کارخانه قند فسا با قدمتی ۷۰ ساله که محل تامین معیشت و طیف وسیعی از خانواده‌های فسایی است خوشبختانه با همت دستگاه قضایی و مسئولین استان بار دیگر راه اندازی شد و شور نشاط بار دیگر به چهر کارگران این کارخانه نشست. شنیده‌های حاکی از این است که کارگران کارخانه قند فسا معوقات خود را دریافت کردند و به کارخانه بازگشتند.
کد خبر: ۹۱۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 28 November 2020

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری دانشجو:مهدیه حسینی نسب؛ کارخانه قند فسا در سال ۱۳۳۳ تأسیس و در سال ۱۳۳۵ مورد بهره برداری قرارگرفته است. تولیدات اصلی کارخانه قند فسا در اوزان و بسته بندی‌های متنوع بوده و ظرفیت تولیدی آن ۸۰۰ تن چغندر است.


فعالیت کارخانه با بیش از ۶۰ سال سابقه در زمینه تولید، از سال ۹۲ متوقف شد و ۱۵۰ کارگر بیکار شدند و این روند موجب اعتراضاتی هم شد. تعطیلی کارخانه قند فسا و اعتراضات کارگران ادامه داشت تا اینکه در آبان ماه ۹۵ تنها راه حل رفع مشکلات کارخانه، واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام شد.


بعد از واگذاری، خریداران برای تامین شکرخام مورد نیاز، کار خود را آغاز کردند؛ اما هنوز مدتی از فعالیت مجدد این کارخانه نگذشته بود که به خاطر عدم وجود مواد اولیه چغندر و شکر سرخ، کار در سال ۹۷ متوقف شد؛ به طوری که بعضی از کارگران کارخانه برای تامین مخارج زندگی خود به شهر‌های مجاور مهاجرت کردند.

کارخانه قند فسا که روزگاری روزانه حدود ۷۰ تا ۹۰ تن شکر تولید می‌کرد، با بهانه تحریم‌ و عدم در دسترس بودن شکر خام و همچنین به بهانه عدم تامین آب مورد نیاز برای کاشت چغندر با عیار بالا به دلیل کم آبی ، به زمین خورد و مسئولین وقت کارخانه هم زیر بار راه اندازی قسمت چغندری نرفتند و این امر موجب بیکار شدن کارگران شد.

ابتدای سال گذشته بود که مدیر کارخانه طی نامه‌ای به سازمان صنعت و معدن شهرستان فسا اعلام کرد که کارخانه از ۳۱ تیرماه ۹۸ به علت تعمیرات تا اطلاع ثانوی تعطیل است. اما کارگران هر روز با امید به اتمام رسیدن تعمیرات کارخانه روز‌های خود را سپری می‌کردند.


البته شنیده‌ها حاکی از این است که کارخانه حتی در ابتدای مرداد ۹۵ و قبل از واگذاری به بخش خصوصی هم تنها ۸ روز خط تولید فعال داشته و در مابقی ایام به بهانه‌های مختلف از جمله تعمیرات کارخانه تعطیل بوده است. اما واگذاری به بخش خصوصی آن هم به شخصی که تجربه‌ای در زمینه تولید قند نداشته، تغییری در اوضاع بوجود نیاورد.

به گفته حسن آرگیو، فرماندار فسا، متاسفانه در زمان واگذاری، این کارخانه به شخص متخصصی واگذار نشده است. مالک کارخانه از صنعت دیگر و ساختمان سازی وارد کارخانه قند و شکر شد که همین نداشتن تخصص، مشکلاتی برای این مجموعه و کارگران ایجاد کرد.

آرگیو می‌گوید: بدهکاری مالک به کارگران، اداره بیمه، اداره آب، چغندرکاران،و کشاورزان سبب شد شکایت‌هایی از وی انجام شود و مالک روانه زندان شد.


در نهایت این کارخانه که یک دهه مشکلاتی را سپری کرده بود، بعد از دستگیری مدیر کارخانه و ورود دادگستری استان به ماجرا، به شرکت‌های اقتصادی و خودکفایی آزادگان، صنعتی مینو، قاسم ایران، صنعتی پارس میهن و پارس گستر مینو واگذار شد.

شرکت خریدار، یک گروه صنعتی تحت عنوان مینو شامل ۵ شرکت است که شرکت اصلی ۶۰ درصد سهام و چهار شرکت اقماری آن هر کدام مالک ۱۰ درصد سهام هستند. با ورود هیأت تصفیه تحت نظارت دادگستری، طلبکاران قطعی این واحد شناسایی و با نظارت قضایی، طلب این افراد پرداخت خواهد شد.

به گفته رئیس کل دادگستری استان؛ مطالبات کارگری، بیمه تأمین اجتماعی و اینگونه مشکلات نیز تحت نظارت قضایی در حال بررسی است و بزودی مرتفع خواهد شد. در این روند خریداران بلافاصله موظف به راه اندازی مجدد واحد تولیدی هستند که دادگستری شهرستان بر این روند نظارت خواهد کرد.

گرامی دوست، دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: کارخانه قند فسا در این دهه چندین بار تولیدات خود را متوقف کرده و بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی فسا و قرارگاه احمدی روشن هم نتوانستند ساکت بمانند و پس از اطلاع از مشکلات کارگران برحسب رسالت مطالبه گری خود از مسئولین استان و کشور مطالبات کارگران کارخانه را دنبال کردند و از مسئولین خواستند در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.


گرامی دوست می‌افزاید: با توجه به کم کاری مسئولین امر در شهرستان و استان، پیگیری‌های بسیج دانشجویی و قرارگاه احمدی روشن از مراجع عالی قضایی کشور شروع شد و با ارسال نامه به رئیس قوه قضائیه خواستار بررسی مشکلات کارخانه قند شدیم. بسیج دانشجویی از طریق دادستان شهرستان نیز پیگیری خود را دنبال کرد و با مصاحبه و پیگیری، مشکلات کارگران را به مسئولین انتقال داد.

وی می‌گوید خوشبختانه پس از تلاش‌های فراوان و تاکید رئیس قوه قضائیه برای برطرف کردن مشکلات این کارخانه و ورود دادگستری و نماینده مجلس شهرستان، با تصویب شورای تامین شهرستان فسا از بین خریداران متقاضی، کارخانه قند فسا به شرکت‌های اقتصادی واگذار شد و امیدواریم به زودی شاهد تحولات مثبت در کارخانه باشیم.

کارخانه قند فسا با قدمتی ۷۰ ساله که محل تامین معیشت و طیف وسیعی از خانواده‌های فسایی است خوشبختانه با همت دستگاه قضایی و مسئولین استان بار دیگر راه اندازی شد و شور نشاط بار دیگر به چهر کارگران این کارخانه نشست. شنیده‌های حاکی از این است که کارگران کارخانه قند فسا معوقات خود را دریافت کردند و به کارخانه بازگشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار