رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه این دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم، کارآفرین و بین‌‌المللی قدم بر می‌دارد، گفت: هم‌اکنون 500 نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند.
کد خبر: ۹۰۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 23 September 2020

به گزارش تابناک تبریز، مجید مجیدی،  امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اظهار کرد: خبرنگاران نقش اساسی در توسعه یک جامعه دارند که این نقش می‌تواند مثبت یا منفی باشد به طوریکه در شیوع کرونا این خبرنگاران بودند که از ابتدا نقش‌آفرینی کردند. 

وی با بیان اینکه دانشگاه اول را حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ۱۴۰۰ سال پیش تاسیس کرد و تا به امروز ادامه دارد، افزود: افرادی که در این دانشگاه شهید شدند به عبارتی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. 

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: مردم ایران با حمایت‌های خود در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند به طوریکه ذات جنگ بد است ولی در دفاع مقدس آن چیزی که بسیار دلنشین می‌کرد، همان وحدت مردم بود که دیده شد. 

وی با اشاره به مراسم تجلیل از ایثارگران در دانشگاه تبریز، بیان کرد: افراد مختلفی در آن جمع بودند که افکار و اعتقادات مختلفی داشتند ولی در جنگ مذاهب، افکار و اعتقادات جایی ندارد بلکه همه چیز وطن است. 

مجیدی ادامه داد: ما مسیحی‌های زیادی در جنگ داشتیم که به خاطر خاک وطن به جنگ آمده بودند. 

وی با تاکید بر اینکه ۸ سال دفاع مقدس در تاریخ ایران یک ستاره درخشان است، گفت: با وجود حمایت چندین کشور از صدام ملعون ولی این ایران بود که سربلند از این جنگ نابرابر بیرون آمد. 

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه شیوع کرونا منجر به اختلالاتی در بازگشایی دانشگاه کرده است، گفت: باید سیاست‌گذاری‌های جدید بر اساس شرایط اتخاذ شود زیرا آموزش عالی متاثرترین نهادی است که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته و این شامل کل جهان می‌شود. 

وی ادامه داد: تاثیرات آموزشی، پژوهشی، منابع درآمدی و اجتماعی از جمله تاثیرات پررنگی است که کرونا با خود آورده و نظم جهانی را برهم زده است. 

مجیدی با اشاره بر اینکه فرقی نمی‌کند که این ویروس برگرفته از طبیعت باشد و یا به دست بشر ساخته شده است، تصریح کرد: در هر صورت این ویروس ارتباط اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و غیره را دچار اختلال کرده است. 

وی ابراز داشت: از ابتدای اسفند سال گذشته، دانشگاه‌ها اقدام به تعطیلی کردند که برای همین منظور کمیته کرونا و شورای تصمیم‌گیری دانشگاه‌های استان تشکیل شد که با اتخاذ تصمیماتی، دانشگاه تبریز قبل از دستور وزارت‌خانه اقدام به تعطیلی دانشگاه کرد. 

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: علاوه بر تعطیلی دانشگاه‌ها یک کار ویژه نیز در دانشگاه تبریز انجام گرفت که با طرح‌ریزی یک فرمولاسیون جدید مواد ضدعفونی به همت اساتید و دانشجویان تولید شد که خریدار اول این محصولات زندان تبریز و بیمارستان‌ها بودند. 

وی یادآور شد: حتی برای مجلس شورای اسلامی نیز از تولیدات مواد ضدعفونی دانشگاه تبریز ارسال شد. 

مجیدی با بیان اینکه از هفته دوم اسفند ماه زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه تبریز ایجاد شد، تصریح کرد: دروس تئوری، امتحانات به صورت مجازی برگزار شد. 

وی با تاکید بر اینکه برگزاری دروس عملی به صورت مجازی جزو مشکلات اصلی دانشگاه بود، گفت: ۹۹ درصد دروس عملی به صورت مجازی انجام گرفت و خوشبختانه تا مرداد سال جاری این دو با موفقیت انجام گرفت. 

رئیس دانشگاه تبریز بیان داشت: ما دلمان برای دانشجوها تنگ شده است زیرا دانشجویان گل‌های این دانشگاه هستند و وقتی نیستند به مثابه خزانی است که کل دانشگاه را می‌گیرد ولی چاره‌ای جزء این نداریم. 

وی به شروع آموزش حضوری برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از خرداد سال جاری برای اتمام درس‌هایشان اشاره کرد و گفت: آموزش حضوری ابتدا برای دانشجویان بومی بود سپس خوابگاه‌ها برای برخی دانشجویان اولویت‌دار در نظر گرفته شد تا آنها نیز ضرری از بابت درس و آموزش نداشته باشند. 

مجیدی با بیان اینکه دروس تئوری به صورت مجازی است، تصریح کرد: تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان که باید در آزمایشگاه، مزرعه و غیره حضور داشته باشند، حضوری خواهد بود که برای همین منظور ۶۵۰ نفر می‌توانند از غیربومی‌ها ثبت کنند که تاکنون ۱۵۰ نفر ثبت کرده و برای هر نفر یک اتاق در خوابگاه در نظر گرفته شده است. 

وی بیان داشت: پیشنهادات زیادی از قبیل اینکه دانشجویان بومی تبریز که در شهرستان‌ها درس می‌خوانند می‌توانند دروس عملی خود را در دانشگاه تبریز بگذارند که مورد قبول واقع نشد. 

رئیس دانشگاه تبریز افزود: زمان‌بندی برای ارائه دروس عملی به صورت حضوری در طول ترم از دیگر پیشنهادات مطرح شده است. 

وی متذکر شد: دانشجویان جدیدالورورد سعی بر استفاده از دانشگاه‌های بومی کنند، چراکه ما ۱۳ دانشگاه بزرگ، ۵ دانشگاه جامع در ایران وجود دارد از این‌رو هر کسی بخواهد رشته خوبی انتخاب کند قطعا در استان خود یک دانشگاه خوبی خواهند داشت. 

مجیدی گفت: سال گذشته کلاس‌ها به صورت آفلاین بود ولی با تکمیل زیرساخت‌ها این کلاس‌ها به صورت آنلاین خواهند بود. 

دانشگاه تبریز به سمت دانشگاه نسل سوم، کارآفرین و بین‌‌المللی قدم بر می‌دارد

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم، کارآفرین و بین‌‌المللی قدم بر می‌دارد، گفت: امسال دانشگاه تبریز طبق رتبه‌بندی دنیا با بهبود رتبه روبرو است به طوریکه در سال جاری در رتبه‌بندی جزو دانشگاه هشت یا ۹ کشوری و ۸۰۰۰ ، ۹۰۰۰ جهانی هستیم. 

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: البته در برخی رشته‌ها نیز جزو شاخص‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ هستیم و به عبارتی در رشته‌های مهندسی جزو ۵۰۰ دانشگاه‌های برتر هستیم. 

وی با بیان اینکه پنجمین دانشگاهی که رتبه کشور را در سطح دنیا در رشته نانو به زیر پنج می‌رساند، دانشگاه تبریز است، گفت:  با عقد تفاهم‌نامه‌ای، ۱۶۰ طرح مشترک ( ایران و ترکیه) از سطح ایران ارسال شد که ۲۲ طرح منتخب شد. 

جذب 500 دانشجویی خارجی در دانشگاه تبریز

مجیدی ابراز داشت: بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز جذب شده است. 

وی به بحث جامع‌محور و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ طرح در خصوص مشکلات اجتماعی، صنعتی و اقتصادی توسط دانشگاه تبریز ارائه شده است.

تغییر کاربری 500 هکتار از زمین های خلعت پوشان

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: بیش از ۵۰ هکتار از زمین‌ها در خلعت‌پوشان تغییر کاربری داده شده است و تا به تبع آن به برخی مراکز و شرکت‌ها جایی برای فعالیت بدهیم. 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مردم، مخصوصا خیرین کمک شایانی به ما کرده است. 

کلنگ زنی دانشکده ای برای برآورد کردن اهداف کارخانجات

مجیدی گفت: در آینده نزدیک توسط خیرین و کارخانجات مختلف دانشکده ای برای برآورد اهداف کارخانجات در دو هفته اخیر کلنگ‌زنی خواهد شد که این طرح توسط مرحوم مقیمی‌اصل پیشنهاد شده بود. 

وی اذعان داشت: دانشگاه در روزهای کرونایی تعطیل نبود و شبانه‌روزی تلاش کرده است که الان با روسفیدی از ارتقای رتبه دانشگاه در جهان صحبت می‌کنیم. 

معتقد به شفاف سازی هستم

رئیس دانشگاه تبریز تاکید داشت: بنده معتقد به شفاف‌سازی هستم و اگر خبرنگاران مشکلی را مطرح می‌کنند باید بشنویم و مسوولان نیز باید در خط اول شنیدن قرار گیرند زیرا اگر نشنویم یک جامعه دچار احتکار، اختلاس، رانت و غیره می‌شوند. 

وی در خصوص جذب دانشجوی خارجی در ترم جدید گفت: ثبت‌نام  آموزش مجازی برای همه آنها برقرار است و اگر نیاز به آموزش عملی باشد، خوابگاه در نظر گرفته شده است چراکه در ماه‌های اخیر حتی ۲۰ نفر از دانشجوهای خارجی در تبریز ماندند و ما خوابگاه و غذای آنها را تامین کردیم. 

مجیدی بیان کرد: برخی کمک‌های مادی، خوابگاه‌های تک نفره و دونفره از جمله تمهیداتی برای جذب دانشجویان با رتبه‌های برتر در برخی دانشگاه‌ها است ولی دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های برتر کشور است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار