اعضای شورای اسلامی شهر تهران، طرح دو فوریتی «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح‌ تفصیلی ویژه منطقه۱۲شهرداری تهران» که بافت تاریخی پایتخت است را با قید یک فوریت تصویب کردند.
کد خبر: ۹۲۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱ 08 December 2020

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، روز سه‌شنبه در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورا طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح‌ تفصیلی ویژه منطقه۱۲ شهرداری تهران» را در دستور کار قرار دادند.

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دلایل ارائه این طرح گفت: متاسفانه طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران بصورت یکپارچه برای کل مناطق شهر تهران تدوین و تصویب شده و این یکی از چالش ها و مشکلات اساسی طرح تفصیلی شهر تهران است.

وی  افزود: محدوده‌ها، مناطق و محلاتی در شهر تهران وجود دارند که مقتضیات، وضعیت کالبدی و ظرفیت ها و تهدیدات آن‌ها با سایر محلات و مناطق متفاوت است.

سالاری اظهارداشت: به عنوان مثال منطقه ۱۲ به عنوان  قلب تاریخی شهر تهران که بخش عمده بافت تاریخی و میراثی شهر در این محدوده قرار گرفته است نیز در طرح تفصیلی شهر تهران ملزم به اجرای ضوابط پارکینگ مانند سایر مناطق شده، این در حالیست که از طرفی ملزم به تسریع در احیاء، نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شده، در حالیکه به دلیل ملزم شدن به احیا و مرمت بناهای تاریخی، امکان بازگشایی معابر و امکان تامین پارکینگ در این منطقه وجود ندارد. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: مجموعه این چالش‌ها و مشکلات، همچنین مساله بازار تهران به وسعت  ۱۱۲ هکتار با چالش‌های خاص خود و مجموعه سکونت‌گاه‌های اطراف بازار تهران که تبدیل به انبار شده و شهرداری تهران باید نسبت به جابجایی آنها اقدام کند و طرح تفصیلی راهکاری برای این جابجایی پیش‌بینی نکرده است.

وی افزود: این مساله موجب شد ما در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا مبتنی بر ناکارآمدی طرح تفصیلی یکپارچه فعلی برای حل مشکلات منطقه ۱۲ و کم‌توجهی به ملاحظات تاریخی در تدوین سیاست‌ها و ضوابط طرح تفصیلی وارد شویم.

وی گفت: در کمیسیون نسبت به ناهمخوانی فرم توده گذاری و سطح اشغال ساختمان‌ها با ضوابط طرح تفصیلی یکپارچه، کاهش جمعیت در این منطقه به واسطه کاهش ارتقاء ارزش سکونت و بروز پدیده شب مردگی، سطح قابل توجه بافت فرسوده در منطقه‌۱۲و ناکارآمدی سیاست‌های مشوق نوسازی و احیای بافت، لزوم تهیه طرح‌ها و برنامه‌های موضعی و موضوعی متناسب با نقش مرکز تاریخی، لزوم حفاظت، مرمـت، بهسـازی و تجهیـز میـراث فرهنگی سطح منطقه و لزوم ساماندهی و احیای محورهای ویژه برای تقویت کریدورهای دید و منظر نسبت به ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح‌ تفصیلی ویژه منطقه۱۲شهرداری تهران» با قید یک فوریت اقدام کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار