گزارش کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر قم نشان می دهد شهرداری این کلانشهر در 6 ماه نخست سال 1399، 750 میلیارد تومان درآمد و تقریبا به همین میزان هزینه داشته است.
کد خبر: ۹۱۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 10 November 2020

به گزارش تابناک قم، یکی از تکالیف شهرداری ها بر اساس قانون، تهیه 6 ماه یکبار صورت جامع درآمدها و هزینه های شش ماهه شهرداری و ارائه آن به شورای اسلامی شهر برای تصویب و سپس ارسال این صورت جامع به وزارت کشور است.

بر این اساس صورت جامع درآمدها و هزینه های 6ماهه نخست سال 1399 شهرداری قم توسط ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم به نشست علنی این شورا آمد تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در این باره مجید اخوان به عنوان رئیس این کمیسیون گفت: بررسی این درآمدها و هزینه ها نشان می دهد که شهرداری قم در نیمه نخست امسال 750 میلیارد تومان منابع و درآمد داشته که از این مبلغ حدود 243 میلیارد تومان صرف هزینه های جاری و حدود 483 میلیارد تومان هم صرف هزینه های عُمرانی شده است.

وی افزود: این درآمدها و هزینه ها در 6ماهه نخست امسال و با توجه به کل بودجه بیش از 3هزار میلیارد تومانی شهرداری قم در سال 99 به تصویب کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر قم رسیده است.

و اما نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم در این موضوع تصریح کرد: قانون ارائه 6ماه یکبار صورت جامع هزینه ها و درآمدهای شهرداری، به دنبال اطلاع رسانی کامل و آگاهی بخشی به مردم از حصول این درآمدها و صرف این هزینه ها بوده است.

حسن بختیاری با بیان این که این موارد باید شفاف برای مردم بیان شود اظهار کرد: آن چه در این باره و در این جلسه به عنوان کلیات 6ماهه درآمدی و هزینه ای شهرداری قم در سال جاری مطرح شد، بیشتر به نوعی رفع تکلیف شبیه بود.

وی سپس پیشنهاد داد تا این گزارش به کمیسیون مربوط ارجاع و پس از بیان دقیق تر آمار و ارائه تحلیلی از این هزینه ها و درآمدها به صحن علنی شورای بازگردد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم نیز از دیگر اعضایی بود که انتقاداتی به این گزارش داشت.

حسین اسلامی در این باره تصریح کرد: این نوع گزارش ها باید شفاف باشد، در حالی که در این گزارش، بندها و کُدهایی آمده که غیرشفاف است و اصولا نمی توان آن ها فهم کرد، به طور مثال عبارت «درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری» نوشته شده که عبارتی نامفهوم است و باید اصلاح شود.

همچنین زین العابدین قراچورلو به عنوان عضو دیگر شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از صرف بخشی از وقت نیمه اول هر سال به تعیین وضعیت پروژه های شهری و ضرورت این تعیین تکلیف در زمان پیش از آغاز هر سال بیان داشت: گزارش ارائه شده بیشتر بیان برخی ارقام و اعداد است، در حالی که حداقل می توانستیم درصد پیشرفت پروژه ها  را نیز با مردم در میان بگذاریم.

در این نشست معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در این موضوع خاطرنشان کرد: شهرداری قم با فرآیندهایی مانند «صورت جامع درآمدی و هزینه ای»، «سیستم کنترل پروژه ها» و همچنین «ارزیابی مستمر عملکرد» همه چیز را روشن و شفاف در اختیار دارد و می تواند گزارش های خود را نیز منتشر کند.

محسن رنجبر ادامه داد: البته درباره این قانون و ضرورت ارائه صورت های هزینه ای و درآمدی 6ماهه باید توجه داشت که این گزارش باید بر اساس کُدهای از پیش نوشته و تعیین شده تنظیم شود و شاید به همین دلیل است که برخی موارد از این گزارش مالی نامفهوم به نظر می رسد.

در نهایت مقرر شد تا گزارش درآمدی و هزینه ای شهرداری قم در 6ماهه نخست سال 99 به کمیسیون مربوط در شورای اسلامی شهر ارجاع و پس از اضافه شدن توضیحات و تحلیل های لازم برای تصویب نهایی به صحن علنی شورای اسلامی شهر تقدیم شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار