در گزارش زیر گفتگوی چند تن از بازیگران سینما و تلویزیون با خبرگزاری‌ها درباره پشت پرده انتخاب بازیگران در سینمای ایران را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۱۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱ 19 October 2020

به گزارش تابناک سمنان سینما به طور کلی برای بقای خود به بازیگران مستعد و توانا با ویژگی‌های خاص و قدرت خلاقیت بالا نیاز داشته است. در گذشته معیار انتخاب یک بازیگر استعداد و توانایی او برای بازی در آن نقش بود، اما متأسفانه طی سال‌های گذشته این شیوه و رویه انتخاب و ورود با کمی تغییر جای خود را به معیار‌هایی غلط و اشتباه داده است.

انتخاب بازیگران به عرصه سینما از سوی کارگردانان و تهیه‌کنندگان در چند سال اخیر با ظهور شبکه‌های مجازی همواره مورد بحث و انتقاد بسیاری از بازیگران با تجربه و مستعد سینما بوده است.

به طوری که این شیوه باعث ناراحتی بسیاری از بازیگران با استعداد سینما شده است و به گفته بسیاری از آنان شرکت در مهمانی‌های شبانه، پوشش‌های غیر متعارف، آرایش غلیظ و فعالیت در صفحات مجازی و تعداد فالوور بالا همگی معیار‌های جدید برای بازی در یک نقش سینمایی است.

در ادامه گفتگو چند تن از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون با خبرگزاری‌ها در مورد پشت پرده انتخاب بازیگران در سینمای ایران را بخوانید:

آرایش غلیظ و لاک قرمز شرط بازی در فیلم‌های سینمایی/ پیشنهاد کار بیشتر با گرفتن طلاق/ مسئولان فرهنگی خواب هستند یا بیدار؟

مریم کاویانی: اکثر فالوور‌های میلیونی بازیگران، تقلبی هستند
مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون درباره انتخاب بازیگران بر اساس تعداد طرفداران صفحات مجازی گفت: این روز‌ها خبر‌های زیادی در مورد انتخاب بازیگر بر اساس ملاک‌های همچون فالوور و مخاطب مجازی می‌شنوم و همواره یکی از منتقدین جدی این قضیه هستم، زیرا شاید بازیگری آن چنان در فضای مجازی فعالیت نداشته باشد و ترجیح دهد از هیاهوی این صفحات دور باشد، اما توانایی بازی بالایی داشته باشد.

وی در همین راستا افزود: من از این نوع برخورد تهیه‌کنندگان و فیلمسازان با بازیگران خوب سینما بسیار ناراحت می‌شوم. این انتخاب‌ها در صورتی از سوی برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان صورت می‌گیرد که اکثر طرفداران مجازی این بازیگران تقلبی هستند و این اعداد و ارقام خریداری شده است.

بازیگر فیلم "رسوایی" با گلایه از انتخاب بازیگران براساس تعداد فالوور اینستاگرام تصریح کرد: من به صورت مستقیم با این قضیه برخورد نکرده‌ام، اما به عینه دیده‌ام که بسیاری از دفاتر سینمایی بر این اساس بازیگر انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: بدون شک فعالیت در فضای مجازی تاثیراتی در جذب مخاطب خواهد داشت، ولی اینکه ملاک انتخاب بازیگران به جای توانایی و خلاقیت آن‌ها به تعداد فالوور اینستاگرام باشد به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

کاویانی درباره حاشیه‌سازی عمدی برخی از بازیگران برای خود در فضای مجازی خاطرنشان کرد: این قضیه در همه جای دنیا وجود دارد و برخی بازیگران بعد از فاصله گرفتن از فضای بازیگری با ایجاد یک حاشیه دوباره به صدر اخبار بر می‌گردند. از نظر من این یک شگرد و راهکار است و برخی مواقع شاید برای برخی مثبت هم باشد، اما در واقع این راهی نیست که من انتخاب کنم.

آرایش غلیظ و لاک قرمز شرط بازی در فیلم‌های سینمایی/ پیشنهاد کار بیشتر با گرفتن طلاق/ مسئولان فرهنگی خواب هستند یا بیدار؟

فریده دریامج: برخی هنرمندان به عمد خود را درگیر حاشیه می‌کنند
کارگردانی که بخواهد بازیگران خود را بر اساس چنین معیار‌هایی انتخاب کند از نظر من کارگردان ناآگاهی است. بازیگر باید براساس نوع چهره، بازی و توانایی اش برای نقش انتخاب شود نه اینکه چه تعداد لایک و کامنت از اینستاگرام دریافت می‌کند. باید به حال چنین کارگردانی تاسف خورد.

وی با اشاره به حضور خود در فضای مجازی تاکید کرد: من هم در فضای مجازی صفحه دارم، چون معتقدم که باید به روز بود، اما این را هم بگویم که در این فضا هر مطلبی را دنبال یا منتشر نمی‌کنم تا به هر قیمتی جذب مخاطب کنم.

این بازیگر سینما ادامه داد: متاسفانه بسیاری از همکاران ما اهل خودنمایی هستند و برای خود حاشیه ایجاد می‌کنند تا به هر نحوی هم که شده دیده شوند و به هیچ وجه عواقب این اقدامات را در نظر نمی‌گیرند. آن‌ها نمی‌دانند مردم بازیگران را براساس سادگی و صداقت دوست دارند و اینکه یک بازیگر با متهم کردن خودش بخواهد بر سر زبان‌ها بیافتد اشتباه محض است.

دریامج با اشاره به دوری همیشگی خود از هیاهوی رسانه‌ای خاطرنشان کرد: خوشبختانه من اهل هیاهو و این جور کار‌ها نیستم. مهم‌ترین چیز برای من آرامش خودم و خانواده‌ام است و حاضر نیستم برای چهار نفر فالوور بیشتر این آرامش را از بین ببرم.

 

مرجانه گلچین: بازیگر برای داشتن نقش باید به مهمانی شبانه برود
متاسفانه حرف زدن درباره بازیگری مثل تف سر بالا است، اما باور کنید سیستم سالمی در بازیگری نداریم، یعنی چه که یک بازیگر برای داشتن نقش صرفا باید به مهمانی شبانه برود، اگر آنجا بود نقش به وی می‌رسد و اگر نه باید سال‌ها خانه نشین شود، چطور اسم این وضعیت را بگذاریم سینما، هیچکس از پول بدش نمی‌آید، اما من حاضر نیستم در این فیلم‌ها بازی کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «شب بیست و نهم» با اشاره به وضعیت بازیگران پیشکسوتان اضافه کرد: بازیگران پیشکسوت ما همه یا درگذشته‌اند و یا در خانه و در بستر بیماری هستند، شما اگر به یک تابلو نقاشی پاییزی هم نگاه کنید به عینه می‌بینید که هزار نوع رنگ زرد و قرمز وجود دارد، مگر می‌شود در تعداد زیادی فیلم فقط یک عده محدود فیلم بازی کنند.

وی با اشاره به عدم احترام به بازیگران پیشکسوت اظهار کرد: باور کنید هیچ احترامی برای بازیگران پیشکسوت قائل نمی‌شوند، در کوچکترین مورد با یک سرویس چندین بازیگر خوب را سوار می‌کنند و در شرایطی سخت به فیلمبرداری می‌رسانند، حال باید دید بازیگران پرمدعای امروزی هم حاضرند با چند نفر در یک سرویس قرار بگیرند؟

شاید ما از نسلی هستیم که ناز کردن بلد نیستیم، نسلی نیستیم که غذای سر فیلمبرداری اش حتما باید از فلان رستوران درجه یک برسد، ما عادت کردیم که بازیگری عشق می‌خواهد و به هیچ عنوان کار سهل و آسانی نیست، اما متاسفانه این نگاه به هیچ وجه در سینمای تجملاتی امروز دیده نمی‌شود.

بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر اضافه کرد: ما از نسل بازیگرانی هستیم که اگر ساعت شش صبح آفیش می‌شوم، ساعت پنج و نیم سر صحنه هستم، اما بازیگران امروز اگر دیر نرسند به قول معروف کلاس کاری خود را از دست داده‌اند، من این مناسبات را نمی‌فهمم، اما خوشحالم که مردم در نهایت بهترین هایشان را انتخاب می‌کنند، زمان نشان می‌دهد که این شبه بازیگران پرمدعا چند سال به یاد مردم می‌مانند. من مزدم را از مردم می‌گیرم، اما هر چیزی حساب و کتابی دارد، متاسفانه به یک بازیگر جوان آن قدر اعتبار کاذب می‌دهند که جواب سلام ما را هم نمی‌دهد. احترام به بزرگتر در میان نسل جوان کلا فراموش شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشن‌های سینمایی اضافه کرد: من پایم را در هیچ جشنی نمی‌گذارم، به هیچ وجه نمی‌توانم خط کشی‌های امروزی را قبول کنم، من از بازیگران تازه کار می‌پرسم که این نگاه از بالا را چه کسی به شما داده است، انسانیتتان کجا رفته است؟. البته گا‌ها حق دارند، مگر می‌شود در یک جشن سینمایی و تلویزیونی هر سال یک عده خاص کاندید شوند؟

گلچین با نقد جشن حافظ خاطرنشان کرد: این گونه جشن‌ها باعث شده تا همکاران جلوی یکدیگر بایستند، مگر می‌شود هر سال چند بازیگر خاص کاندید جایزه شوند، از نظر من امثال همین جشن‌ها برای برخی اعتماد به نفس کاذب ایجاد می‌کنند، هر سال به آن‌ها جایزه می‌دهد و باعث می‌شوند هر بازیگر تازه کاری احساس کند که بر قله بازیگری ایستاده است. این روش از نظر من به نابودی ختم می‌شود و متاسفانه هیچ فردی هم نمی‌خواهد جلوی آن بایستد.

آرایش غلیظ و لاک قرمز شرط بازی در فیلم‌های سینمایی/ پیشنهاد کار بیشتر با گرفتن طلاق/ مسئولان فرهنگی خواب هستند یا بیدار؟

شهین تسلیمی: مجبورمان می‌کنند در آثار سینمایی لاک بزنیم و آرایش کنیم
در سینما به ما می‌گویند لاک بزنید، موی خود را بیرون بریزید، مجبورمان می‌کنند آرایش غلیظ انجام بدهیم، منتها شخصا به هیچ وجه از این رفتار خوشم نیامده و تا جایی که ممکن است جلوی آن می‌ایستم.

وی در همین رابطه تاکید کرد: به شخصه وقتی وضعیت حجاب بازیگران زن در سینما را می‌بینم به خودم می‌گویم چرا چنین وضعیت و حجابی باید وجود داشته باشد. باور کنید وضعیت حجاب بازیگران ما دست کمی از بی حجابی بازیگران هالیوودی ندارد.

بازیگر سریال «آچمز» با اشاره به افسارگسیختگی وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی افزود: من نمی‌دانم مسئولیت کنترل وضعیت حجاب در این آثار با چه کسی است و این ناهنجاری تا کجا پیش خواهد رفت، خوشبختانه در تلویزیون اینطور نیست و حجاب افراد کاملا رعایت می‌شود. شاید به دلیل مخاطب کم سینما نظارتی روی این قضیه نیست، اما در هر صورت به نظر من وضعیت فعلی فرق چندانی با فیلم فارسی‌ها ندارد.

وی ادامه داد: از نظر من وضعیت حجاب در سینما و شبکه نمایش خانگی درست نیست و به قول معروف شورش را آورده‌اند. متاسفانه انگار شبکه‌های ماهواره‌ای الگوی لباس پوشیدن و حجاب و آرایش بازیگران زن سینمای ما شده‌اند. این وضعیت در شبکه نمایش خانگی بسیار بدتر است. ما چطور می‌توانیم در جامعه کسی را به حجاب و پوشش دعوت کنیم وقتی در فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی همان بدحجابی عادی جلوه داده می‌شود؟

بازیگر فیلم «دایره زنگی» الگو بودن بازیگران را اشتباه خواند و تصریح کرد: برخی می‌گویند بازیگران الگوی جوانان جامعه هستند، از نظر من این اتفاق کاملا غلط است، الگوی جامعه نباید بازیگران باشند. بازیگران بعضا در هر کاری بازی می‌کنند و گا‌ها در هر تبلیغی حاضر می‌شوند، چند روز پیش از من خواستند برای یک شرکت املاک خارجی با مبلغی چشمگیر تبلیغ کنم، من این پیشنهاد را رد کردم، چرا که به خودم می‌گویم چرا باید مردم کشورم را برای خروج تشویق کنم. این اتفاق توهین به مملکت خودم است، منتها این اتفاق در همه بازیگران صدق نمی‌کند و خیلی‌ها از این تبلیغات انجام می‌دهند، به همین خاطر می‌گویم بازیگر نباید الگوی جامعه باشد.

وی با اشاره به تغییر جهت تهیه کنندگان و کارگردانان در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان در تلویزیون یک نوع از حجاب را برای آثارشان در نظر می‌گیرند و در شبکه نمایش خانگی نوعی کاملا متفاوت، از نظر من مشکل آنجاست که به آن‌ها اجازه داده می‌شود که در شبکه نمایش خانگی بازیگرانشان را با هر پوششی جلوی دوربین بفرستند. از نظر من این کارگردانان باید بدانند که هر قدر هم آزادی بهشان داده شود، ساکن کشوری اسلامی هستند و باید خودشان رعایت کنند.

تسلیمی افزود: از نظر من نباید به سینما و شبکه نمایش خانگی تا این حد آزادی داده شود، من به بسیاری از کشور‌های خارجی سفر کرده‌ام، باور کنید میزان آرایشی که بازیگران زن داخلی انجام می‌دهند را در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید.

آرایش غلیظ و لاک قرمز شرط بازی در فیلم‌های سینمایی/ پیشنهاد کار بیشتر با گرفتن طلاق/ مسئولان فرهنگی خواب هستند یا بیدار؟

فلور نظری: بازیگران زن وقتی طلاق می‌گیرند، پیشنهادات کاری برایشان فوران می‌کند
«فلور نظری» بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگویی ویدئویی، با تأیید به اینکه «وقتی بازیگران زن ازدواج می‌کنند، پیشنهاد کار به آن‌ها در سینما کم می‌شود»، گفت: «متأسفانه برعکس آن هم واقعیت دارد و بازیگران زن وقتی طلاق می‌گیرند، پیشنهادات کاری فوران می‌کند.»

وی تصریح کرد: «عده‌ای که مدام کار می‌کنند، یک باند هستند.»

آرایش غلیظ و لاک قرمز شرط بازی در فیلم‌های سینمایی/ پیشنهاد کار بیشتر با گرفتن طلاق/ مسئولان فرهنگی خواب هستند یا بیدار؟

مرجان محتشم: روابط نامشروع نداشتم، حذف شدم
مرجان محتشم بازیگر سینما و تلویزیون، درباره ابزار ماندگاری یک بازیگر در عرصه سینما اظهار داشت: کسانی در سینمای ایران قدرت کاذب بدست آوردند که لیاقت ماندن در این عرصه را نداشتند و برخی که مردم دوستشان دارند از صحنه حذف می‌شوند در واقع یکسری قربانی ماندگاری گروه دیگر می‌شوند.

محتشم با بیان اینکه من نان موقعیتم را نخوردم افزود: من در اوج موقعیت کاری ام در مصاحبه‌های مکرر بیان کردم که به صورت مداوم کار نخواهم کرد، به دلیل اینکه به هر قیمتی حاضر نیستم در عرصه سینما باشم با اینکه عاشق کارم هستم.

محتشم تاکید کرد: محبوبیت بین مردم چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را بدست آورد، ولی متاسفانه برخی ستارگان به دلیل ابزار شدن و ارتباطات غیراخلاقی که باعث شرمندگی و تاسف است محبوب شدند که به اعتقاد من این محبوبیت نیست.

وی ادامه داد: چرا مرجان محتشم به عنوان یک بازیگر بدون حاشیه و کسی که اکثریت مردم از هر قشر و تیپی اعم از جامعه مذهبی و یا جامعه مدرن و … قبولش دارند و باید به خاطر اعتقاد به خدا و نپذیرفتن یکسری روابط غیراخلاقی از جامعه هنر حذف شوند و انگ مغرور بودن را بخورد؟!

محشتم افزود: من از مرجان محتشم بودن ضربه خوردم، زیرا برای من پارامتر‌های اخلاقی مهم‌تر از هر موضوع دیگری است حتی به قیمت ۸ سال سکوت و مدت‌ها جدایی از کاری که دوستش داشته باشم و به خاطر این دل آزردگی‌ها حاضر به ادامه فعالیت در عرصه سینما با این وضعیت نیستم.

بازیگر سریال «پس از باران» ادامه داد: همانطور که گفتم جایی برای کسانی که بخواهند با اعتقاد به خدا در عرصه‌ی سینما فعالیت سالم داشته باشند نیست و متاسفانه برعکس کسانی که تن به ارتباطات نامشروع می‌دهند در این عرصه بالا می‌روند.

صبا کمالی، بازیگر سریال پس از باران هم چندی پیش گفته بود: «هفتاد درصد کسانی که در سینما کار می‌کنند، فاسد هستند». البته که کمالی چندی بعد با پست‌های اینستاگرامی اش در اهانت به اهل بیت (ع) خبر ساز شده بود.

پرستو صالحی، بازیگر سریال «زیر آسمان شهر» هم چند سال پیش از روابط کثیف موجود در سینما لب به گلایه گشوده بود.

با کمی تامل در می‌یابیم که سخنان مرحوم فرج الله سلحشور، کارگردان سریال تاریخی یوسف پیامبر (ص) در خصوص وجود روابط کثیف اخلاقی در سینمای ایران بی راه نبوده و این سخنان به مذاق افرادی که از این راه ارتزاق می‌کنند خوش نمی‌آید و آن‌ها را وادار به اعتراض می‌نماید.

آرایش غلیظ و لاک قرمز شرط بازی در فیلم‌های سینمایی/ پیشنهاد کار بیشتر با گرفتن طلاق/ مسئولان فرهنگی خواب هستند یا بیدار؟

اما آزادی بیش از حد کارگردانان و تهیه کنندگان و دست باز آن‌ها در انتخاب شخصی بازیگرنما‌ها در فیلم هایشان  سبب دوری بازیگران با تجربه و با استعداد از سینما و فیلم‌های نمایش خانگی شده است و رفته رفته بازیگرنما‌هایی بی استعداد با لابی و رفاقت و رابطه راهی برای ورود به سینما و فیلم‌های نمایش خانگی پیدا کرده اند.

این بی نظارتی در سینما و نمایش خانگی و توجه اشتباه عوامل سازنده به فروش و نگاه بیشتر فیلمشان توسط مخاطب در گیشه سینما سبب انتخاب افرادی با سلایق شخصی کارگردان و تهیه کننده شده است.

این عدم توجه به سینما و فیلم‌های نمایش خانگی سبب ظهور بازیگران بی استعداد و تولید فیلم‌هایی شده است که بدون توجه به محتوا و فقط با هدف فروش در گیشه تولید می‌شوند و در آن شاهد ترویج بی حجابی، پوشش‌های غیر متعارف و نقش‌هایی با آرایش‌های غلیظ و لاک زده هستیم که از بسیاری از خط قرمز‌های سینما کشورمان عبور کرده است.

همچنین الگو برداری غلط از بازیگران شبکه‌های ماهواره‌ای در نوع پوشش و حجاب باعث شده است که نوع پوشش اسلامی در فیلم‌های سینمایی و نمایش خانگی کم رنگ شود و متأسفانه شاهد تأثیر گذاری آن در نوع رفتار و پوشش افراد در سطح جامعه باشیم.

نظارت بیشتر دستگاه‌های مسئول فرهنگی به تولیدات سینمایی، نمایش خانگی و نحوه درست ورود بازیگران مستعد و توانا به سینما و ترویج درست حجاب و نوع پوشش اسلامی در این فیلم‌ها سبب حرکت قدم‌های سینمای کشورمان در مسیر صحیح خود می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: جهان نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار