معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اعلام کرد: با هدف کنترل سیل و رسوب اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهری استان آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 28 October 2020

به گزارش تابناک تهران از اعلام روز چهارشنبه منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، حمید رضا زکی زاده با بیان این مطلب افزود: امسال عملیات آبخیزداری در قالب اقدامات مکانیکی با اعتباری معادل ۱۵میلیارد تومان و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه های آبخیز شهری شهرستان‌های تهران، شمیرانات، پردیس، دماوند، فیروزکوه، ری و پاکدشت اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق، و حساس و بحرانی بودن حوزه های آبخیز از لحاظ حفاظت خاک و آب به مرحله اجرا در آمده‌است.

معاون آبخیزداری استان تهران خاطر نشان کرد: حوزه‌های آبخیزی که در بالادست شهرها قرار دارند به عنوان حوزه‌های آبخیز شهری محسوب می شوند که بر اثر بارش‌های شدید و یکباره، سیلاب به همراه رسوبات تهدیدی جدی را برای شهرها رقم می‌زند که اجرای پروژه های آبخیزداری برای مقابله با این تهدیدها و کنترل سیل و رسوب در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

این مقام مسئول به اقدامات خوب و موثری که سال گذشته در برخی از حوزه های آبخیز استان تهران انجام شده اشاره کرد و گفت: در سال گذشته پروژه های آبخیزداری با اعتباری حدود ۳۵ میلیارد تومان که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تأمین شده بود در ۷ شهرستان حساس استان تهران اجرا شد که با اجرای این پروژه ها امکان کنترل و استحصال حدود ۱ میلیون متر مکعب از سیلاب های حوزه های آبخیز شهری فراهم و از بروز بسیاری از خسارت های مالی و جانی پیشگیری به عمل آمد.

زکی زاده درباره اثر بخشی فعالیت های آبخیزداری اظهار داشت: هدف اصلی اجرای پروژه های آبخیزداری کنترل سیل و کاهش فرسایش خاک است که با این اقدامات شاهد تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و بهبود وضعیت پوشش گیاهی نیز خواهیم بود.

اسناد تک برگ ۷۹ هزار هکتار از اراضی ملی استان تهران تحویل داده شد

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از تحویل اسناد تک برگ کاداستری صادر شده به میزان بیش از ۷۹ هزار هکتار از اراضی ملی این استان خبرداد.

علینقی حیدریان افزود: این میزان اسناد تک برگ صادر شده مربوط به عرصه های ملی شهرستان‌های شهرری، دماوند، فیروزکوه، ورامین، پیشوا، شهریار، ملارد و شمیرانات است که با تعامل و همکاری ادارات ثبت شهرستان های استان تهران صادر شده‌است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در سطح استان تهران از سرعت خوبی برخوردار است خاطر نشان کرد: با توجه به تعامل خوبی که بین ادارات کل ثبت و منابع طبیعی ایجاد شده است و عزم و اراده ای که وجود دارد اجرای این طرح از سرعت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده که امیدواریم با تلاش و پیگیری های همه جانبه شاهد سرعت بیشتری برای روند اجرای این طرح در سطح استان تهران باشیم.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران ضمن مهم برشمردن اجرای طرح کاداستر برای اراضی ملی و دولتی تأیید کرد: طرح کاداستر جزو تکالیف قانونی است که با توجه به اهمیت و ضرورت این طرح، اجرای آن مهم‌ترین اولویت مجموعه منابع طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در راستای قانون جامع کاداستر در حال اجرا است که با اجرای این طرح علاوه بر تثبیت مالکیت دولت بر عرصه های منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت المال، از تضییع حقوق مردم نیز جلوگیری خواهد شد.

مساحت مراتع استان تهران بیش از ۹۱۹ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۶۰ هزار هکتار آن مساحت جنگلی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار