت که سخت گیری مجموعه درمان استان در خصوص احداث داروخانه هلال احمر، یک سخت گیری ظالمانه است و به نظر می‌رسد نمی خواهند داروخانه هلال احمر در کرمانشاه قدرت بگیرد. در همه‌ی استان‌های کشور داروخانه‌های هلال احمر فعال بوده و اتفاقا مورد اعتماد مردم هستند؛ اما مجموعه درمان اجازه احداث داروخانه را به ما نداده و طی مکاتبات با توزیع داروهای کشور از آنها می خواند که از پرداخت دارو به هلال احمر خودداری کنند!

فارس: در راستای توسعه زیرساخت‌ها و احداث پایگاه‌های امداد نجات موضوعی و یا جاده‌ای چه اقدامات دیگری صورت گرفته است؟

معتمدی: ۳۵۰ میلیون تومان از محل بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده به هلال احمر اختصاص پیدا کرده است و در یک تفاهم نامه کلان با استدانداری، ۴ پایگاه دائم امداد جاده در قصرشیرین، گیلان، پاوه و جوانرود احداث خواهد شد و کلنگ زنی این پایگاه‌ها به زودی انجام می‌شود.

فارس: عملکرد هلال احمر در مضوع کرونا به چه شکل بوده است؟

معتمدی: پس از شیوع بیماری کرونا در کشور چین، یک دپوی ماسک در کشور انجام شد و در روزهای اول شیوع بیماری ۴۳۰ هزار ماسک با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گرفت. از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار عدد از ماسک‌ها در اختیار مجموعه کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و نیاز این قشر از جامعه را تا حدود زیادی برطرف کرد؛ علاوه بر آن بحث غربالگری ورودی شهرهای استان انجام شد و ما در ۳۵ پایگاه غربالگی حدود ۸۰۰ هزار نفر تب سنجی کردیم که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر تب داشته و به مراکز درمانی معرفی شده‌اند، همچنین ۱۲ هزار بسته‌ی بهداشتی تهیه شده بود که در مناطق حاشیه‌ای کرمانشاه توزیع شد.

پیرو فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر انجام کمک مومنانه، درچهار نوبت بسته‌های حمایتی با محوریت افراد آسیب دیده از کرونا هم توزیع شد.

هلال احمر کرمانشاه اجازه احداث داروخانه ندارد!

فارس: یکی از مراکز داروخانه‌ای مورد اعتماد مردم، داروخانه‌های هلال احمر است اما این مرکز در کرمانشاه وجود ندارد، دلیل چیست؟

معمتدی: داروخانه‌های هلال احمر به صورت عمومی و غیر دولتی در سراسر کشور اداره می‌شود و مردم می‌توانند داروهای مورد نیاز خود را به صورت قیمت مصوب و به راحتی از این داروخانه‌ها تهیه کنند و علیرغم فعالیت داروخانه‌های سراسر کشور با نام هلال احمر، در کرمانشاه مجوز احداث این داروخانه‌ها را به ما نمی‌دهند.

و این در حالی است که داروخانه‌های هلال احمر با کمترین تعرفه ممکن داروهای خود را به فروش رسانده و درآمد حاصل آن از به حساب جمعیت هلال احمر واریز می‌شود و هیچ گونه سود شخصی از این موضوع وجود ندارد.

فارس: دلیل این مشکل کجاست؟

معتمدی: صادقانه باید گفت که سخت‌گیری مجموعه درمان استان در خصوص احداث داروخانه هلال احمر، یک سخت گیری ظالمانه است و به نظر می‌رسد نمی‌خواهند داروخانه هلال احمر در کرمانشاه قدرت بگیرد. در همه‌ی استان‌های کشور داروخانه‌های هلال احمر فعال بوده و اتفاقا مورد اعتماد مردم هستند؛ اما مجموعه درمان اجازه احداث داروخانه را به ما نداده و طی مکاتبات با توزیع داروهای کشور از آنها می خواهند که از پرداخت دارو به هلال احمر خودداری کنند!

اگر احداث داروخانه تخلف است چرا سایر استان‌ها و بخصوص تهران در این زمینه فعالیت می‌کند و اگر تخلف نیست دلیل این سخت گیری چیست؟

در خصوص کمک‌های سلبریتی‌ها نظری نداریم

فارس: یکی از مطالبات مردم از طریق سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس پیگیری کمک‌های جمع آوری شده توسط سلبریتی‌ها در زلزله سرپل ذهاب است، پیگیری این موضوع به کجا رسیده است؟

معتمدی: در خصوص کمک‌های جمع آوری شده توسط سلبریتی‌ها جمعیت هلال احمر نمی تواند ورود کند و پیگیری این موضوع توسط دادستان کرمانشاه و استانداری باید انجام شود، چرا که جمعیت هلال احمر تنها در خصوص کمک‌های مالی واریز شده در حساب جمعیت دارای حسابرسی کامل و جامعی است و در خصوص سایر کمک‌های صورت گرفته هیچ گونه اعلام نظری نمی‌توان داشت.

فارس: بخشی از مردم در یک حرکت خیرخواهانه مبالغی را به حساب افرادی نام آشنا واریز کرده‌اند، حال مردم سرپل ذهاب و افراد خیر پیگیر مبالغ کمک شده هستند و می‌خواهند بدانند سرانجام این کمک‌ها به کجا رسید، چه کسی باید در این امر پیگیر باشد؟

معتمدی: در قانون مدیریت بحران جدید، از سال ۹۸ به بعد نهادهای مشخصی حق جمع آوری کمک‌های مردمی را در بحران‌ها دارند؛ این نهادهای عمومی و غیر دولتی باید مبالغ جمع آوری شده را مشخص و ریز هزینه آن را نیز به سازمان‌های ناظر، مردم و رسانه‌ها اطلاع بدهند و افراد حقیقی و حقوقی غیر این نهاد‌ها حق جمع آوری هیچ گونه کمکی را ندارند.

به نظر می‌رسد مهمترین و اصلی ترین نهادی که می‌تواند در راستای احقاق حق مطرح شده توسط مردم و افراد خیر وارد شود، دستگاه قضا و دادستانی استان است.

فارس: کمک‌های جمع آوری شده توسط این جمعیت در جریان زلزله چه میزان بوده است؟

معتمدی: مجموعه کمک‌های مردمی جمع آوری شده در جریان زلزله مبلغی در حدود ۶۰ میلیارد تومان بوده است که در بین بیش از ۱۰ هزار خانواده آسیب دیده از زلزله تقسیم شده است.

فارس: در جریان زلزله‌های اخیر نوعی سردرگمی و مشخص نبودن وظایف هر بخش به چشم می خورد، دلیل این مساله چیست؟

معتمدی: پس از هر بحران باید پژوهش‌هایی صورت گرفته و نقاط قوت و ضعف موجود در بحران ارزیابی شود تا در صورت وقوع بحران جدید این نقاط ضعف برطرف شود؛ اما به نظر می‌رسد این موضوع هنوز در استان کرمانشاه عملیاتی نشده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار