بیمه بیکاری حقی است که همواره برای حمایت از افرادی که شغل خود را به صورت غیرارادی از دست داده‌اند، اعمال می‌شود و برای بهره‌مندی از آن باید به وب‌سایت «ثبت درخواست بیمه بیکاری» وارد شد و نسبت به طی مراحل ثبت‌نام اقدام کرد.
کد خبر: ۹۰۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱ 14 October 2020

سامانه ثبت‌نام آنلاین بیمه بیکاری همزمان با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی و بنابر آمار تا آخرین لحظه‌های سال گذشته بیش از ۲۴ هزار متقاضی بیمه‌بیکاری در این سامانه ثبت‌نام شدند و انتظار می‌رود این وب‌سایت امسال نیز با حجم سنگینی از درخواست‌های جدید مواجه شود اما سوالی که ذهن بسیاری از متقاضیان بیمه بیکاری را درگیر کرده این است که «برای ثبت‌نام از کجا شروع کنیم؟»

چگونه در سامانه آنلاین درخواست بیمه بیکاری ثبت‌نام کنیم

برای ثبت‌نام بر روی لینک bimebikari.mcls.gov.ir کلیک می‌کنیم و وقتی وارد سایت می‌شویم پیام «سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا و ضرورت عدم مراجعه حضوری متقاضیان به ادارات طراحی شده است. ثبت درخواست الکترونیکی بیمه بیکاری در این سامانه به منزله رعایت بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری محسوب خواهد شد و پس از ثبت درخواست، ادامه فرایند از طریق همین سامانه به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.» را می‌بینید.

پس از اطلاع از شرایط اولیه ثبت‌نام، بر روی لینک «ثبت درخواست بیمه بیکاری» که در عکس بالا نیز مشاهده می‌شود کلیک و در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات شخصی و بیمه‌ای، مرحله نخست ثبت نام را تکمیل می‌کنیم.

در پایان یک کد رهگیری به شما داده خواهد شد تا ادامه ثبت‌نام خود را در آینده از طریق آن انجام دهید؛ توجه داشته باشید، از آنجا که ادامه روند ثبت‌نام شما در آینده نیز آنلاین خواهد بود، حفظ و نگهداری از این کد بسیار حیاتی به حساب می‌آید.

بیمه بیکاری چیست و چه کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند

از نظر قانون بیکاری، بیکار کسی است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و در حال حاضر آماده به کار باشد؛ براساس قانون بیمه بیکاری اگر فردی بیکار موقت شناخته شود یا به علت حوادثی مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شود، می‌تواند از شرایط این بیمه استفاده کند اما توجه داشته باشید که بیکاری از طریق ترک شغل یا استعفا شامل بیمه بیکاری نمی‌شود.

تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری، بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تأمین‌ اجتماعی است و شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند.

کسانی که می‌توانند از این بیمه استفاده کنند عبارتند از افراد دارای حداقل ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی، افرادی که به صورت غیرارادی بیکار شده‌اند و همچنین شخصی که بر اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل یا زلزله بیکار شده است، نیاز به داشتن سوابق بیمه‌ای ندارد و بیمه بیکاری به او تعلق می‌گیرد.

همچنین افراد جزو صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری، تبعه کشورهای دیگر و مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشند و یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.

از اشخاص دیگری که شامل این بیمه هستند می‌توان به افرادی که از شرکت در کلاس‌های آموزشی و کارآموزی که سازمان تامین اجتماعی برای شغل پیشنهاد می‌کند خودداری کرده‌اند و کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

چنانچه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت دوماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد ولی کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

بعد از تکمیل روند ثبت‌نام باید چه کنیم؟

مدیر روابط عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می‌گوید: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران لیست تمام متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری را برای اداره‌کل تامین اجتماعی این استان ارسال کرده و این اداره‌کل در تلاش است تا هرچه زودتر مراحل تکمیل پرونده متقاضیان را به اتمام برساند.
علی‌محمد زندپویا ادامه داد: افرادی که برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری در وب‌سایت ثبت‌نام کرده‌اند پس از مدتی پیامکی حاوی یک کد رهگیری دریافت می‌کنند و شهروندان پس از این مرحله باید منتظر خبرهای بعدی از سازمان تامین اجتماعی استان تهران باشند.

به گزارش ایرنا با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی برای مقابله با کووید ۱۹، حدود ۱۶۰ هزار نفر از کارگران در سطح استان تهران بیکار شده بودند که این روند در اردیبهشت ماه و در سایه حساسیت مسوولان استان نسبت به بخش تولید، تغییر کرد؛ جمعی از این تعداد همچنان در انتظار دریافت بیمه بیکاری خود هستند و به گفته مسوولان به زودی مطالبه آنها پرداخت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار