تصویب لایحه شهرداری تهران در خصوص اصلاح نرخ بلیت اتوبوس و مترو در صحن شورا بار دیگر با واکنش‌های مختلف مواجه شد؛ لایحه‌ای که در پی پایین آمدن درآمد شهرداری در شرایط کرونا مطرح شد و تصویب نهایی آن در دو راهی صلاح شهر یا صرفه شهروندان قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ 06 October 2020

اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت این لایحه مبنی بر اصلاح ردیف ۱۱ بند یک تبصره ۲۴ مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مبنی بر افزایش نرخ بلیط مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی را با ۱۰ رای موافق تصویب کردند تا این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر بررسی شود.

شهرداری تهران در ماده واحده این لایحه آورده است: به منظور جبران هزینه‌های تمام‌شده در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران مترو و اتوبوسرانی در شرایط مقابله با ویروس کرونا به واسطه ارائه سرویس به شهروندان با حداکثر ظرفیت موجود جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس مذکور و نیز با لحاظ کاهش ۵۶ درصدی مسافران در چهار ماه نخست سال ۹۹، درخواست اصلاح نرخ‌ها را ارائه کرده است.

شهرداری در این لایحه درخواست کرده است که اجازه داده شود نسبت به افزایش نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی در نیمه دوم سال ۹۹ به میزان حداکثر ۲۵ درصد نرخ‌های مصوب سال ۹۹ اقدام کند.

شهرداری تهران در توجیه این لایحه عنوان کرده که کاهش تعداد مسافران در چهار ماه نخست سال موجب شده که ۶۸ درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده فروش بلیت و تجاری مترو محقق نشود اما در سوی دیگر جمعی از شهروندان در بازه‌ای که با کرونا و شرایط دشوار اقتصادی مواجه هستند، افزایش قیمت را ناعادلانه می‌خوانند.  

«محمدپناهی» که در یک نانوایی خانوادگی مشغول به کار است، می‌گوید: چرا باید شهروندان هزینه مترو و اتوبوس را جبران کنند در حالی که خودشان مشکلات اقتصادی دارند.

او ادامه داد: یارانه‌ای که به ما می‌دهند کفاف هزینه آب و برق و گاز خانه‌ها هم نمی‌شود و حالا باید کرایه‌ها را هم چندبرابر کنند که یک کارگر برای رسیدن به محل کارش نصف حقوقش را پرداخت کند.

«آقای صفری»، شهروند دیگری است که می‌گوید بیشتر تردد خود را با مترو انجام می دهد.

او با بیان اینکه مسافران مترو و اتوبوس از قشر ضعیف جامعه هستند، گفت: مدیریت شهری وقتی نمی‌تواند مطالبه خود را از سایر نهادها بگیرد، به سراغ شهروندان می‌آید.

او که ساکن محله منیریه و فروشنده لوازم ورزشی است، می‌گوید: در شرایط کرونا مترو ناامن است اما مردم قشر ضعیف مجبور به استفاده از آن هستند و باید هزینه‌های زیادی را تقبل کنند.

این شهروند از مدیریت شهری پایتخت خواست که با تدبیر درست، مانع از فشار بیشتر مالی بر روی شهروندان شوند.  

«مصطفی درزی» دانشجوی دیگری که مدیریت منابع انسانی می‌خواند معتقد است شهرداری تهران مدیریت هزینه‌های خود می‌تواند مشکلات ناشی از کمبود اعتبار را جبران کند.

این دانشجو می‌گوید: دانشجویانی هستند که مجبورند در روزهایی از هفته از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌ها مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند.

او می‌گوید: اخبار ناشی از افزایش قیمت‌ها هر روز بار روانی بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و بسیاری از افراد دیگر تحمل شنیدن خبر گران شدن خدمات را ندارند.

«رحمن زمانی» مرد مسنی که به درمانگاه نارمک در شرق تهران آمده است، می‌گوید من دو فرزند دانشجو دارم؛ خود و همسر و فرزندانم نیز برای تردد از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنیم.

وی معتقد است اگر در هر خانواده چهار نفر برای تردد از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌ها هزینه زیادی را  به سبد خانوار آنان تحمیل می‌کند.

افزایش قیمت بلیط مترو و اتوبوس فعلا در حد بررسی است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفته است: «به دلیل شیوع کرونا آمار مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی نصف شده و درآمد شهرداری به همین میزان کاهش یافته است».

«محسن هاشمی» ادامه داد: ‌از طرفی شهرداری نتوانسته از کمک‌های دولت بهره‌مند شود بر همین اساس موضوع یک فوریت لایحه تعیین نرخ بلیت مترو و اتوبوس در صحن مورد گفت‌وگو قرار گرفت که اکثر اعضای شورا به این یک فوریت رای مثبت دادند.  

وی این را هم گفت که البته رای اعضا به معنای موافقت یا مخالفت قطعی در این زمینه نبوده است چرا که یک فوریت به تصویب رسید تا موضوع در کمیسیون مربوطه بیشتر بررسی شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید از محل ۷۵ هزار میلیارد تومانی که دولت تسهیلات به شرکت ها و سازمان‌هایی که به دلیل کرونا ضرر کرده  اما کسی را اخراج نکرده، تامین درآمد کرد و افزود: مترو و اتوبوسرانی پس از کرونا کسی را اخراج نکرد و می توان از این روش برای جبران مشکلات مالی این سیستم استفاده کرد.

موافق سنگین کردن بار مردم نیستیم

«علی اعطا» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس، گفته است: هزینه‌های مازاد حمل‌ونقل عمومی را بر دوش مردم نگذاریم.

او افزود: با توجه به شرایط حادث شده در پی شیوع کرونا، این مساله مطرح است که افزایش نرخ بیشتری اعمال کنیم و اولین راه‌حلی که به ذهن هر دستگاه تصمیم‌گیری برای جبران هزینه‌ها می‌رسد افزایش نرخ است.

این عضو شورا تاکید کرد که مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل‌ونقل عمومی را بر دوش مردم بگذاریم.

بر اساس این گزارش لایحه مذکور در کمیسیون تخصصی حمل و نقل و عمران شورای شهر در حال بررسی است تا شاید کارشناسان به رقم توافقی در افزایش قیمت دست یابند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار