رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: اموال مازاد در دولت باید به منابع مالی برای استفاده بهتر تبدیل شود و فرمانداران و مدیران سطح شهرستان‌ها که به این اموال اشراف دارند، باید آنها را به ما معرفی کنند تا به سرعت مراحل فروش آنها طی شده و صرف استفاده هزینه‌ای و جاری شهرستان شود.
کد خبر: ۹۰۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 13 October 2020

به گزارش تابناک در تهران به نقل از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران «مسعود شفیعی» روز سه‌شنبه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان های ملارد و شهریار افزود: اگر ملک مرغوبی وجود دارد که در مکان پرترددی است می‌توان آن را تبدیل به درآمد کرد و مجموعه را با شرایط بهتر به حومه شهر منتقل ساخت؛ همچنین می‌توان ادارات را تجمیع کرد و تامین همه این نیازها به همکاری ادارات استان و شهرستان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و به ویژه فرمانداران نیاز دارد.

وی اضافه کرد: از مجموع ۴۳ پروژه‌ای که در استان تهران در حال اجراست ۲ طرح به شهرستان ملارد اختصاص دارد که کاملا بر اساس سند آمایش استان پیش می‌رود.

وی با اشاره به چالش‌های این شهرستان، ادامه داد: در موضوع تهدیدات امنیتی و اجتماعی در سطح شهرستان ملارد گزارش‌هایی از مراکز پرخطر یا محل‌های درگیر خطر تهیه شده که به دنبال منابع برای رفع این موضوع هستیم که بخشی از هزینه‌های آن از محل هدفمندسازی یارانه‌ها و تملک دارایی‌های استان، بخشی از محل جرایم شهرداری به میزان سه میلیارد و از محل سایر منابع  یک میلیارد تومان تامین می‌شود.

شفیعی یادآور شد: با توجه به اسناد بالادستی و سند توسعه شهرستان و استان شاید بتوان گفت که دیگر هیچ نیازی به جلسات کمیته برنامه‌ریزی یا اخذ نظر شهرستان برای ابلاغ و تخصیص اعتبارات هرساله نیست.

وی با تایکد بر اینکه برخی زیرساخت‌ها مانند بهداشت، آموزش، آب و انرژی می‌تواند این شهرستان را به یک قطب صنعتی تبدیل کند، اظهار داشت: موقعیت ملارد از نظر کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و باید از این وجه برای توسعه شهرستان استفاده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه باید به کمبودها هم توجه شود، بیان کرد: چرا باید این شهرستان خوابگاه تعدادی از کارگران و کارمندان تهرانی باشد و چرا نباید کسب و کارهای مبتنی بر آمایش این منطقه ایجاد شود و افراد همانجا ساکن شوند؟ همین تردد مداوم افراد بین تهران و ملارد به دنبال کار باعث فرسودگی سیستم حمل و نقل می‌شود در حالی که این شهرستان می‌تواند یکی از فرصت‌های توسعه استان باشد.

فرماندارها گزارش عملکرد بدهند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: فرمانداری‌ها باید گزارش عملکرد پیشرفت برنامه‌ها و هزینه‌کرد بودجه‌ها را به ما بدهند تا ما آن را در اختیار عموم قرار دهیم و این زمینه‌ساز یک نظارت همگانی است که بتوانیم از منابع استفاده بهینه داشته باشیم.

شفیعی در مورد شهریار نیز بیان کرد: این شهرستان به علت برخورداری از جمعیت بالا با چالش‌های مختلفی مواجه است که مهمترین آن مهاجرت محسوب می‌شود و از همین رو ابتدا باید مساله مهاجرت را با اجرای راهکارهای ویژه برطرف کرد.

وی افزود: معضلات زیست محیطی، گسل‌ها، فرونشست زمین و بحران آب از دیگر معضلات شهرستان شهریار است و این که فقط نگران وضعیت کشاورزی باشیم در موضوع فرو نشست زمین ، مطرح نیست بلکه فاجعه در حد مرگ زمین‌هاست که موجب از بین رفتن بافت و کاربری کشاورزی می شود.

وی تاکید کرد: در کنار تمام آسیب‌ها و معضلات موجود راهکار عملی و موثر، ورود بخش خصوصی و دریافت مشارکت‌های عمومی و خصوصی است.

شفیعی با اشاره به موضوع مالیات بر ارزش افزوده و نحوه هزینه‌کرد آن در برش شهرستانی، اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌کرد درآمدهای آن در شهرستان تکلیف قانونی است و باید با مسئولیت فرماندار تعین تکلیف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: کانون‌های بحران‌زا و بحران‌خیز به طور کامل مورد توجه ما قرار دارد و باید آنها را تبدیل به فرصت برای شهرستان‌ها و استان کنیم.

شرایط اقتصادی، نظام درآمد هزینه‌ای را متاثر کرده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی، نظام درآمد هزینه‌ای را متاثر کرده، گفت: با توجه به ظرفیت‌های قانونی، جدی گرفتن منابع محلی و منطقه‌ای راهکار مناسبی برای تقویت نظام‌های برنامه‌ریزی شهرستانی و استانی است.

وی با بیان اینکه با شرایطی در کشور روبرو هستیم که منابع درآمدی نفتی ما محدود شده و منابع متمرکز در نظام بودجه ریزی کشور رنگ باخته است، اظهارداشت: این فرصت پیش آمده که ما با تحقق منابع محلی و منطقه‌ای و استانی بتوانیم نظام‌های برنامه‌ریزی شهرستانی و استانی را تقویت کنیم.

شفیعی افزود: اسناد بالادستی برای تحقق نظام برنامه‌ریزی در سطح شهرستان‌های استان تهران در دسترس است و ما سندهای توسعه شهرستان‌ها را در دست داریم که راهنمای ماست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در مورد موضوع تخصیص بودجه به شهرستان‌ها اضافه کرد: هم‌اکنون در مرحله ابلاغ اعتبارات هستیم و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یک مرحله امسال ابلاغ شده و باقی منابع تملک دارایی و سرمایه‌ای در حال انجام است؛ منتهی برای ما مهم است نقطه نظرهای شهرستانی را هم داشته باشیم و لحاظ کنیم.

وی یادآورشد: از بدو اجرای نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در ایران هرگز تکلیف در مورد استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق به صورت مشخص و روشن نبوده، اگرچه همیشه راهکارهای محدود و سطحی برای برنامه‌ریزی‌های استانی و شهرستانی پیدا شده اما این امر چندان اثربخش نبوده است.

 شفیعی تاکید کرد: حداقل در استان تهران اسناد بالادستی که این چنین چهارچوبی را مشخص می‌کند وجود دارد و این اسناد برای تصمیم‌گیران در شهرستان‌ها هم در دست آماده‌سازی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد: اکنون شاهد تغییراتی مهم در زمینه تامین منابع هستیم که از محلی به غیر از منابع نفتی و محلی و منطقه‌ای و قابل شناسایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار