درخواست شهردار تبریز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی:
کد خبر: ۹۱۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 12 November 2020

 شهردار تبریز با اشاره به جلسه مشترک اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اصلاح ماده ۱۰۰ را به عنوان یک درخواست از نمایندگان مطرح کرد.

ایرج شهین باهر اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شهرداری و شهروندان با آن مواجه هستند، گسترش ساخت و ساز غیرمجاز و خلا قانونی در کنترل این ساخت و سازها و عدم امکان پیگیری در مراجع ذیصلاح است.

وی افزود: با طرح موضوع در مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۴۵ و اصلاحات بعدی آن، می‌توان راهکاری برای مقابله با این مشکل پیدا کرد.

وی گفت: عمل نکردن به تکالیف قانونی دستگاه‌های ذی‌ربط با وجود اعمال تخفیف تا ۱۰۰ درصدی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و بازآفرینی شهری از جمله مشکلاتی بوده که با پرداخت کامل تخفیف‌های اعمال شده به شهرداری‌ها توسط دولت، قابل پیگیری و برطرف شدن است.

شهین‌باهر با اشاره به عدم تهعد دولت در کمک به شهرداری‌ها، عنوان کرد: در پروژه‌های کلان عمرانی شهری، ۵۰ درصد سهم از هزینه‌های مرتبط، متعلق به دولت است که عملا محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا مواردی همچون عدم تخصیص منابع دولتی (یارانه بلیت و یارانه نوسازی اتوبوس) به شرکت واحد و جلوگیری از واردات اتوبوس، عدم تخصیص منابع حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی در قالب ماده ۲۳، عدم تخصیص وام کم بهره به رانندگان تاکسی جهت نوسازی تاکسی‌ها و عدم تخصیص مناسب منابع دولتی مترو و افزایش هزینه‌های احداث آن و در نتیجه تاخیر در بهره برداری آن مشهود است.

شهردار تبریز، تخصیص منابع از طرف دولت را برای رفع مشکلات شهرداری، راهکاری مناسب دانست و افزود: در راستای موضوع آلایندگی محیط زیستی، دولت باید عوارض آلایندگی‌های شهری را در اختیار شهرداری قرار دهد؛ در تبریز این مورد در پتروشیمی صدق می‌کند و دولت باید مطالبات از پتروشیمی را به شهرداری بدهد.

وی، تصویب لایحه استخدامی شهرداری‌ها را راهکاری برای حل مشکلات منابع انسانی شهرداری تبریز خواند و با اشاره به راهکاری برطرف شدن مشکلات مالی و درآمدی شهرداری، گفت: تعیین تکلیف لایحه ارزش افزوده، تعیین تکلیف لایحه درآمد پایدار و کمک بابت شرایط کرونا به شهرداری که در این دوران شهرداری متحمل هزینه‌های زیاد و خسارت‌های مالی و معنوی شده، می‌تواند مشکلات مالی شهرداری را تا حدود زیادی برطرف کند.

 

وی اظهار کرد: قسمت عمده ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و دولتی در اختیار ادارات کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بوده و برای حل این مشکل، تدوین، تبیین و ابلاغ راهکارهای قانونی لازم جهت استفاده بهینه در تکمیل زیرساخت‌های شهری و اشتغال زایی می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :