دادستان پردیس از بازپس‌گیری ۸۰ هزار مترمربع از تصرفات پردیس و کشف پرونده زمین‌خواری ۲۹۰ هکتاری در نزدیکی پایتخت خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ 07 September 2015
حیدر فتاحی امروز از بازپس‌گیری 80 هزار مترمربع دیگر از تصرفات شهرستان پردیس خبر داد و اظهار داشت: دادستانی پردیس علاوه بر کشف پرونده 290 هکتاری، طی هفته جاری قرار است دو پرونده دیگر را هم که در مجموع 80 هزار مترمربع است را از زمین‌خواران رفع تصرف کند و با اجرای حکم، به دولت بازگرداند.

وی افزود: زمین‌های تصرف‌شده در شهر بومهن و پردیس است؛ یکی از پرونده‌ها دو سال از زمان تشکیل آن تا امروز زمان برده تا به اجرای رأی قطعی برسد و امروز این احکام اجرایی می‌شود.

دادستان پردیس در خصوص اینکه آیا احکام جزایی نیز برای این متصرفان اعمال می‌شود یا خیر، اظهار داشت: در بحث زمین‌خواری جدای از اینکه مشکل اهمال برخی مدیران متولی امر زمین را شاهد هستیم و عامل اصلی زمین‌خواری همین اهمال مدیران است، مشکل بحث مجازات این افراد را هم داریم.

فتاحی ادامه داد: در بحث زمین‌خواری، این جرم با نام تصرفات عدوانی شناخته شده است و از نظر حقوقی و قضایی موردی با نام زمین‌خواری وجود ندارد؛ اما این مطلب در جامعه با نام زمین‌خواری مطرح شده است.

وی افزود: مجازات تصرفات عدوانی در قانون مجازات اسلامی به حداکثر یک سال حبس می‌رسد که مشکل ما نیز از نظر قانونی همین کم بودن مجازات برای این افراد است؛ بنابراین اگر نگرشی نو در خصوص جرائم کلانی مانند تصرفات عدوانی ایجاد شود و قانون‌گذار جرائم شدیدی را برای این دست افراد در نظر بگیرد، می‌توانیم این مقوله را ریشه‌کن کنیم.

دادستان پردیس در توصیه به افرادی که قصد دارند در حوزه زمین‌خواری ورود پیدا کنند، گفت: از قدیم گفته‌اند بار کج هیچ‌وقت به مقصد نمی‌رسد و این اعتقاد قلبی بنده است؛ بعضی اعتقاد دارند یک یا دو سال بر روی یک پروژه زمین‌خواری کار می‌کنیم و بعد از آن نیز شاید با دو تا سه سال کار این زمین‌ها را تصرف کنند؛ اما چون ریشه غصبی فساد وجود دارد، دیر یا زود کشف می‌شود.

فتاحی ادامه داد: بعد از کشف این موارد، تمام هزینه‌هایی که افراد برای تصرف انجام داده‌اند، بر باد می‌رود و قانون‌گذار، دستگاه قضایی و مسئولان به شدت با این موارد برخورد می‌کنند و به‌جز رسوایی برای این افراد چیزی در بر ندارد.

این مسئول افزود: در حال حاضر، پرونده‌هایی داریم که دو تا پنج سال زمین‌هایی را تصرف کرده‌اند و تصور می‌کردند هیچ کس متوجه این تصرفات نمی‌شود؛ اما بعد از مدتی تصرف عدوانی که انجام داده بود، حقیقت ماجرا کشف شد.

دادستان پردیس ادامه داد: تمام زمین‌خواران مانند زنجیر با هم ارتباط دارند؛ در یک پرونده زمین‌خواری که داشتیم، بعد از کشف، دو پرونده زمین‌خواری دیگر از کنار آن کشف شد؛ چون این دست افراد به صورت سازمان‌یافته اقدام به تصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: فردی به تنهایی نمی‌تواند یک هکتار زمین را تصرف کند و بدون شک شرکا و معاونانی در این اقدام مجرمانه دارد و امکان دارد در دستگاه‌ها به این افراد مشاوره‌هایی نیز بدهند.

فتاحی افزود: این افراد به صورت باندی و تیمی عمل می‌کنند؛ اگر یک تیم از زمین‌خواران شناسایی و منهدم شود، تیم بعدی لو رفته و کشف می‌شود؛ زمین‌خواری در انتها کشف و باعث رسوایی افراد می‌شود و توصیه می‌کنیم افراد به دنبال مال حلال باشند، چون در پایان این زمین‌ها بازپس‌گیری خواهند شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار