تعهد مصوب زراعت چوب در سال جاری 550 هکتار است که با تحقق آن، سرانه فضای سبز استان افزایش می یابد.
کد خبر: ۹۰۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ 06 October 2020
تعهد مصوب زراعت چوب در سال جاری 550 هکتار است که با تحقق آن، سرانه فضای سبز استان افزایش می یابد.
 
به گزارش تابناک همدان؛ به نقل از اپایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان- اسفندیار خزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان زراعت چوب را از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تعهد مصوب زراعت چوب در سالجاری ۵۵۰ هکتاراست که با تحقق آن، سرانه فضای سبز استان افزایش می‌یابد.

خزائی اظهار داشت: اجرای این طرح، نیازمند تولید و پرورش نهال‌های مرغوب و سریع الرشد است بنابراین در سال‌جاری تولید بیش از یک میلیون اصله نهال سریع الرشد صنوبر در نهالستان قدس ملایر در برنامه‌های این اداره کل قرار گرفته است.

وی درباره چرایی انتخاب گونه صنوبر برای زارعت در همدان بیان کرد: تمایل مردم و بهره برداران برای کشت این گونه و صنایع برای خرید آن در کنار سازگاری صنوبر با شرایط اقلیمی همدان عامل اصلی زارعت صنوبر در همدان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآوری شد: در دیگر استان‌ها از گونه اکالیپتوس و دیگر گونه‌های «چوب ده» نیز استفاده می‌شود، اما این گونه‌ها نسبت به سرما مقاوم نیستند بنابراین در همدان زارعت صنوبر بیشتر مورد اقبال مردم است.

خزائی ادامه داد: با توجه به اینکه نهال مورد نیاز برای زارعت صنوبر تامین شده هم اینک در حال شناسایی متقاضیان هستیم و این افراد می‌توانند برای دریافت نهال صنوبر به منظور زارعت در عرصه مورد نظر اقدام و درخواست کنند.

وی گفت: نهال صنوبر بر اساس هدف زارع مبنی بر زارعت چوب با قطر کم یا زیاد کشت شده و در صورت نیاز به چوب با قطر کم در سه یا چهار سالگی نهال نسبت به برداشت آن اقدام کرده و برای نهال با قطر بالا در سنین بالاتر یعنی هشت تا ۱۰ سالگی برداشت صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح زراعت چوب در هر هکتار یک‌هزار و ۳۰۰ اصله نهال غرس می‌شود.

وی افزود: نهال‌ها به صورت مشارکتی با مردم و یا در عرصه ملی کاشته می‌شود و نقش مهمی در افزایش تولید چوب و بازدهی مهمی در صنعت مبل و منبت و تغییر معیشت بهره برداران منطقه دارد.

خزائی یکی از مسایل مهم در زراعت چوب را نگهداری و رساندن آن به مرحله برداشت دانست و یادآوری کرد: زراعت چوب نه تنها کمک کار طرح تنفس جنگل است، بلکه به تامین منابع معیشتی مردم و بهبود فضای سبز شهری نیز کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: اجرای طرح ملی زراعت چوب در سطح کشور تنها راه بی نیازی کشور از واردات چوب است و استان همدان ظرفیت بالایی برای تولید نهال‌های مورد نیاز کشور به خصوص استان‌های منطقه غرب دارد.

استان همدان دارای ۴۶ هزار و ۷۵۷ هکتار جنگل طبیعی، دست کاشت، پارک جنگی و ذخیرگاه جنگلی است.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار