مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: در راستای حفاظت از ذخائر ارزشمند جنگلی، تعداد ۸ ذخیره گاه جنگلی در محدوده ۵ شهرستان استان شناسایی و ثبت شد.
کد خبر: ۹۲۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 17 December 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: عبدالحسن صمد نژاد افزود: این اقدام در راستای اهداف جهش عملکردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و طرح ۹ در ۹۹ و نیز بر اساس ماده ۵۰ قانون حفاظت و بهره برداری از عرصه‌های جنگلی و مرتعی انجام گرفته است.

وی مساحت این ذخیره‌گاه ها را ۱۰ هزار و ۴۷۲ هکتار عنوان کرد و افزود: مناطق پایینو، تودج و کوه خُم در شهرستان استهبان، منطقه غنیمی سروستان، منطقه بن دشت زرین دشت، کورده خنج و کوه پردیس لار از جمله ذخیرگاه‌های شناسایی شده جدید می‌باشند.

صمد نژاد گفت: گونه‌های موجود در این ذخیره گاه‌ها عمدتاً شامل درختان جنگلی اُرس، بَنه، کَهور و درختچه ارژن است.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشت شش ذخیره گاه جنگلی در شهرستان‌های استهبان، قیر، ممسنی و فیروزآباد وجود داشته است افزود: محدوده ذخیره‌گاه‌های جدید نیز پس از بررسی و تأیید در کمیته فنی در روزنامه‌های کثیرالانتشار استان آگهی و ابلاغ عمومی گردید.

مدیر کل منابع طبیعی استان ضمن اشاره به افزایش ضرایب حفاظتی گونه‌های جنگلی و جلوگیری از تخریب این رویشگاه‌های ارزشمند گفت: با برنامه ریزی های انجام شده جهت جلوگیری از انقراض و یا تهدید این گونه‌های خاص، تمامی ذخیره گاه‌های جنگلی شناسایی شده در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس با اقدامات و تدابیر حفاظتی تحت مراقبت ویژه قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به حفاظت بیشتر از این ذخیره‌گاه ها اظهار داشت: محافظت از رویشگاه‌های طبیعی با گونه‌های های نادر گیاهی و در حال انقراض با مشارکت هرچه بیشتر مردم امکان پذیر است و با حفاظت از این گنجینه سبز گیاهی تا حد قابل توجهی از خطر انقراض این گونه‌ها و یا تخریب رویشگاه‌ها جلوگیری خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه اظهار داشت: اجرای عملیات اصلاحی و بهداشتی، قرق، نهال کاری و بذرکاری، ایجاد آتش بر و جلوگیری از حریق از جمله اقدامات پیش بینی شده برای حفاظت از ذخیره گاه‌های ارزشمند جنگلی است.

صمدنژاد در پایان با بیان اینکه گونه‌های جنگلی از ظرفیت‌های ارزشمند حیات بشری و نمادی کهن از سرمایه‌های طبیعی به شمار می‌روند، از دامداران، مرتع داران، گروه‌های مردمی، تشکل‌ها و سمن‌های زیست محیطی خواست در حفاظت و توسعه این ذخیره گاه با منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

برچسب ها: شناسایی ، ذخیره گاه ، جنگل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار