رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: بر اساس آماری که خود شهرداری تهران داده است، ۲۸۰ گود رها شده داریم که حدود ۱۰۰ مورد از این تعداد پرخطر معرفی شده و باید به سرعت در مورد آنها فکری کرد.
کد خبر: ۹۱۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ 18 October 2020

سعید سعیدیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شهرداری به صاحبان این املاک به تازگی اخطار داده که اگر نسبت به ایمن سازی یا اجرای پروژه در آنها اقدام نکند، نسبت به پر کردن آنها اقدام خواهد کرد.

وی بیان کرد: در منطقه ۱۷ در مورد گود خطرناک خسارت جانی و مالی سنگینی را شاهد بودیم در حالی که مهندس ناظر ما پنج گزارش داشت که در ۲ مورد نخست مشکلی را اعلام نکرده و در سه گزارش بعدی مشکل را به مرجع صادرکننده اعلام کرده‌است و این شخص بیشتر از اعلام موضوع، مسئولیت و اختیاری ندارد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع حادثه مهندس ناظر خود را به محل رسانده است، گفت: این حضور موجب شد که خود مهندس ناظر دستگیر شود و اکنون نیز در زندان به سر می‌برد.

سعیدیان خاطرنشان کرد: زمانی که گودی برداشته می‌شود همه مهندسان ناظر اصرار دارند که هر چه سریع‌تر پروژه از حالت گود خارج شده و وارد مرحله ساخت شود، ولی در این پروژه، مالک درخواست تجمیع با واحدهای دیگر را داده بود که شهرداری موافقت کرده‌بود، لذا پروژه در حالت گود،به‌صورت طولانی مدت باقی ماند.

ساعت هفت صبح ۱۸ مهر ماه سال ۱۳۹۹، ساختمانی در خیابان ابوذر به علت گودبرداری غیر اصولی در جوار آن فرو ریخت.

کلاهبرداری ۴۰ میلیارد تومانی 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره تخلف ۴۰ میلیارد تومانی که سال ۱۳۹۴در سازمان نظام مهندسی استان تهران رخ داد، گفت: این پول در قالب سپرده گذاری در بانک شهر، برای سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده منظور شده‌بود که به عنوان وثیقه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پروژه سرمایه‌گذاری شکست خورد، افزود: تمام این مبلغ بلوکه شده‌است اما سود آن به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می‌شود.

سعیدیان ادامه داد: پرونده این تخلف در مرحله تجدید نظر است و منتظر اعلام حکم نهایی دادگاه هستیم.

الزام ۴ ناظر در تمام پروژه های ساختمانی تهران

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران اضافه کرد: ما پارسال در تهران ۱۰ هزار پروانه صادر کردیم که هشت هزار مورد آن بناهای زیر یک هزار و ۵۰۰ متر مربع بود و  در گذشته فقط برای بناهای بالای یک هزار  و ۵۰۰ متر مربع چهار ناظر داشتیم و زیر این متراژ فقط یک ناظر وجود داشت.

وی افزود: صنعت ساخت و ساز با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف، تخصصی‌تر می‌شود و هر حوزه کارشناس خود را می طلبد و بر همین اساس لازم است که در هر بخش متخصص آن حوزه وارد شود و نظارت کند و از این پس همه پروژه های ساختمانی تهران ناظران خاص خود را خواهد داشت.

سعیدیان با بیان اینکه این مساله را سازمان نظام مهندسی سالیان سال مطالبه می کرد، از اجرای الزامی آن در مورد همه پروانه‌های صادره در سطح استان تهران با تایید چهار ناظره خبر داد.

این مقام مسئول اعلام کرد: رعایت مقررات ملی ساختمان از آن الزاماتی به شمار می‌آید که قانون تعیین کرده و اجرای آن برای همه دست اندرکاران این حوزه واجب است.  

وی یادآورشد: رعایت مقررات ملی ساختمان ما را به سمت و سویی می برد که با توجه به وضعیت زلزله خیزی کشورمان، سرپناه ایمن‌تری را برای مردم بسازیم و نگرانی بابت خسارت زمین لرزه‌هایی که گاهی شاهد آن هستیم، کاهش یابد.

سعیدیان اظهارداشت: تفاهم‌نامه‌ها با شهرداری تهران به ما کمک می کند که بتوانیم مقررات ملی را بهتر اجرا کنیم که از جمله آن‌ها الزام حضور ناظران صاحب صلاحیت و دیگری صدور شناسنامه فنی و ملکی است و از وظایفی است که بر دوش نظام مهندسی ساختمان است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: عرصه ساختمان طی چهل سال گذشته اغلب در اختیار افراد فاقد صلاحیت بوده و قانون الزام حضور ناظران صاحب صلاحیت کمک می‌کند که ما بتوانیم این صنعت را حرفه‌ای ببینیم و افراد حرفه‌ای را در آن فعال کنیم و از فعالیت اینکه افراد فاقد صلاحیت و تخصصی لازم جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این قانون همکاری و مشارکت مردم را می‌طلبد تا متوجه باشند که حلقه به حلقه صنعت ساختمان سازی، دارای مسئول است و باید آن را از مسئولان و بخش‌های ذیربط مطالبه کنند.

سعیدیان ادامه داد: یکی از ویژگی های شناسنامه فنی و ملکی بیمه‌، کیفیت ساختمان است که خیال مردم را بابت کیفیت و بیمه محصول خریداری شده راحت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار