گزارش اختصاصی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی میدانی تصاویری از نقاط کلیدی و در حال تکمیل این پروژه را روایت می کند تا مشخص شود که تکمیل آن تا چه اندازه سخت و دشوار خواهد بود و البته در ظاهر اتمام آن هم بسیار غیر ممکن به نظر می رسد ! ضمن اینکه وعده نزدیک به تضمین استاندار و وزیر را هم نمی توان نادیده گرفت!
کد خبر: ۹۱۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 24 November 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پروژه جاده پاتاوه به دهدشت که به عنوان یکی از مهمترین بخش های جاده ای موسوم به کریدور شمال ، جنوب کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، طی دو سال اخیر تحرک بسیار خوبی در عملیات اجرائی را شاهد بوده است .

با توجه به عدم دسترسی عمومی مردم به این جاده از گذشته تا حال ، تقریبا تصویر ذهنی این جاده برای عموم مبهم است و برخی شاید آن را یک جاده معمولی که مشمول سهل انگاری شده است می دانند اما واقعیت پروژه با مشاهده میدانی نشان می دهد که این پروژه به مجری قوی تر با دستگاه های راه سازی متفاوت تر از آنچه که تاکنون در پروژه های جاده سازی دیده ایم ، مسئولان و نمایندگانی متخصص که معنی و مفهوم عملیات اجرایی در چنین پروژه هایی را بدانند و نهایتا منابع مالی فراتر از آنچه که تاکنون در پروژه های جاده سازی استان شاهد بوده ایم ، نیاز دارد .

بازدید وزیر راه با دو استاندار و دو نماینده

طی دو سال گذشته برای دومین بار وزیر راه و شهرسازی بازدیدی میدانی از عملیات اجرایی این پروژه داشته است که به گفته خود وزیر تحرک واقعی و روند رو به جلوی اجرای این پروژه طی دو سال گذشته چشمگیر بوده است . 

اسلامی بار اول در زمان استانداری علی محمد احمدی و نمایندگی عدل هاشمی پور از این پروژه بازدید داشت که در آن بازدید در یک هماهنگی بین استاندار و نماینده در حضور وزیر راه انتقادات تندی از قرارگاه خاتم به عنوان مجری پروژه شد که البته ضمن آن عدم تزریق بودجه به این پروژه عامل کند بودن روند اجرایی آن عنوان شد . این انتقادات و هماهنگی مسئولین و نمایندگان نهایتا منجر به قانع شدن وزیر برای تحرک بخشیدن به پروژه شد و خوشبختانه تا زمان سفر دوم اسلامی وزیر راه در سال جدید و با استاندار جدید و نماینده جدید عملیات اجرایی به 92 درصد پیشرفت رسید عددی که به قول متخصصین حداکثر ماهانه توان پیشرفت 1.5 تا 2 درصدی از رشد را دارد ! (به دلیل حجم بسیار سنگین و منابع مالی محدود پروژه)

وعده افتتاح توسط استاندار

اما استادار کهگیلویه و بویراحمد که گویا از نفوذ خوبی هم در دولت روحانی برخوردار است تلاش می کند این پروژه در زمان باقیمانده از دولت ، با حضور خود و احتمالا سومین سفر وزیر راه به استان طی دو سال اخیر ، روبان آن قیچی شود بنابراین در ابتدای حضور اسلامی در سفر دوم وعده پایان این جاده تا پایان سال و شاید دهه فجر را داده است .

در سفر دوم ، وزیر راه وعده تزریق اعتبار و نوید اهدای این پروژه تا پایان سال به مردم استان را داد . استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم تاکید و تضمین داده است که این پروژه در موعد اعلام شده زیر بار ترافیک خواهد رفت .

واقعیت میدانی پروژه 

همانگونه که در ابتدای این گزارش گفته شد ، اجرای چنین پروژه ای در کهگیلویه و بویراحمد تقریبا بی سابقه است و البته با توجه به عبور آن از مسیری که تقریبا هیچ دسترسی برای عموم به آن نبوده است ، کمتر کسی از واقعیات میدانی آن اطلاعات دقیقی دارد. 

خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی میدانی تصاویری از نقاط کلیدی و در حال تکمیل این پروژه را روایت می کند تا مشخص شود که تکمیل آن تا چه اندازه سخت و دشوار خواهد بود و البته در ظاهر اتمام آن هم بسیار غیر ممکن به نظر می رسد !

عواملی که پایان پروژه در موعد مقرر را سخت می کند

از جمله مواردی که اتمام پروژه در موعد اعلام شده را بسیار سخت می کند ، حجم کارهای باقی مانده است که اتفاقا کلیدی ترین بخش های پروژه هستند !

تونل ها و پل ها مهمترین مشکلات اتمام این پروژه است ! با نگاهی به تصاویری که در ادامه این گزارش منتشر شده است ، خواهید دید که در این پروژه با پل ها و تونل هایی مواجه هستید که در نوع خود برخی از آن ها بسیار عظیم و تکمیل آن ها هم زمان بر است و هم هزینه بر و تقریبا زمانی طولانی تا پایان را نیازمند است !

مشکل دیگر این پروژه تامین منابع مالی است که تا تکمیل آن حجم زیادی از اعتبارات را نیازمند تزریق است ! هر چند وزیر راه وعده تامین اعتبار لازم را داده است اما تامین این منابع به پیگیری های مداوم و نیازمند قدرت چانه زنی نمایندگان استان در کمک به استاندار در مرکز کشور است.

یکی دیگر از مشکلات این جاده نکته ای بود که در سخنان وزیر راه مطرح شد و البته کمتر به آن توجه شد و آن هم بحث معارضین محلی است ! در سفر دوم وزیر راه ، اسلامی گفته بود که مشکل این پروژه فقط اعتبار مالی نیست بلکه معارضات محلی هم وجود دارد . به نظر می رسد فائق آمدن بر این مشکل نیازمند اقناع معارضین است که قدرت نفوذ برخی مسئولین از جمله نمایندگان در میان مردم می تواند موثر باشد .

و اما نکته دیگر در این روزها تنهایی استاندار در مدیریت پروژه است ! مدتی است که معاون عمرانی استاندار به دلیل در شرف بازنشسته بودن به تهران منتقل شده است و معاون سیاسی سرپرستی معاونت عمرانی را عهده دار است ! و این خود می تواند عاملی برای کند شدن روند مدیریت پروژه توسط استاندار شود.

یک نکته حاشیه ای هم در برخی محافل مطرح بوده است که می گوید در مرکز استان عده ای دل خوشی نسبت به این پروژه ندارند چرا که با افتتاح آن ، شهر یاسوج از مسیر اصلی یا کریدور شمال ، جنوب حذف می شود و حتی برخی این شایعه را مطرح کرده اند که یکی از علت های طولانی شدن این پروژه عدم انگیزه قوی برای اتمام ان بوده است ! هر چند این ادعا در حد و اندازه ای نبوده است که بر سر آن در رسانه ها و یا محافل به صورت جدی بحث شده باشد .

نکته بسیار مهم دیگر این است که با توجه به حجم کارهای باقی مانده ، فرا رسیدن فصل بارش و تعطیلی اجباری پروژه می تواند در اتمام به موقع خلل ایجاد کند.

و اما انچه که با وجود همه این مشکلات امیدواری به پایان این پروژه در موعد اعلام شده را بسیار بالا می برد ، وعده های در حد و اندازه تضمین استاندار و وزیر راه است که چه به صورت رسمی در مصاحبه ها و جلسات و چه به صورت غیر رسمی و در پاسخ به برخی پیگیری ها اعلام کرده اند که مصمم و امیدوار به پایان ان هستند.

ضمن اینکه تمام نقاطی که به عنوان مشکلات اصلی پروژه اعلام شد به صورت خوبی در حال کار است و تقریبا تعطیلی در هیچ نقطه ای از پروژه تا فعلا دیده نمی شود.

به هر جهت به نظر می رسد تضمین و تاکید استادار و وزیر راه برای تکمیل پروژه پاتاوه به دهدشت ، مبتنی بر تحرک بیشتر پیمانکار و اضافه کردن بر شیفت های کاری تا سه شیفت در شبانه روز ، تزریق به موقع اعتبار و نهایتا حل معارضات است.

در ادامه بخش های اصلی یا به عبارتی نقاط حساس پروژه به تصویر کشیده شده است(برای دیدن در اندازه واقعی روی تصاویر کلیک کنید)

پل هایی که هنوز پایه های ان ها تکمیل نیست!
پل هایی که هنوز پایه های ان ها تکمیل نیست!
برخی قسمت های مسیر هنوز آماده آسفالت نیست
برخی قسمت های مسیر هنوز آماده آسفالت نیست
برخی قسمت های مسیر هنوز زیر سازی نشده است
برخی قسمت های مسیر هنوز زیر سازی نشده است
برخی قسمت های مسیر هنوز آسفالت نشده است
برخی قسمت های مسیر هنوز آسفالت نشده است
پل هایی که هنوز پایه های ان ها تکمیل نیست!
پل هایی که هنوز پایه های ان ها تکمیل نیست!
برخی قسمت های مسیر هنوز زیر سازی نشده است
برخی قسمت های مسیر هنوز زیر سازی نشده است
پل هایی که هنوز پایه های ان ها تکمیل نیست!
پل هایی که هنوز پایه های ان ها تکمیل نیست!
برخی تونل ها هنوز تکمیل نیست
برخی تونل ها هنوز تکمیل نیست
ریزش دهانه یکی از تونل ها
ریزش دهانه یکی از تونل ها
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
سلام
یکی از بزرگترین مشکلات این پروژه این هست که در زمان فصل کاری بودجه نیست و در زمان بارندگی بودجه میاد
حجم کار بسیار زیاد هست ولی بودجه بسیار کم ولی امسال کمک خوبی شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
تنها با یک کار به اتمام میرسه : بودجه ها را نخورید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار