مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت:طرح راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در مجموع به طول ۹۲ کیلومتر تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کد خبر: ۹۲۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵ 08 December 2020

علیرضا صلواتی اظهار داشت: مراحل اجرایی راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در یک سال گذشته، نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت داشته و ریل‌گذاری  آن در سال آینده انجام خواهد شد.

 به گفته وی، این طرح از ایستگاه راه‌آهن حسن‌آباد مبارکه آغاز و تا شهرکرد امتداد پیدا می‌کند و چهار ایستگاه در طول این مسیر  خواهد داشت  که ایستگاه شهرکرد، از نوع درجه یک و ایستگاه سفیددشت واقع در محدوده شهرک صنعتی سفیددشت از نوع درجه ۲ و همچنین برای آن ۲ ایستگاه درجه سه در فرخ‌شهر و کیلومتر ۲۱ پس از ایستگاه حسن‌آباد پیش‌بینی شده است.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به مشخصات فنی این خط آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف ۳۷۰ متری ایستگاه مبداء نسبت به ایستگاه مقصد و عبور این خط‌ آهن از مسیر کوهستانی و تپه‌ماهوری، در این خط آهن، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح را روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: این راه‌آهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است.

صلواتی گفت: همچنین ۴ پل اصلی این مسیر به جز تقاطع ها و به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر را شامل می‌شود و در سال اول بهره‌برداری ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ تن بار از این مسیر جابه‌جا می‌شود.
وی با اشاره به پیشینه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت- شهرکرد بیان کرد:  این پروژه در سال ۱۳۸۵ و توسط وزارت معادن و فلزات وقت با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرح‌ریزی شد اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال ۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان افزود: پس از واگذاری پروژه راه‌آهن شهرکرد- اصفهان به وزارت راه‌ و شهرسازی، معاونت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی این پروژه، آن را در دستور کار اصلی خود قرار داد و طراحی آن را از ایستگاه راه‌آهن حسن‌آباد شهرستان مبارکه به سمت سفیددشت و در نهایت تا فرخ‌شهر و شهرکرد تکمیل کرد.
وی  اظهار داشت: اتصال شهرکرد به عنوان یکی از مراکز استان‌های کشور به شبکه حمل و نقل ریلی، بهبود و توسعه شبکه ترابری و حمل و نقل ایمن مسافری و باری و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و نیز کاهش مصرف سوخت و تکمیل کریدور ریلی اصفهان- اهواز از رویکردهای اصلی ایجاد این راه‌آهن بود.
صلواتی در ارتباط با روند اجرایی پروژه راه‌آهن شهرکرد- اصفهان افزود: پس از تکمیل طراحی و تهیه اسناد پیمان طرح راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد در قالب چهار قطعه اجرایی در سال ۱۳۹۱، قطعه دوم این طرح در اختیار یکی از شرکت‌های محلی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار داده شد و به سرانجام رسید به طوریکه در سال ۱۳۹۷ کار این قطعه با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسید و بخشی از آن به دلایل مالی و فنی متوقف ماند و دیگر قطعات نیز در سال‌ها ۹۷ و ۹۸ به پیمانکاران مربوطه واگذار شد.
وی تصریح کرد: راه‌آهن مبارکه- شهرکرد شامل چهار قطعه که قطعه نخست آن  ۴۱ کیلومتر، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱ کیلومتر و در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد؛ هم اینک در قطعه نخست ۳۱ درصد، قطعه دوم ۹۵ درصد و قطعه سوم و چهارم ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به اینکه عملیات اجرایی این قطعات در زمان‌های مختلف آغاز شده، پیشرفت قابل قبولی داشته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار