مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین: با همکاری استانداری و دستگاه قضایی به تمام متصرفان هشدار داده ایم و تاکنون ۱۲۰۰ هکتار از اراضی بستر و حاشیه رودخانه‌های استان را آزادسازی کرده ایم.
کد خبر: ۹۰۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 23 September 2020

آزاد سازی هزار و ۲۰۰ هکتار از بستر رودخانه‌های استان

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین, ملکی در گفتگوی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: هرگونه تصرف در بستر رودخانه ها ممنوع است ولی در طول زمان به دلیل استعلام نگرفتن از دستگاه های ذیربط، برخی از طرح های اقتصادی در بستر یا حریم رودخانه های استان تأسیس شده است.

 
وی افزود: 1200 کیلومتر از رودخانه های استان مورد مطالعه بستر قرار گرفته و تمام تخلفات شناسایی شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین خاطرنشان کرد: با همکاری استانداری و دستگاه قضایی به تمام متصرفان هشدار دادیم و تاکنون 1200 هکتار از اراضی بستر و حاشیه رودخانه های استان را آزادسازی کرده ایم.
 
ملکی تصریح کرد: باید اقدامات گسترده ای از سوی دستگاه های ذیربط برای رفع تصرفات بستر و حاشیه رودخانه های استان صورت گیرد.
 
وی افزود: در سال 98 و 99 اقدامات گسترده ای صورت گرفت و بیش از 32 کیلومتر مسیر رودخانه بازگشایی شد.
 
افزایش خسارت سیلاب با تغییر کاربری در بستر رودخانه ها 

پرهیزگاری کارشناسان حوزه آب و محیط زیست نیز در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: استان قزوین دومین استان حادثه خیز در کشور محسوب می شود و در بهار 98 در استان قزوین اگر سیلاب ها مدیریت نمی شد با خسارت بیشتری روبه رو می شدیم.

وی افزود: به دلیل تغییر کاربری در بستر رودخانه ها میزان خسارت سیلاب نیز بیشتر می شود.
 
این کارشناس حوزه آب و محیط زیست خاطرنشان کرد: برخی از شهرهای استان از جمله قزوین در بستر رودخانه های خشک شکل گرفته اند و ممکن است در اثر بارش های شدید، سیلاب های غیر قابل کنترل در شهرها شکل بگیرد.
 
خانم پرهیزگاری تصریح کرد: جهاد کشاورزی علیرغم مشکلات موجود در مهار سیلاب ها، مجوز بهره برداری از بستر رودخانه های خشک را صادر می کند که متاسفانه در اثر بارش های پاییزی و بهاری شاهد از بین رفتن سرمایه های مردم هستیم.
 
وی افزود: دخل و تصرف در مسیر رودخانه ها، خطرناک است و بر اثر بارش های شدید باران، تأسیسات دایر شده از بین می روند.
این کارشناس حوزه آب و محیط زیست گفت: به دلیل اینکه اقلیم کشورمان کم آب است، در نتیجه کشاورزان به سمت باغداری و احداث باغستان قزوین حرکت کرده تا بتوانند نهایت بهره برداری را از سیلاب ها داشته باشند.
 
وی افزود: درختکاری نیازمند عزم دو سویه از سوی دستگاه های مسئول و مردم است تا با این کار بتوانیم سیلاب های فصلی در استان را مهار کنیم و از سوی دیگر اقلیم خشک را به سبز تبدیل کنیم.
 
پرهیزگاری گفت: امسال 580 هکتار از جنگل های ارس منطقه الموت غربی را که قدمتی بیش از 500 سال را دارد در آتش سوزی از دست دادیم و امکان جایگزین کردن آنها وجود ندارد.
وی افزود: خوشبختانه همه دستگاه های استان برای مهار سیلاب و مدیریت بحران در هماهنگی کامل هستند.
منبع:صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار