تابناک خوزستان گزارش می دهد؛
از اول پیدایش این ویروس در خوزستان مدل های مختلفی را برای مقابله با آن امتحان کردیم که بخشی به دلیل ماهیت نامعلوم آن قابل قبول است اما بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده، نشان از نبود راه بُرد مناسب و مشخص در مقابله با کرونا است.
کد خبر: ۹۰۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹ 07 October 2020

به گزارش تابناک خوزستان، کرونا این ویروس منحوس از اسفند 98 ناخواسته وارد معادلات زندگی افراد کره زمین شده است و اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را تحت الشعاع قرار داده است. ویروسی که هنوز معلوم نیست محصول کدام آزمایشگاه جنگ بیولوژی است. ویروسی با سیستمی ناشناخته و قدرت بیماری زایی بالا و سرعت جهش روزافرون و قدرت تحمل به محیط قابل توجه.

ویروسی که در این مدت توانسته معادلات سیاسی و سنت های دیرین و آداب چند هزار ساله را دست خوش تغییر کند. ویروسی که امروز توانسته است رئیس جمهور آمریکا بعنوان فردی که به ماسک نیز اعتقادی نداشت، راهی بیمارستان کند . بیماریی که شاید بتواند کار ترامپ را در کارزار انتخابات سخت کند.

از اول پیدایش این ویروس در خوزستان مدل های مختلفی را برای مقابله با آن امتحان کردیم که بخشی به دلیل ماهیت نامعلوم آن قابل قبول است. اما بسیاری از تصمیمات و اقدامات پیرامون این ویروس پس از 8ماه از شیوع آن نشان از نبود راه بُرد مناسب و مشخص در مقابله با کرونا است.

راهبرد خودکفایی در اقلام بهداشتی مقابله با کرونا

آینده نگری یکی از بخش های مهم مدیریتی است. اگر این آینده نگری جدی گرفته می شود شاید در تهیه اقلام بهداشتی امروز در مضیقه نبودیم. وقتی بسیاری از کشورها در بهمن ماه 98 درگیر کرونا شدند، باید آمادگی لازم برای مقابله با کرونا را تدبیر می کردیم. تهیه پارچه مورد نیاز برای ماسک، راه اندازی کارگاه تولید ماسک به شکل پیوسته، تامین موادضدعفونی به اندازه کافی و باقیمت مناسب.

حساسیت زدایی در بین مردم 

یکی از دیگر راهبردهای که می توانست کنترل کرونا را تسهیل و ممانعت از شیوع پیک دوم کرونا باشد ایجاد حساسیت دائمی در بین آحاد مردم بود. برگزاری مستمر همایش ها و افتتاح بدون رعایت ضوابط بهداشتی از سوی مسئولان این پیام را به جامعه مُخابره کرد که می توان کرونا را جدی نگرفت. بطوری که روزانه حداقل 5 برنامه با حضور مسئولان و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. به طور مثال آیا استانداری نمی توان نشست مسئولان استانی را به شکل مجازی برگزار کرد و مسئولان شهرستانی را برای یک جلسه به مرکز استان دعوت کرد.

فرهنگ سازی غلط 

یکی از راهکارهای بهداشتی موثر در مقابله با کرونا فرهنگ سازی استفاده از اقلام بهداشتی است. راهبردی که هیچ درست تبین نشد یعنی همان شکل کار فرهنگی که برای قوم الف برنامه ریزی شده بود، همان نسخه برای شهر و قوم دیگر نوشته شد. از بنرهای یک شکل در سرتاسر یک شهر با بافت فرهنگی و قومی مختلف می توان به نادیده انگاشتن این ظرافتهای فرهنگی پی برد. یا صداوسیما که روزی حتی در استودیو خبرش ماسک را اجباری می کرد پس از مدتی این الزامات را حذف کردند.

سفید و قرمزهایی که اشتباه بودند

هر وقت جامعه به حساسیت قابل توجهی در مقابله با کرونا رسید و آمار کاهش یافت، سریعا با اعلام سفید باش این پیام را به جامعه دادیم که می توانید از ضوابط بکاهید. این باعث شد پس از هر کاهشی به کمتر از دوهفته، شاهد موجی از افزایش ها باشیم.

تامین نیازهای مدافعان سلامت

جبهه مقابله با کرونا مدافعان سلامت است. ولی نتوانستیم نیازهای این مدافعان سلامت را درست تامین کنیم از حداقل امکانات بهداشتی تا حقوق و کارانه! با اینکه وعده داده شده بود بسیاری از نیروهای شرکتی بیمارستانها جذب می شوند، عملا این وعده محقق نشد.

نبود هماهنگی بین بخشی بین دستگاه ها

در این بین بسیاری از دستگاه ها که نقش مهمی در مقابله با کرونا داشتند در وسط جنگ با کرونا بجای هم افزایی به تقابل با یکدیگر پرداختند. به طور مثال شهرداری اهواز که نقش مهمی در مقابله با کرونا دارد حضوری در ستاد کرونا نداشته که این اعتراض شورای سلامت اهواز را در پی داشته است.

تاثیر اتخاذ تصمیم های نادرست

مسئولان در برخی تصمیم های غلط نقش مهمی در افزایش ابتلا به کرونا در استان داشتند. بازگشایی مدارس یکی از این تصمیمات نادرستی بود که متاسفانه کرونا از این تصمیم های نادرست استفاده کرده و رشدی افزایشی داشته است. به ویژه این که در گذشته عنوان می‌شد که این  بیماری بیشتر افراد مسن را مبتلا می‌کند اما اکنون موارد متعددی از ابتلای کودکان را مشاهده می‌کنیم. آمار آموزش و پرورش و بسیاری از جاهای دیگر مواردی از ابتلای کودکان در پی بازگشایی مدارس را نشان می‌دهد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار