وی اضافه کرد: اتحادیه بین المللی واکسن به منظور برجسته کردن ابعاد بین المللی خرید واکسن کووید ۱۹، فهرستی از دولت های مشارکت کننده در ساز و کار کواکس را منتشر کرده که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشورها است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: برای سلامت انسان ها به دور از هرگونه تبعیض و یکسونگری و تحریم ظالمانه، نگاه علمی به مدیریت پاندمی، اولویت سلامت، مشارکت مردم، مسوولیت مشترک و همکاری بین بخشی و بین المللی، رویکرد همه جانبه، توجه به مولفه ها و آثار اجتماعی و اقتصادی بیماری و همچنین تعهد حکومت ها و رهبران کشورها، مهمترین ابزار مقابله جهانی با پاندمی کرونا است.

جهانپور یادآور شد: در راه مقابله با کرونا، فعالان عرصه سلامت از بهورزان و مراقبان سلامت تا پرستاران پیراپزشکان و پزشکان و همه کارکنان سلامت، به‌عنوان خط مقدم دفاع از سلامت عمومی، بیشترین فشار را متحمل شدند و باید در مقابل ایثار و جانفشانی همه مدافعان سلامت به ویژه شهدای عزیزی که جان خویش را فدای سلامت مردم کردند، تعظیم کنیم.

وی گفت: تلاش همگانی در عرصه تولید واکسن کووید ۱۹ و دسترسی همزمان، عادلانه و به دور از تبعیض به واکسن های احتمالی که توسط ساز و کار کواکس با مشارکت سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه جهانی واکسن و سایر نهادهای بین المللی مدیریت می شود و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این ساز و کار در کنار بیش از ۱۸۰ کشور جهان، درس دیگری در پاندمی کرونا است که برای مقابله با مشکلات جهانی، راهی به جز همکاری و مشارکت جهانی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت در هماهنگی با گروهی از ائتلاف جهانی واکسن موسوم به «گاوی» و ائتلاف برای نوآوری های آمادگی همه گیری (CEPI)، سازوکاری را موسوم به کواکس برای اطمینان‌بخشی درمورد توزیع عادلانه تر واکسن کووید – ۱۹ ایجاد کرده است. اما این سازوکار به جمع آوری وجوهات مالی برای تامین واکسن ۹۲ کشور کم درآمد و اقتصادهای دیگر نیاز دارد.