دستگاههای مسئول ورود کنند :
این روزها خبرهای نگران کننده ای ازدستیازی  برخی مدیران وفعالین سیاسی از اراضی ملی در شهرستان های مختلف استان در فضای مجازی انتشار یافته و گاها نیز نقل محافل عمومی شده است .یکی از این مظاهر تضییع حقوق عامه در دشت مهران شکل گرفته  است .
کد خبر: ۹۲۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷ 11 December 2020

تابناک ایلام::یکی از تهدیدات مهمی که این سالها همچون موریانه ای پایه های اعتماد ملی به نظام و مسئولین کشور را از درون تهی کرده است ،رواج فساد ،چیرگی رابطه بر ضابطه ،شکل گیری بسیاری از قوانین بر بیس رانت ودست درازی عده ای خاص به حقوق بیت المال و منابع  مردم ایران است .

در تمامی نظامهای سیاسی رایج در جهان ،هدف غایی و نهایی فعالیت ها ورقابت های سیاسی، ایجاد تغییر در سیستم مدیریتی در راستای تحول ،برداشتن موانع پیش روی توسعه و تقویت مولفه های منافع ملی کشورهاست .

رک وبی پیرایه باید عرض کنم که در کشور ما به رغم اینکه جریان های سیاسی شعار وهدف خود از رقابت های سیاسی برای رسیدن به قدرت را اصلاح رویکردها یا حفظ اصول عنوان کرده اند ،اما در این سالها شاهدیم که پشت بند این همه زد وخورد سیاسی ،دعواهای جناحی و به آب وآتش زدن برای نشاندن یک جریان سیاسی بر اریکه قدرت ، واژه ای بنام منافع فردی قرار دارد که منافع ملی کشور را زیر چرخ های بزرگ منفعت طلبان سیاسی ومدیران جناحی له و لورده کرده است .

سیاسیونی از جنس پیشانی پینه بستان یقه سفید تا افرادی که فریاد اصلاح گرانه آنها گوش فلک را کرده است این سالها بر روی یک هدف زوم کرده اند؛"دستیابی جریان سیاسی مورد علاقه به قدرت وگشایش معبرها برای رانت خواری با تمامی مظاهر آن ،از استخدام نورچشمی ها گرفته تا چپاول منابع عمومی کشور "

بی گمان ریشه بخش اعظمی از فسادهای موجود درکشور نظیر ؛وامهای نجومی ،انحصار در واردات کالاهای لوکس،نهاده ها وکالاهای مصرفی  ،گماردن نورچشمی ها در پست های مدیریتی یا استخدام های خارج از ضابطه و همچنین زمین خواری ،کوه خواری ودریاخواری به نوعی در زد وبندها و فعالیت های سیاسی  رانت خیز و واگذاری قدرت به افراد کم ظرفیت و غیر متعهد قرار دارد .

در این میان نمی توان تاثیر پذیری استان کوچکی همچون ایلام ،بعنوان یکی از استانهای پیشرو در حوزه مشارکت در فرآیند های سیاسی و انتخاباتی را از موضوع مورد بحث نادیده گرفت  .برخی چهره ای سیاسی به پشتوانه احزاب خانوادگی ! از شنبه پس از انتخابات ،بیرق سهم خواهی از قدرت را برافراشته و با خاموشی گراییدن چکاچک شمشیر ها در کارزار سیاسی ،غرق در جمع آوری غنیمت می شوند .

در این مقال از سهم خواهی سیاسیون از کیک قدرت نظیر تقسیم پست های مدیریتی صرفنظر می کنیم ،اما نمی توان به راحتی بر رانت ها و فسادهای اقتصادی شکل گرفته  در بستر فعالیت های سیاسی چشم بست ،موضوع مهمی که در کنار حیف ومیل بیت المال ،اعتماد ملی را نیز نشانه گرفته است.

این روزها خبرهای نگران کننده ای ازدستیازی برخی مدیران وفعالین سیاسی به اراضی ملی دشت مهران به گوش می رسد .دشتی با اراضی مرغوب و مسطح با کاربری کشاورزی که همچون گوشت قربانی در بین برخی چهره های سیاسی ،نظامی ومدیران دولتی تقسیم شده است .

اگرچه تملک بی ضابطه این اراضی از سالها پیش آغاز شده است ،اما واگذاری دهها هکتار از اراضی این دشت به یکی از  فعالین سیاسی استان به این نگرانی دامن زده است که مبادا با تشدید سهم خواهی های برخی سیاسیون در ماههای پایانی عمر دولت ،این حضرات تلاش سیاسی و شب زنده داری خود در ستادهای انتخاباتی را از طریق  دست بردن به جیب مردم وبرداشت از منابع ملی جبران نمایند .

 هرچند با توجه به تعریف اراضی ملی، دستیازی به آن تحت هر عنوانی چپاول اموال ملی و تضییع حقوق عموم مردم محسوب شده وباید به شدت با آن مقابله کرد ،اما این نکته را نباید از یاد برد که اراضی مهران و چنگوله و دهلران از تقدس خاصی برخودارند .وجب به وجب زمین های این مناطق به خون جوانانی آغشته است که سالهای نه چندان دور، جان عزیز خود را بهای آزاد سازی آن قرار دادند ،چه بسا استخوان های بی نام ونشانی همچنان در دل این اراضی مدفون هستند !آیا رواست که  اراضی این خطه،  وجه المصالحه فعالیتهای سیاسی و احیانا زد وبندهای مدیریتی قرار گیرد ؟!

دستگاههای نظارتی ،دادستان محترم ایلام ،دادگستری ودادستانی مهران به هوش باشند که دستیازی عده ای خاص  به این اراضی صرفا تضییع حقوق مردم  نیست ،بلکه نیشخند به خونهای ریخته شده براین سرزمین است ،خون جوانانی که  جانشان را دادند تا مبادا یک وجب از این سرزمین در دست دشمنان این آب وخاک باقی بماند . به یقین هر فردی که بخواهد به ناحق وجبی از خاک این سرزمین را به یغما ببرد در مسیر پایمال شدن خون شهدا  گام برداشته و همه وظیفه دارند در مقابل اراده کسانی که بخواهند با  گامهای  آلوده به فساد،قداست را از این خاک بزدایند ،ایستادگی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار