صنعت پرورش میگو صنعتی پربازده و زود بازده است که در دولت تدبیر و امید روند رشد آن شتاب بالایی به خود گرفته است به طوری که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک شاهد اشتغالزایی و ارزآوری ویژه این صنعت آینده دار در مناطقی همچون استان هرمزگان باشیم.
کد خبر: ۹۲۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 08 December 2020

آمارها حکایت از آن دارد که صنعت پرورش میگو با حمایت دولت از بخش خصوصی در استان هرمزگان هر روز پررونق تر می شود و سرمایه گذاران با توجه به سود سرشاری که این صنعت نصیب آنها می کند، استقبال خوبی از این بخش دارند و در حال حاضر حدود ۹ هزار نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس اعلام شیلات هرمزگان، با اقدام‌های توسعه‌ای، ۱۰هزار تن میگو در سایت‌های پرورشی استان تا پایان سالجاری تولید می‌شود که این جهش تولید میگوی پرورشی، برای افزون‌ بر سه هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

میگوی پرورشی در این استان از نوع وانامی می باشد که تولید آن از سال ۸۸ به صورت آزمایشی در ۲۰ هکتار از مزارع پرورش میگو آغاز شده و بخش اعظم میگوهای برداشت شده از مزارع پرورش میگوی هرمزگان پس از بسته بندی به کشورهای چین، فرانسه، روسیه، جنوب شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس صادر می شود و به دلیل طعم و سلامت بالای آن بسیار مورد اقبال در این کشورها می باشد.

کاهش هزینه های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماری ها و داشتن دوره رشد کمتر از جمله ویژگی های میگوی وانامی است.

توسعه مزارع پرورش میگو در هرمزگان

هم اکنون حدود ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد فعالیت پرورش میگو در نوار ساحلی استان هرمزگان شناسایی شده که تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده و کار واگذاری ۲۰ هزار هکتار آن نیز به متقاضیان دارای شرایط لازم از سه سال قبل آغاز شده که در قالب سایت‌های پرورش میگو ادامه دارد.

بارها و بارها از سوی مسوولان حوزه شیلات عنوان شده که هرمزگان محور پرورش میگو در منطقه جنوب کشور می باشد و بر اساس برنامه ریزی ها، برای تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی تا پایان سال ۱۴۰۰ در این منطقه هدف گذاری شده است.

 برای تحقق این هدف گذاری زمین های کشاورزی مستعد پرورش میگو شناسایی و با حمایت دولت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

مدیرکل شیلات هرمزگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید، میزان پرورش میگو در مزارع کشور افزایش چشمگیری داشته و سهم چشمگیری از این میزان را استان هرمزگان پوشش داده است.

عبدالرسول دریایی بیان داشت: اکنون سطح زیر کشت میگوی پرورشی در استان هرمزگان شش هزار هکتار است که تا پایان سال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر به آن اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میگوی پرورشی هرمزگان از گونه وانامی است که عاری بودن از هر آنتی بیوتیک، سرعت رشد بالا، مقاوم در برابر بیماری‌ها و دارا بودن استانداردهای غذایی از مهمترین ویژگی‌های آن است و بیشتر مزارع پرورش میگوی استان در شهرستان‌های بندرعباس، سیریک، جاسک، میناب، بندرلنگه و قشم واقع می باشد.

دریایی تصریح کرد: امسال در بخش پرورش میگو، ۱۴ طرح پرورش و ۱۱ طرح تکثیر در هرمزگان به بهره برداری می رسد و با اقدام های توسعه ای ، ۱۰هزار تن میگو در مزرعه‌های پرورشی استان تا پایان سال جاری تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: این جهش تولید میگوی پرورشی در هرمزگان، برای افزون ‌بر سه هزار نفر نیز اشتغال ایجاد می کند و با افزایش روند گسترش مزارع پرورش میگو در استان، به زودی شاهد رونق بخشیدن به این صنعت خواهیم بود.

هرمزگان و ظرفیت پرورش دو دوره میگو در سال

یکی از ظرفیت های ویژه استان هرمزگان در حوزه آبزی پروری، پرورش و برداشت میگو در دو دوره از سال است که با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی استان، این مهم امکان پذیر شده است.

طبق اعلام مسوولان شیلات، هرمزگان تنها استانی است که سالانه ۲ بار در آن کار پرورش و برداشت میگو و همچنین تولید لارو میگو انجام می‌شود.

مرحله اول برداشت میگوی پرورشی در هرمزگان از اواخر اسفندماه آغاز و تا خرداد سال آینده ادامه دارد و مرحله دوم نیز از مردادماه آغاز و اواخر آذرماه پایان می‌یابد.

امسال در مجموع دو دوره پرورش حدود شش هزار هکتار از مزارع استان هرمزگان به زیرکشت میگو رفته که پیش بینی می شود در مجموع تا پایان فصل برداشت دوره دوم، بین ۲۳ تا ۲۵ هزارتن میگو برداشت شود که حدود ۸۰ درصد آن صادر می شود.

هرساله ذخیره سازی استخرهای پرورش میگو در هرمزگان از ابتدای اسفندماه انجام می‌شد اما امسال باتوجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها وهمچنین مشکلات بوجود آمده برای مراکز تکثیرمیگو، ذخیره سازی از ۲۰ فروردین آغازشد.

زیرساخت های لازم برای توسعه سرمایه گذاری در پرورش میگو فراهم شود

همانگونه که عنوان شد و با استناد به آمار، استان هرمزگان در صنعت تکثیر و پرورش میگو از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است که حفظ و ارتقای این جایگاه نیازمند حمایت هر چه بیشتر دولت و تلاش مضاعف بخش خصوصی است.

این استان جنوبی با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

استاندارهرمزگان با تاکید بر حمایت هر چه بیشتر از سرمایه گذاران در صنعت پرورش میگو، گفت: پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های مهم برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی در استان است و مسوولان باید نظارت کافی بر اراضی پرورش میگو داشته و زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کنند.

فریدون همتی با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاران پرورش میگو نیز باید به تعهدات خود عمل کنند، بیان داشت: استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارتقای بهره‌وری مزارع پرورش میگو و افزایش تولید در این عرصه باید مورد توجه ویژه باشد و در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی افزود: با بهره‌برداری از طرح های پرورش میگو در هرمزگان و فعال شدن بیشتر این بخش، شاهد جهش تولید و صادرات و اشتغالزایی بیشتر در این استان خواهیم بود.

همتی تصریح کرد: چرخه پرورش میگو از ظرفیت‌های مختلفی همچون پرورش لارو، تهیه خوراک میگو، فرآوری، بسته بندی و آموزش برخوردار است که هر کدام از آنها فرصتی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

به گفته استاندار هرمزگان فراخوان چهار شهرک کشاورزی شیلاتی در زمینه پرورش میگو شامل حسنلنگی با افزون بر ۲ هزار هکتار، مهرگان ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار، سدیج با یک‌ هزار و ۴۰۰ هکتار و یکدار نیز با یک‌ هزار و ۱۰۰ هکتار صادر شده و اولویت سرمایه‌گذاری نیز برای بومیان اعلام شده است.

تلاش برای رفع موانع تولید میگوی پرورشی در هرمزگان 

توسعه فعالیت‌های شیلاتی به ویژه آبزی‌پروری، عمل‌آوری و صادرات میگو نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم هرمزگان دارد و از همین رو نیز تاکید و توجه ویژه ای برای حل مشکلات این حوزه وجود دارد که البته همه تاکید و توجه ها به مرحله عمل نرسیده اما با این حال گام های خوبی جهت تحقق آن برداشته شده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک به مرحله اجرایی نیز برسد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: با توجه به استعدادهای این استان در زمینه پرورش میگو و لزوم تسهیل جذب سرمایه‌گذاری در تلاش هستیم با رفع موانع تولید، تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شود.

عادل شهرزاد اظهار داشت: استان هرمزگان دارای ظرفیت بسیار بالایی در حوزه پرورش آبزیان است و توسعه پرورش آبزیان، نقش مهمی در درآمدزایی برای کشور و استان دارد.

وی تصریح کرد: مطالعه احداث بزرگترین سایت پرورش میگو به نام مهرگان با حدود ۲۳ هزار هکتار وسعت در بندرلنگه درحال انجام است که می‌توان ۱۸ هزار هکتار مزرعه خالص پرورش میگو را در آن ایجاد کرد.

شهرزاد سرمایه مورد نیاز برای انجام این کار را ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با رفع موانع و ارایه تسهیلات مورد نیاز، از سرمایه گذاران این بخش حمایت ویژه انجام دهیم.

توسعه واحدهای تولید و تکثیر میگو از نیارهای اساسی صنعت آبزی پروری هرمزگان است

همانطور که گفته شد ارزآوری، اشتغال آفرینی و افزایش تولید از مزیت‌های مهم صنعت آبزی پروری به ویژه پرورش میگو می باشد که سبب اهمیت بیش از پیش آن در اقتصاد ملی شده است.

اما توسعه هر چه بیشتر این صنعت درآمدزا نیازمند تکمیل زنجیره از تولید تا تکثیر می باشد تا بتوان به تداوم و پایداری هر چه بیشتر آن امیدوار بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: توسعه واحدهای تولید و تکثیر میگو از نیازهای اساسی این صنعت جهت خودکفایی در تامین لارو میگو در هرمزگان است که رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران فعال در این بخش دست‌یابی به این مهم را سرعت می‌بخشد.

ایرج حیدری بیان داشت:تکمیل زنجیره تولید آبزیان در هرمزگان موضوع مهمی است که باید در دستور کار فعالان این بخش و دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: دغدغه مهم و اساسی تمامی دستگاه های اجرایی و نظارتی در هرمزگان رونق بخش‌های مختلف تولیدی بویژه صنعت آبزی پروری است و در این راه آماده همکاری همه جانبه با فعالان این بخش برای رفع مشکلات احتمالی هستند.

این مقام مسوول ابراز داشت: تقویت و پشتیبانی از بخش آبزی پروری هرمزگان راهبرد مهم استانداری درسال جهش تولید است و درمسیر حمایت از فعالان واقعی این بخش از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

بازارهای اروپایی ، بروکراسی اداری و میگوی هرمزگان

امسال سال جهش تولید است اما عمده تولیدکنندگان به ویژه در بخش آبزی پروری با مشکلات فراورانی به ویژه معضل بروکراسی اداری روبرو هستند؛ معضلی که بارها و بارها مسوولان نسبت به رفع آن تاکید داشته اند اما ظاهرا هنوز این معضل به قوت خود باقی است و باید یک همت ملی برای برطرف شدن آن وجود داشته باشد.

رییس اتحادیه آبزیان اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: بازارهای اروپایی خواهان میگوی هرمزگان هستند و بازار برای فروش این محصول فراهم است که برای تحقق این امر اتحادیه آبزیان نیازمند همکاری و مساعدت هر چه بیشتر مسوولان برای برداشتن موانع موجود در تولید این محصول است.

مهرداد بازرگان در نشست بررسی مشکلات حوزه آبزی پروری هرمزگان اظهار داشت: امسال سال جهش تولید است اما در عمل تولیدکنندگان بویژه در بخش آبزی پروری با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

وی بیان داشت: ناهماهنگی دستگاه ها با یکدیگر، بروکراسی اداری و بسیاری از معضلات دیگر باعث شده که هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های موجود خود نتواند آن طور که باید نیازهای  داخل و خارج از کشور در بخش آبزیان را تامین کند.

بازرگان تصریح کرد: ویروس کرونا تاثیرهای فراوانی بر عرصه تولید گذاشته اما چرخه تولید در هر شرایطی باید بچرخد و می‌توان با کنترل و پایش، تولید را در هر شرایطی رشد و توسعه داد.

وی با تاکید بر حمایت ویژه از صنعت پرورش میگو، افزود: با ایجاد مزارع پرورش میگو بسیاری از جوانان جویای کار در استان هرمزگان را می‌توان جذب بازار کار کرد

رییس اتحادیه آبزیان اتاق بازرگانی بندرعباس تاکید کرد: موانع و مشکلات پیش روی تولید آبزیان در هرمزگان باید از میان برداشته شود و تولیدکنندگان این حوزه را از پیچ و خم‌های اداری و فرصت سوزی ها نجات داد.

حمایت از صنعت پرورش میگو با افزایش مصرف داخلی

توسعه صادرات در هر بخشی از جمله میگو می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد؛ اما این مساله در شرایطی محقق می‌شود که در جنگ اقتصادی با دشمن نباشیم و هر روز یک تحریم ظالمانه جدید و ناجوانمردانه دیگری بر علیه کشورمان وضع نشود.

در شرایط بحران و تحریم، همواره معادلات تعریف شده اقتصادی بهم می‌ریزد که باید با اتخاذ راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن را مدیریت کرد.

به اعتقاد نگارنده یک دلیل مهم ضربه پذیری صنعت پرورش میگو در برابر تحریم‌های دشمنان، سرانه کم مصرف داخلی این آبزی و وابستگی بالایش به صادرات است؛ این وابستگی بالا در شرایط بحران و تحریم برای تولید کنندگان و فعالان عرصه پرورش میگو مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند زیرا که این آبزی مفید در حال حاضر در داخل چندان مورد اقبال نیست.

براساس اطلاعات موجود سرانه مصرف میگو در داخل حدود ۵۰ گرم است، در حالی که این میزان در جهان برابر ۵۰۰ گرم در سال یعنی ۱۰ برابر ایران است.

از همین رو نگارنده معتقد بر این است که صنعت پرورش میگو را می‌توان با افزایش سرانه داخلی مورد حمایت قرار دارد؛ حمایتی که بازی دو سر برد محسوب می‌شود؛ از یک سو مردم کشورمان غذای سالم‌تری مصرف می‌کنند و از سویی دیگر با افزایش تقاضای داخلی، روند توسعه این صنعت تداوم می‌یابد و از وابستگی زیاد به صادرات خارج می‌شود که لازمه تحقق این امر ضرورت آگاه سازی جامعه نسبت به خواص تغذیه‌ای محصولات دریایی به ویژه میگو و تأثیر آن بر سلامت و پیشگیری از انواع بیماری‌ها است.

باید مردم را آگاه ساخت که میگوی پرورشی و حتی دریایی (صید از دریا) ایران در حال حاضر به عنوان سالم‌ترین و باکیفیت ترین میگوی جهان محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار