کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم گفت: بیماران دیابتی برای جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت، به‌صورت مرتب به پزشک مراجعه کنند.
کد خبر: ۹۲۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ 13 December 2020

به گزارش تابناک قم، مهدی میرحیدری افزود: با توجه به این‌که ترس از ابتلا به کرونا باعث کاهش مراجعه مردم به پزشک شده است، افراد دارای بیماری زمینه‌ای نباید فواصل مراجعه به پزشک را طولانی کنند.

وی اضافه کرد: بیماران دیابتی از جمله افرادی هستند که باید با رعایت موازین بهداشتی، روند درمان را ادامه دهند و پزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شهر قم کلینیک‌های ویژه در ساعات مشخص پذیرای بیماران هستند، بیماران باید با وقت قبلی مراجعه و خدمات را دریافت کنند تا دچار مشکل نشوند.

میرحیدری تاکید کرد: استفاده از ماسک، عدم خروج از منزل به‌جز در زمان‌های اضطراری، عدم شرکت در دورهمی ها و شست و شوی مرتب دست‌ها، دستورالعمل‌هایی است که به همه افراد به‌ویژه بیماران دیابتی توصیه می‌شود، زیرا بدن این افراد سیستم ایمنی پایینی دارد و اگر ویروس وارد بدنشان شود، شرایطشان وخیم‌تر از سایر مردم می‌شود.

وی با بیان این‌که خریدهای بیماران دیابتی باید توسط اطرافیان صورت گیرد، به بیماران دیابتی توصیه کرد: مواد قندی، سرخ رده و فست فود (غذای آماده) مصرف نکنند، زیرا این مواد باعث عدم کنترل بیماری می‌شود.

وی گفت: افراد دیابتی از وجود میزان کافی دارو در منزل مطمئن شوند و مصرف صحیح و منظم دارو را مدنظر قرار دهند.

کارشناس مرکز بهداشت قم افزود: این افراد باید با جدیت از پا مراقبت کنند، شست و شوی روزانه، کوتاه کردن ناخن، معاینه پا از نظر قرمزی، تورم و تَرَک نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ورزش کردن روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، با شدت متوسط و با حرکات کششی باید در برنامه این افراد باشد.

وی بیان کرد: بیماران دیابتی باید بیشتر از آب و صابون استفاده و کمتر از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنند، زیرا این محلول‌ها باعث خشکی پوست و در نتیجه سوزش انگشت‌ها هنگام تست قند خون می‌شود.

میرحیدری با تاکید بر خودداری جدی از مصرف دخانیات، خاطرنشان کرد: ابتلا به کرونا در افرادی که سیگار و قلیان استفاده می‌کنند، بیشتر است و اگر چنین افرادی مبتلا به دیابت هم باشند، به شکل‌های شدیدتر کرونا مبتلا می‌شوند.

وی با تاکید بر مراقبت اطرافیان از بیماران دیابتی، گفت: زمانی که این بیماران در خانه هستند، اطرافیان نباید مهمان دعوت کنند و یا فرد دیابتی را به تجمعات ببرند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن (ع) در شهرک امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار