نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شهر یزد با اشاره به اینکه شرایط قرنطینه خانگی و نگهداری مبتلایان به ویروس کرونا در بسیاری از منازل فراهم نیست، گفت: لازم است، نقاهتگاه‌های محله‌ای در تمامی مناطق استان برای رفاه حال بیماران کووید ۱۹ ایجاد شود.
کد خبر: ۹۱۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱ 22 November 2020

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی با اشاره به طرح محله‌محوری در مقابله و پیشگیری از کرونا افزود: لازم است در هر محله‌ای، مکانی در نظر گرفته شود تا کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در همان محله استراحت کنند و از مراقبت‌های سطحی نیز برخوردار باشند.

به گزارش عصریکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد ، وی در نشست مجازی با ائمه جمعه استان ادامه داد: پیشنهاد این است  با کمک نیروهای مقاومت بسیج، شبکه بهداشت و درمان و استانداری در همه محله‌ها نقاهتگاه های ضروری ایجاد شود و زمانی که غربالگری صورت می‌گیرد، افرادی که تست آنها  مثبت اعلام می‌شود در این نقاهتگاه‌ها قرنطینه شوند تا سایر افراد خانواده را مبتلا نکنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با اشاره به اینکه هنوز در بسیاری از شهرستان‌ها، بیمارستان‌ها با کمبود مواجه است، بیان کرد: این نواقص سبب می‌شود که بسیاری از بیماران روانه مرکز استان شوند و این رفت و آمدها مشکل ساز است ، اگر کمبود بیمارستان‌ها رفع و نقاهتگاه در شهرستان‌ها ایجاد شود تردد به مرکز استان کاهش می یابد.

ناصری یزدی از مردم و اصناف شهرها و روستاهای استان قدردانی کرد و یادآور شد: مسوولان در این شرایط بیشتر به فکر مردم باشند و نیت‌های خود را خدایی و با خلوص نیت و با اعتقاد پاک، بدون در نظر گرفتن منافع افراد و خودشان، به امور مردم رسیدگی کنند و سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس را در اخلاص و کار جهادی الگوی عمل خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه  بلای عمومی با عمومی شدن استغفار رفع می‌شود، افزود: ائمه جمعه استان تاکید کافی نسبت به این موضوع داشته باشند و همه تلاش کنند تا در کنار مواسات، بحث استغفار عمومی نیز مدنظر قرار گیرد و این مهم نیز مانند مواسات به یک حرکت عمومی تبدیل شود.

در استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ،۲۴ شهر و حدود هزار روستا دارد که در ۲۸ منطقه نماز عبادی سیاسی چمعه اقامه می شود

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد که با فوت ۴۷۵ فرد مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی قطعیبه  بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر دوم آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۰ نفر نیاز به بستری در بیمارستان داشتند و  با این حساب، مجموع بیماران در کشور به ۸۵۴ هزار و ۳۶۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۶۰۳ هزار و ۴۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و پنج هزار و ۷۹۶ نفر از بیماران بدحال تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۷۸۸ هزار آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به گفته لاری شرایط از لحاظ شیوع کرونا در ۲۷ استان کشور قرمز و هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد.

بیشترین میزان مرگ کرونا در یزد، خراسان جنوبی و ایلام

وی افزود: میانگین بروز هفتگی ابتلا به کووید۱۹ در کشور در هفته گذشته ۲۴ در ۱۰۰ هزار نفر بود و بیشترین میزان ابتلا در استان های ایلام، سمنان، یزد و خراسان جنوبی گزارش شد که به میزان زیادی در این شهرها از میانگین کشور بیشتر بود.

همچنین میانگین موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته گذشته در کشور ۴۴.۵ به  ازای هر یک میلیون نفر بود و بیشترین میزان مرگ و میر در استان های یزد، خراسان جنوبی، ایلام، آذربایجان غربی و سمنان گزارش شد.

لاری گفت: پیروزی بر کرونا فقط در صورت همبستگی بین حاکمیت و شهروندان به دست می آید و نیازمند تقویت عزم ملی است و با شروع محدودیت های جدید از همه متولیان و دستگاه های اجرایی انتظار داریم جدی تر از گذشته برای اجرای این مقررات همکاری کنند و تمام توان و همت خود را برای صیانت از سلامت مردم به کار بگیرند و بیش از گذشته در کنار نیروهای نظام سلامت باشند، کادر بهداشتی و درمانی نیز با وجود خستگی همچنان در کنار مردم هستند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار