روند افزایشی آمار بیماران کرونایی در مازندران طی یک هفته اخیر و قرارگیری در وضعیت هشدار سبب شد تا به گفته جانشین ستاد استانی کرونا در مازندران بار دیگر اعمال محدویت‌ها برای کنترل این ویروس در استان آغاز شود.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 17 October 2020

طبق گزارش دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران در یک هفته اخیر آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ها از ۴۴۰ نفر هفته گذشته به ۵۵۰ نفر در حال حاضر افزایش یافته است.

مسئولان بهداشتی مازندران هشدار داده اند که در صورت طی شدن روند کنونی که علت آن کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک بوده است ، بار دیگر تمامی ظرفیت های بیمارستانی استان باید به بستری بیماران کووید-۱۹ اختصاص یابد.

ستاد مقابله با کرونای مازندران در پی روند افزایشی بستری بیماران کرونایی و نگرانی کادر درمانی ، تصویب کرده است که علاوه بر ماندگاری ۱۳ محدودیت گذشته شامل عدم بازگشایی تالارهای پذیرایی ، پرهیز از تجمعات ، استفاده اجباری از ماسک در مراکز صنفی ، اداری ، چند محدودیت جدید را نیز به این بخش اضافه کند تا شاید بتواند از روند افزایشی این بیماری که می تواند مازندران را به سومین موج ناشی از کووید ۱۹ برساند، جلوگیری کند.
تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری و مدارس
جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران گفت : خیز آرام افزایشی آمار بیماران کرونایی در یک هفته اخیر موجب شده تا بار دیگر این استان از لحاظ وضعیت کرونایی به مرز هشدار برسد و چنانچه پروتکل های بهداشتی به طور دقیق اجرا نشود، احتمال قرارگیری استان در زمره استان هایی با وضعیت قرمز نیز وجود دارد.
حسن حسین نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ۱۳ محدودیت کرونایی پیشین که تعطیلی تالارهای پذیرایی ،تجمعات ، استفاده اجباری از ماسک در مراکز اداری ، مدارس ، واحدهای صنفی بوده ، تعداد محدودیت های جدید را به آن افزوده شد.
وی محدودیت های جدید را شامل تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری ، تعطیلی مدارس با سطح پایین رعایت پروتکل های بهداشتی ، از سر گیری ستاد روستایی مقابله با کرونا ، سخت تر شدن نظارت بر واحدهای صنفی ، برخورد شدید با متخلفان سلامت در واحدهای صنفی و اداری اعلام کرده است.
معاون سیاسی ، اجتماعی و امنیتی استاندار مازندران گفت : با این رویکرد برای جلوگیری از قرارگیری استان در موج سوم کرونایی واحدهای گردشگری و تفریحی شامل پارکها و مراکز تفریحی تا پایان هفته آینده در سطح استان تعطیل شد و مدارسی که به دلیل مشکلاتی نتوانند پروتکل های بهداشتی را در سطح مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی رعایت کنند نیز هفته آینده تعطیل شدند.
وی افزود : آمار مدارسی که نمی توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، شناسایی شد و در اختیار آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.
حسن نژاد اظهار داشت : علاوه بر این ، ضمن اجباری شدن استفاده از ماسک در واحدهای صنفی از جمله نانوایی ها ، این واحدها موظفند تا از خدمات دهی به مشتریان فاقد ماسک نیز خوداری کنند و اتحادیه ها و واحدهای صنفی نیز موظفند تا نظارتشان را تشدید کنند و دستگاه های بالا دستی نیز باید عملکرد این واحدها را در امور نظارتی رصد نمایند و چنانچه کم کاری صورت بگیرد از لحاظ قانونی با آنها برخورد می شود.
وی یادآور شد : همچنین هر واحد صنفی که متصدی آن ماسک نداشته باشد، در صورتی که پیشتر تذکر در یافت کرده باشد، قطعا پلمپ می شود و به عنوان واحد صنفی متخلف به دستگاه های نظارتی برای برخورد معرفی می شود.
وی خاطرنشان کرد : این محدودیت ها برای واحدهای نانوایی بیش از سایر واحدهاست و در این واحدها تمام کارگران باید از ماسک استفاده کنند و اگر تخلفی در این حوزه صورت گیرد، ابتدا تذکر و در صورت تکرار آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.
جانشین ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران اظهار داشت : همچنین بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام فرمانداران ۲۲ شهرستان استان ناظر بالادستی بر عملکرد دستگاه ها محسوب می شوند و ارزش یابی عملکرد فرمانداران نیز متناسب با کارکردشان در مقابله با کرونا لحاظ می شود.
بازگشت ستاد کرونا به بخش و روستاها
حسن نژاد افزود : ستاد مقابله با کرونا در سطح بخش با مسئولیت بخشداران و حضور دهیاران بار دیگر از سر گرفته می شود و آنها موظفند تا مصوبات ستاد استانی را برای اجرا به مناطق روستایی ابلاغ کنند.
معاون استاندار مازندران اضافه کرد : دهیاران نیز موظف شدند تا ستاد مشابه را در روستاها با حضور فرماندهان بسیج پایگاه ها، هیات امناء مساجد و شوراهای اسلامی روستاها برگزار کنند و ضمن تاکید بر استفاده از ماسک از سوی روستاییان ، برای خانوارهایی کم درآمدی که در تامین ماسک مشکل مالی دارند نیز این تجهیزات را خریداری و به صورت رایگان توزیع کنند.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی برای کاهش سطح خسارت های جانی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در مازندران نیاز به هماهنگی و همکاری تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی و همراهی مردم داریم.
رییس شورای اطلاع رسانی استان مازندران گفت : رسانه های استان نیز همانند گذشته باید با افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به تبعات عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ، سطح حساسیت ها را در بین مردم افزایش دهند تا بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی دو بیمار در بابل از سوی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان در مازندران شیوع یافت و این خطه شمال کشور تاکنون دو موج کرونایی را پشت سر گذاشت و در هفته جاری با روند افزایشی بیماران می رود در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به موج سوم نیز برسد.
اگرچه براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان آمار تلفات انسانی ناشی از ویروس کرونا در موج دوم در استان مازندران حدود ۱۰ درصد کمتر از موج اول بود، ولی به دلیل قرارگیری این استان در زمره استان های مسافر پذیر همچنان آمار بیماران در این خطه شمال کشور بالاست به طوری که همچنان روزانه بیش از ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی می شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار