رئیس اسبق آموزش و پرورش بویراحمد : مشکل آموزش درمورد شرایط فعلی ناشی ازضعف مدیریتی وبی برنامگی بوده و متاسفانه آموزش وپرورش امروز فاقد نیروهای توانمند برای برخورد با وضعیت فعلی است و برنامه خاص و توان اقناع خانواده ها را ندارد.
کد خبر: ۹۰۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 22 September 2020

شاید یکی از بدترین اثرات منفی کرونا بعد از تهدید سلامتی مردم مربوط به حوزه آموزش و پروش باشد تا جایی که فرایند یادددهی و یادگیری را به میزان بسیار زیادی مختل کرده است. در این بین از هر روشی برای جایگزینی آموزش حضوری استافاده شده است از جمله آموزش مجازی!
آموزش مجازی بی شک نتوانسته است و نخواهد توانست اهداف آموزش را که بساری از این اهداف با حضور دانش آموز در جمع و همچنین آموزش رودرو صورت می گیرد را برآورده کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اسفندماه سال گذشته کرونا ویروس به صورت ناخوانده میهمان تمام جوامع بشری شد و بخش‌های مختلف از جمله آموزش و اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که هنوز تکلیف مدارس مشخص نیست.
جهانبخش از معلمان یاسوجی می‌گوید: در اکثر کشورهای دنیا طبق روال قبل زیرساخت‌ها را فراهم کردند و  با رعایت پروتکل‌های  بهداشتی کامل کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کرده و برخی کشورها همچون کنیا تعطیل کردند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ایران هر روز یک برنامه اعم از حضوری، اختیاری و روزانه دو ساعت کلاس اعلام می‌کنند، ادامه داد: در صورتی هر گروه در طول هفته 3 روز در کلاس حضور پیدا کنند 6 ساعت می‌شود در حالی قبل از کرونا در هفته 25 ساعت در کلاس درس حضور پیدا می‌کردند و اما باید گفت « امکان آموزش در طول هفته 6 ساعت برای معلم وجود ندارد».
جهانبخش بیان کرد: ناگفته نماند که  دانش آموز با همان حضور دو ساعته در کلاس درس نیز در معرض ابتلا به بیماری کووید 19 قرار دارد در حالی از این کلاس درس بهره کافی را ندارد.
وی تاکید کرد: با برنامه اختیاری بوده حضور دانش آموز در کلاس درس نیز راه به جایی نمی‌بریم زیرا دانش آموز در این صورت یک روز در کلاس درس حضور پیدا می‌کند و شاید چند روز نیز نباشد و در این صورت این آموزش بی فایده است.
وی با طرح این پرسش آیا انگیزه فعالیت برای معلمی که صبح به صورت حضوری در کلاس درس بوده و عصر باید به صورت مجازی فعالیت کند، وجود دارد؟، یادآور شد: زیرساخت‌ها برای آموزش مجازی فراهم نیست به گونه‌ای که هم اکنون 30 دانش آموز کلاس پنجم در روستای مهریان در 4 کیلومتری یاسوج گوشی یا تبلت برای استفاده از شبکه شاد را ندارند.
جهانبخش ادامه داد: برخی دانش آموزان از گوشی دیگر اعضای خانواده همچون برادر و خواهر خود استفاده می‌کنند و امکان دارد در طول روز از منزل خارج شوند و امکان استفاده نداشته باشند.
این معلم یاسوجی افزود: آموزش مجازی نیز طبق گفته معلمان و حتی والدین خود دانش آموز هیچ بار علمی مفیدی برای دانش آموزان به خصوص ابتدایی  ندارد بویژه برای دانش آموزانی که از نظر هوشی مقداری ضعیف یا دانش آموزانی که والدین  تحصیلکرده‌ای ندارند که به فرزندشان آموزش دهند چون یکی از موارد لازم برای آموزش مجازی  همراهی یکی از اعضای خانواده با معلم برای پیش بردن برنامه‌های معلم در خانه است.
جهانبخش بیان کرد: انتظار می‌رود آموزش و پرورش برنامه واحدی داشته باشد زیرا امکان برگزاری کلاس حضور و مجازی برای معلمان وجود ندارد و جز سردرگمی ملم نتیجه‌ای ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت برگزاری کلاس‌های درس به صورت مجازی باید مشکل نبود و قطعی اینترنت در مناطق مختلف برطرف شود و برای افزایش سرعت آن فکری کرد و با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها دچار بیکاری، فقر و تعطیلی  کسب کار  خود شدند و امکان تهیه گوشی رو برای آموزش مجازی ندارند  حداقل این وسیله در اختیار خود دانش آموزانی که توانایی تهیه آن را ندارند در اختیار آنان قرار گیرد.
وقتی هم معلم ناراضی است و هم معلم! / مشکلات از ضعف مدیریتی است

سید علی اکبر هاشمی رئیس اسبق آموزش و پرورش بویراحمد نیز به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: مشکل آموزش درمورد شرایط فعلی ناشی ازضعف مدیریتی وبی برنامگی بوده و متاسفانه آموزش وپرورش امروز فاقد نیروهای توانمند برای برخورد با وضعیت فعلی است و برنامه خاص و  توان اقناع خانواده ها را ندارد.
وی با اشاره به تعطیلی مدارس در 7 ماه اخیر، عنوان کرد: تعطیلی مدارس یک طرح کارشناسی برای برخورد بابحران فعلی نبوده وضربه سنگینی وجبران ناپذیر به نسل آینده خواهد زد در حالی که اکثر کشورها که به کرونا درگیر هستند فعالیت  مدارس  را شروع کرده‌اند اما آموزش وپرورش کشور ما در سردرگمی بسر می‌برد.
هاشمی گفت: مسئولان آموزش وپرورش دراین مدت می‌بایستی یک برنامه جامع و مدون برای این شرایط تدوین می‌کردند و با توجیه مدیران و همراه کردن مسئولین استانی ازطریق رسانه‌های جمعی مردم را توجیه می‌کردند اما با کدام نیرو و کدام تیم این کار را کردند.
وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش که هرروز یک تصمیم جدید می‌گیرد و از مواضع قبلی خود عقب نشینی می‌کند، معاونین هم که حضور چندانی در رسانه‌ها ندارند، مدیران استانی نیز از طرح‌ های وزارت اظهار بی اطلاعی می‌کنند، شبکه‌های ماهواره‌ای هر روز با وارد کردن استرس به خانواده‌ها سعی در  نفرستادن فرزندان خود به مدرسه دارند.
هاشمی بیان کرد: در داخل کشور نیز تعدادی از معلمان  به خاطر نرفتن به مدرسه اولیا را دلسرد می‌کنند، آموزش و پرورش نیز زمین گیر شده، حال در  این وضعیت چه انتظاری از مردم دارید مطمئن باشید بعد ازچند روز مدارس به تعطیلی کشانده می‌شوند.
وی تصریح کرد: حال که وزارت در این مدت چاره اندیشی نکرده پیشنهاد می‌شود مدارس به تعداد کلاس‌های درس سیستم تهیه نموده و معلمان با حضور در مدرسه و کلاس از همان جا برنامه درسی خود را ارائه دهند و مدیران مدارس هم ضمن نظارت مشکلات معلمان و حتی آموزش آنها را مد نظر قرار دهند این کار قوام مدرسه را در پی دارد و زمینه حضور پاره‌ای از دانش آموزان و اولیای را برای رفع اشکال فراهم می‌کند و اعتبار معلم نیز در جامعه زیر سوال نمی‌رود و از زیر بار این اتهام هم بیرون میاید در مجموع مدرسه باید با حضور معلمان فعال باشد بهتر است.
دیگر معلم روستایی در کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: فراهم نبودن زیرساخت های لازم از جمله امکانات سخت افزاری مثل قلم نوری، تابلو هوشمند، وسایل ضبط فیلم و امکانات نرم افزاری مثل امکانات تبدیل فیلم‌ها به فایل‌های با حجم کم که به راحتی دانلود و استفاده بشوند، از مشکلات آموزش و پرورش در شرایط کرونایی است.
محمد دانشی‌نسب عدم آموزش کافی و نداشتن مهارت لازم در بین بیشتر فرهنگیان برای تدریس در فضای مجازی و از راه دور را از مشکلات معلمان دانست و افزود: در بخش دانش آموزان و والدین نیز با مشکل جدی نگرفتن این نوع تدریس در بین دانش آموزان و والدین که سبب شد، برنامه های تدریس در فضای مجازی، سرسری گرفته شده و بعضاً در کلاس‌ها حاضر نشده و در موقع امتحان هم تقلب و دیگر نویسی، رواج زیادی داشت، روبه رو هستیم.
وی با اشاره به انتظارات مجموعه معلمان و دانش آموزان از وزارت آموزش و پرورش و ستاد کرونا، بیان کرد: انتظار می‌رود که بخشنامه‌ها و دستورالعمل ها به گونه‌ای باشد که سلامت معلمان و دانش آموزان در اولویت باشد و بخشنامه‌ها روشن و غیر قابل تفسیر به رای باشد تا هم معلمان، دانش آموزان و والدین تکلیف خود را بدانند.
دانشی‌نشب خاطرنشان کرد: به طور مثال بخشنامه گفته « مدارس باز، اما حضور دانش آموزان، اختیاری است» که باعث شده تعداد انگشت شماری از دانش آموزان در مدرسه حاضر شده و معلم مجبور به تدریس حضوری می‌شود و بعد از اون هم باید برای غایبین، به صورت مجازی، تدریس شود که این یعنی دو وقت از معلم گرفته می‌شود و یک دوگانگی در تدریس و ارزشیابی خواهد شد.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی، بهترین راهکار، تقویت شیوه‌ها و روش‌های تدریس مجازی بوده زیرا اکثر خانواده‌ها، راضی به حضور فیزیکی فرزندان خود در مدرسه نیستند، اما برای این تدریس رسمی حضوری، دچار وقفه، نقصان و ضعف نشود پیشنهاد می‌گردد هر دو هفته یکبار، به تشخیص مدرسه یا خواست اکثر دانش آموزان، کلاس‌های رفع اشکال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار