رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: سردار فدوی: بهتر است آمریکایی ها به خلیج فارس بیایند تا در دسترس ما باشند/وزیر بهداشت: از یک میلیارد دلاری که رهبری با برداشت آن موافقت کردند، به جز سهم کوچکی، نگرفته‌ام و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ 23 September 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


از یک میلیارد دلاری که رهبری با برداشت آن موافقت کردند، به جز سهم کوچکی، نگرفته‌ام
سعید نمکی، وزیر بهداشت، در بخشی از دل‌نوشته‌ای خطاب به سردار سلیمانی نوشته است: پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟


حذف کامل هاشمی از تاریخ دفاع مقدس، تحریف خطرناکی است
مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی از تحریف نقش و جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس انتقاد کرد. در یادداشت مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی آمده است:حذف کامل نام، تصویر، فیلم، سخن و اقدامات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمونه دیگر این نوع تحریف خطرناک تاریخ دفاع مقدس است. در همین مراسم تجلیل، حتی یک عکس از آقای هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود و مقدمات همان پذیرش عاقلانه و مدبرانه قطعنامه را فراهم کرده بود، دیده نشد. در گزارش رئیس ستاد نیروهای مسلح نیز حتی اشاره‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از فرماندهان واجب‌التکریم وجود نداشت درحالی که هاشمی رفسنجانی برجسته‌ترین نقش را در دفاع مقدس داشت. رسانه ملی و دستگاه‌های رسمی تدوین تاریخ دفاع مقدس نیز همین روش را سالهاست که در پیش گرفته‌اند و متأسفانه این ظلم را به تاریخ ایران و تاریخ دفاع مقدس روا می‌دارند بطوری که آقای هاشمی رفسنجانی در نمایشگاه‌ها و موزه‌های دفاع مقدس و یادواره‌ها و همایش‌ها هم سانسور می‌شود. تأسف‌ بالاتر اینست که علاوه بر حذف، حتی تهمت و دروغ نیز نثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌کنند. اینان، مرتکب خائنانه‌ترین نوع تحریف می‌شوند و از این واقعیت غافلند که مردان خدوم و خداجو از حافظه تاریخ محو نمی‌شوند و خدای متعال نیز به وعده خود درباره آنها که فرمود «إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ»(حج ۳۸) عمل خواهد کرد.


دومین نامه سیاسی موسوی خوئینی‌ها در سال گذشته
سیدمحمد موسوی خو‌ئینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در نامه‌ای که آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به موضوع انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به مشکلات معیشتی مردم و کرونا و دلایل لزوم مشارکت در این انتخابات پرداخت.  در بخشی از این نامه آمده است: گفته می‌شود یکی از علل عدم مشارکت بعضی گروه‌ها و برخی فعالان سیاسی رفتار ناصواب نهادهای مسئول و غیرمسئول و دخالت‌های ناروای آنان در تمام مراحل انتخابات است. بنده این نگاه را تخطئه نمی‌کنم؛ اما آیا نباید به همین علت در انتخابات مشارکت فعال داشت تا هرچه بیشتر این رفتارها و دخالت‌های ناروا آشکار شود و ملت را به تصمیمی مناسب برساند؟ اگر دیگران مرتکب رفتارهای ناصواب و دخالت‌های ناروا شده‌اند، چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید تا به إِحْدَی الحُسْنَیَیْن دست یابید: یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهرهٔ کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند.آری، موضوعاتی هست که باید ابتدا به آن‌ها پرداخت، اما در روزها و ماه‌های آینده از اهمیت انتخابات نیز نباید غافل ماند. همین‌جا عرض می‌کنم که بی‌توجهی به امر خطیرِ انتخابات ریاست جمهوری قطعاً اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نه‌تنها به سامان نمی‌رساند که بدتر از آنچه هست می‌کند. نهاد ریاست جمهوری تنها نهادی است که، در قوارهٔ سایر جمهوری‌های دنیا، نماد جمهوریت نظام است و برخلاف انتخابات خبرگان رهبری (که آن هم مشکلاتی دارد و باید در زمان دیگری به آن پرداخت) یک انتخابات صنفی نیست. ریاست جمهوری نهادی است که با همه آنچه دستگاه های مسئول و غیرمسئول به هنگام انتخابات بر سرش آوار کرده و می کنند باز هم نماد جمهوری است، و همین هم آرامش را از گروهی گرفته است و می‌خواهند با هر بهانه‌ای آن را از ساختار نظام حذف کنند و نمی‌دانیم چه خواب‌هایی برای پس از آن دیده‌اند. همین دلیل کافی است که همهٔ فعالان سیاسی و گروه‌ها و احزاب و انجمن‌ها و دیگر تشکل‌هایی که دل در گرو جمهوری اسلامی دارند فعالانه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند تا این نهاد و نماد جمهوریت مستحکم‌تر از پیش بماند و خیال محو آن را از سر خام‌اندیشان و احیاناً بدخواهان بیرون کند.

سردار نقدی: از نیازهای کشور توسعه نرم‌افزارهای ادعیه است
سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج مستضعفین که امروز چهارشنبه برگزار شد با اشاره به جنگ نرم دشمنان اظهار کرد: امروز رسانه در کارزار و خط مقدم جنگ فرهنگی است، به خصوص اینکه متاسفانه معلوم نیست چرا مسئولان ما تصمیم دارند که این عرصه همچنان در دست دشمن باقی بماند. آمریکا تنها عرصه‌ای که به آن امید بسته است، رسانه است. او ادامه داد: امیدواریم که این خرمشهر اشغال شده فضای مجازی را ما بتوانیم مجددا از دشمن پس بگیریم و بدانیم که این عرصه دست سرویس های جاسوسی نیست و این هم یک جنگ و یک دفاع مقدس است که بسیار سخت تر از دفاع قبلی است. امروز آمریکا در ذلیل‌ترین دوران خودش به سر می‌برد و به آتش کشیدن پرچم آمریکا که در بیست‌ودوم بهمن ماه در کشور ما انجام می‌شد، امروز به داخل کشورش رفته است. سردار نقدی گفت: امروز یکی از موضوعات مهم و چاره ساز برای ما دعاست و ما نیاز به یک نرم افزاری داریم که بتواند در زمان و مکان مخصوص این دعاها را به ما معرفی کند.

حجاریان: هم احمدی‌نژاد دروغ گفت و هم روحانی
سعید حجاریان: ما یک دهه پیش با پدیده‌ای روبرو بودیم که در دوربین زل می‌زد و دروغ می‌گفت. حالا ما با پدیده‌هایی مواجه هستیم که به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند و می‌گویند «آقا گفته» یا «آقا اجازه داده» یا یک روحانی که می‌گوید من هم مثل آقا. «من به دفعات گفته‌ام دروغ یکی از عوامل اصلی این وضعیت نابهنجار ماست که بی‌اعتمادی یک از نتایج آن است. واقعیت این است هم احمدی‌نژاد دروغ گفت و هم روحانی و البته بگویم، این‌ها بازتولید دروغ بالادست است. ما یک دهه پیش با پدیده‌ای روبرو بودیم که در دوربین زل می‌زد و دروغ می‌گفت. حالا ما با پدیده‌هایی مواجه هستیم که به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند و می‌گویند «آقا گفته» یا «آقا اجازه داده» یا یک روحانی که می‌گوید من هم مثل آقا. مردمی که به‌خاطر ۲۵ گرم کره در صف نگه داشته می‌شوند باید این چیزها را تحمل کنند و اعتماد بورزند؟!»

نماینده مجلس: سپاه انتقال پایتخت را برعهده گرفته است
همشهری آنلاین نوشت: ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی چند روز پیش از نامه‌نگاری‌هایی در خصوص انتقال پایتخت بین قرارگاه خاتم‌الانبیا و رئیس‌جمهور خبر داد: «جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است، قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) نیز نامه‌ای را رسماً به رئیس جمهور ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند.» صحبت‌های ابوترابی در حالی است که موضوع انتقال پایتخت در تمام دوران روسای جمهور پس از انقلاب مطرح و با دلایلی رد شده است و کارشناسان اعلام کردند این کار نه امکان‌پذیر است و نه مقرون به صرفه.

سردار فدوی: بهتر است آمریکایی ها به خلیج فارس بیایند تا در دسترس ما باشند
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد که تلاش آمریکایی ها برای ایجاد ائتلاف های ضدایرانی قدیمی است. سردار علی فدوی،جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با شبکه المیادین گفت که تلاش های آمریکا برای ایجاد ائتلاف ها علیه انقلاب اسلامی قدیمی است. وی تاکید کرد: آمریکایی ها در تشکیل هیچگونه ائتلاف جدید علیه انقلاب اسلامی موفق نشده و نخواهند شد. بهتر است که آن ها به خلیج فارس بیایند زیرا در آن صورت در دسترس ما خواهند بود. سردار فدوی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها اگر هرگونه حماقت جدیدی مرتکب شوند با قدرتی مواجه خواهند شد که هیچگاه تصور آن را نمی کردند. وی همچنین تاکید کرد که آمریکا با تحمیل تحریم های تسلیحاتی علیه ایران به اهداف خود نخواهد رسید.

واعظی: امیدواریم سند ۲۵ ساله ایران و چین در دولت دوازدهم به امضا برسد
رییس دفتر رییس جمهوری درباره اهمیت سند راهبردی ایران و چین گفت: سند ۲۵ ساله روابط ایران و چین بسیار مهم است، روابط ایران و چین در بخش های مختلف سیاسی و اقتصادی گسترش پیدا کرده و تعمیق شده است؛ این سند منجر می‌شود تا بتوانیم به طور هدفمند برای فعالیت دستگاه‌های مختلف کشور در زمینه های مختلف برنامه‌ریزی کنیم. واعظی رییس دفتر رییس جمهوری افزود: سند ۲۵ ساله هم بر روی روابط ایران و چین و هم در ارتباط مسائل منطقه تاثیر گذار است در دولت و همچنین محافل دیگر در این زمینه گفت و گو بحث کردیم و امیدواریم این سند در دولت دوازدهم نهایی به امضا برسد. واعظی گفت: وزیر امور خارجه (ظریف) در آینده‌ای نزدیک به چین سفر میکند و در این سفر به طور حضوری درباره برخی از موضوعات مذاکره می‌کنند. این سفر فرصت مغتنمی است و تیم اقتصادی هم همراه وی هستند که امیدواریم این موضوعات نهایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار