رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:طالبان اظهارات ظریف را ناآگاهانه و غیرمسئولانه خواند / ادعای بی‌بی‌سی: زیردریایی اسرائیلی به سوی خلیج فارس در حرکت است و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲ 22 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علی ربیعی مسئله FATF و مشکل خرید واکسن کرونا را تایید کرد

ربیعی درباره اظهارات اخیر علی مطهری درباره خرید واکسن کرونا و ارتباط آن با FATF نیز گفت: در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند، در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.

عباس عبدی: بعید است که مذاکرات جدی در این دولت انجام شود

عباس عبدی، تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تناقضات موجود در برخی از اظهارات به فراز می گوید:«این گونه ادبیات سیاسی در ایران رایج است که همه خوبی های عالم را در مقام کلام با هم جمع می توان کرد، اما درمقام عمل معمولا بدترین ها بدست خواهد آمد. بیان های یکسویه و بدون پرسشگری اجازه نمی دهد که تعارضات و کاستی های سخن خود را نشان دهد.» درحالی که رسانه‌های نزدیک به دولت بخش‌های مربوط به «رفع تحریم‌ها» را از سخنرانی رهبری برجسته کردند، روزنامه وطن‌امروز که از رسانه‌های اصولگرایان است، روز شنبه ۲۹ آذر در گزارشی به این موضوع واکنش نشان داد و اقدام این رسانه‌ها را «غیر حرفه‌ای» خواند و از این رسانه‌ها به عنوان «مزدوران حق‌التحریف» یاد کرد. اما آیا این سخنان و اظهارات می تواند در عمل هم تاثیرگذار باشد یا مانند سال 92 تنها شاهد نوعی موضع گیری تقابلی در حد حرف و شعار هستیم. عبدی معتقد است که «لزوما قرار نیست این تناقضات عملی شود» و احتمال می دهد که در عمل مذاکره انجام شود. البته این تحلیل گر سیاسی اضافه می کند:«البته بعید است که مذاکرات جدی در این دولت انجام شود.»

فدراسیون با عکس ورزشگاه اتلتیکو مادرید به دنبال میزبانی

اقدام عجیب فدراسیون فوتبال ایران در ارائه ورزشگاه سابق آتلتیکو مادرید به جای ورزشگاه مس رفسنجان حواشی بسیاری در فضای مجازی به پا کرده است. فدراسیون فوتبال ایران که با ساخت کلیپ در تلاش برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیاست،‌تصاویری از ورزشگاه سابق باشگاه اتلتیکو مادرید را به عنوان یکی از ورزشگاه‌های خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده است. هرچند با توجه به زیرساخت‌های ضعیف فوتبال ایران احتمال گرفتن میزبانی این رقابت‌ها بسیار ضعیف است و صرف هزینه‌های اینچنینی هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

کیهان: دست کم ۹۵ درصد مردم ایران، در اینکه آمریکا دشمن ماست، تردیدی ندارند

کیهان نوشت: آمریکا دشمن قطعی ایران است و عدم راه دادن به دشمن در محیط ملی یک اصل موضوعه است. اگر همین امروز نظرسنجی شود، دستکم ۹۵ درصد شهروندان ایرانی، در اینکه آمریکا دشمن است و نباید تسلیم آن شد، تردیدی ندارند و این یک مسئله بسیار مهم است که باید قدر آن دانسته شود چرا که خود این «اتفاق‌نظر ملی»، منشأ قدرت ایران در برابر غرب است و مهم‌ترین سلاح بازدارنده ما در برابر آمریکا. در اینجا به هیچ وجه، دوصدایی و تجویز آن جایز نیست و نمی‌توان آن را پذیرفت. این یک بخش ماجراست و آن وحدت حول محور موضوع است. یک بخش دیگر ماجرا، محوریت «فصل‌الخطاب» است که بتواند در شرایط مختلف و دگرگونی‌ها، راه را نشان دهد و از دسته‌دسته شدن مردم که به تعبیر قرآن سبب فشل شدن آنان می‌شود، جلوگیری کند. این فصل‌الخطاب، «ولی فقیه» است که جنبه مشروعیت الهی آن برای شیعیان معلوم است و شهادت جمع کثیری از فقهای امین بر صلاحیت و توانمندی او، حجت را تمام کرده است. علاوه‌بر آن چنین صلاحیتی طی حدود ۶۰ سال -‌از ۱۳۴۱ تا ۱۳۹۸- به تجربه درآمده و عینی شده است.

ذوالنوری: سرنخ‌هایی از ترور شهید فخری‌زاده به دست آمده

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از شناسایی سرنخ‌های ترور شهید محسن فخری‌زاده توسط نیروهای امنیتی کشور خبر داد. مجتبی ذوالنوری با اشاره به نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر اطلاعات و معاونان وزیر اظهار کرد: ابعاد مختلف ماموریتی وزارت اطلاعات را در جلسه‌ای در محل وزارتخانه بررسی کردیم. ابعاد ماموریتی و اقدامات خوبی که دستگاه‌های امنیتی ما انجام داده مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این اقدامات نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی- اطلاعاتی ما توانمندی بالایی دارند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این موضوعات ابعاد مختلف موضوع ترور و شهادت محسن فخری‌زاده بررسی شد، نیروهای امنیتی در شناسایی سرنخ‌ها کارهای خوب و موثری انجام دادند و به نتایج خوبی دست یافته‌اند. ذوالنوری تصریح کرد: جامعه اطلاعاتی ما با انگیزه، انسجام و هم‌افزایی موضوع ترور شهید فخری‌زاده را پیگیری می‌کنند ولی با توجه به اینکه این پرونده جاری است، دستگاه امنیتی- اطلاعاتی درباره سرنخ‌ها و افرادی که شناسایی شدند در صورت تشخیص توضیحاتی را اعلام خواهند کرد.

ربیعی: یکی از آقایان گفته ردیف سند ۲۰۳۰ را از بودجه حذف می‌کنیم؛ این ردیف کجاست که می‌خواهید حذف کنید؟

علی ربیعی سخنگوی دولت همچنین در واکنش به این ادعا که دولت برای اجرای سند ۲۰۳۰ اعتبار درنظر گرفته است، گفت: متاسفانه عده‌ای این روزها بدون هیچ سوال و مذاکره‌ای براساس یک برداشت، اقدام به قضاوت عجولانه می‌کنند و در این مورد هم یک برداشت اشتباه انجام شده است. بودجه شامل یک ماده واحده با ۵ جلد پیوست جداول کلان است که در هیچ جای این پنج جلد پیوستی بحثی از ۲۰۳۰ نشده است و اصل بودجه هم همین لایحه و پنج جلد پیوستی است. ربیعی تاکید کرد: اساسا سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در برنامه‌ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش ندارد و با وجود سند بنیادین آموزش و پرورش، همه برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش بر مبنای سند بنیادین انجام می‌شود. سخنگوی دولت با بیان اینکه اساسا دولت موضوعی به نام سند ۲۰۳۰ را به رسمیت نمی‌شناسد، اختصاص بودجه برای اجرایی کردن، پیگیری یا هر آنچه مربوط به ۲۰۳۰ باشد را تکذیب کرد و گفت: یکی از آقایان مصاحبه کرده بود که ردیف ۲۰۳۰ را از بودجه حذف می‌کنیم. در حالی که متاسفانه و اساسا نگاهی به بودجه نکرده است. این ردیف کجاست که می‌خواهید حذف کنید. چه خوب است قبل از هر گونه ایجاد ذهنیت در افکار عمومی لااقل یک سوال یا تماس با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌دادید.

وزیر نفت احمدی‌نژاد: برای تهاتر نفت با مرغ به برزیل رفتم

وزیر اسبق نفت گفت: هدف من از سفر به برزیل در دوران کمبود مرغ (دوران احمدی نژاد) این بود که با برزیلی ها نفت را با گوشت و مرغ برزیلی تهاتر کنم.رستم قاسمی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا افزود: آن موقع به برزیل سفر کردم و با آقای لولا دیداری داشتم و بعد از بحث‌های اقتصادی که صورت گرفت، ایشان سوال کرد که بالاخره موضوع هسته‌ای را می‌خواهید چه کار کنید؟ بعد از مقداری بحث ایشان داستانی برای من تعریف کرد و گفت موضوع هسته‌ای بهانه‌ای بیش برای آمریکایی‌ها نیست.قاسمی گفت: : آقای لولا مثالی زد و گفت که آمریکایی‌ها وقتی می‌خواستند به عراق حمله کنند، مجوزی که از سازمان ملل دریافت کردند این بود که در عراق تونل‌هایی ساخته شده که در آن‌ها سلاح شیمیایی تولید می‌شود و ما برای از بین بردن این سلاح کشتار جمعی، می‌خواهیم به عراق حمله کنیم. ایشان می‌گفت که در آن مقطع یک برزیلی مسئول این کار در سازمان ملل بود و من از ایشان سوال کردم که آیا واقعاً چنین چیزی وجود دارد؟ ایشان گفت که اطلاعات ما اطلاعات آمریکایی‌ها هست و طبق این اطلاعات چنین چیزی وجود دارد. در سفری در سازمان ملل به آقای بوش پسر گفتم که شما می‌خواهید به عراق حمله کنید آیا مطمئن هستید که چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ می‌گفت آقای بوش آنچنان با اطمینان به من گفت که چنین چیزی وجود دارد که من فکر کردم یک بار خودش به عراق رفته و آن سلاح‌های شیمیایی را دیده و برگشته است.

میرزایی: به خاطر یک نفر سن نامزدهای ریاست جمهوری را از ۴۵ به ۴۰ سال رساندند

میزرایی گفت: در این چند وقت آن چیزی که مجلس در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بر روی آن مانور داده سن کاندیداست و تا به امروز چندین بار آن را اصلاح کرده است. یکبار سن را بالای ۴۵ سال اعلام کردند اما گویا یکی از افرادی که برنامه ریزی برای انتخابات کرده شامل این قانون می‌شود و نمی‌تواند برای دور آینده ثبت نام کند از این رو رایزنی‌های تحت این عنوان که باید جوان گرایی داشته باشیم و به آنان احترام بگذاریم مطرح و سن را کاهش دادند در صورتی که این قانون شامل همان یک نفر خاص است.وی ادامه داد: مساله دیگری در بحث ۷۵ سال را مطرح کردند که شاید شامل یک الی ۲ کاندید می‌شد،آمدند آن را به ۷۰ سال کاهش دادند تا آن‌ها نیز امکان ثبت نام نداشته باشند.این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مساله سن در بحث اصلاح قانون انتخابات در حالی مطرح می‌شود که تا پیش از این توسط هیچ کدام از احزاب و گروه های سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب مطرح نشده بود.

ذوالنوری: سرنخ‌هایی از ترور شهید فخری‌زاده به دست آمده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از شناسایی سرنخ‌های ترور شهید فخری‌زاده توسط نیروهای امنیتی کشور خبر داد.مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر و معاونان وزیر اطلاعات، گفت: ابعاد مختلف ماموریتی وزارت اطلاعات را در جلسه‌ای حدود 6 ساعت در محل وزارتخانه بررسی کردیم. ابعاد ماموریتی و اقدامات خوبی که دستگاه امنیتی ما انجام داده مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این اقدامات نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی- اطلاعاتی ما توانمندی بالایی دارند .رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این موضوعات ابعاد مختلف موضوع ترور و شهادت دکتر محسن فخری زاده بررسی شد، نیروهای امنیتی در شناسایی سرنخ‌ها کارهای خوب و موثری انجام دادند و به نتایج خوبی دست یافته اند.

جزئیاتی از بازداشت استاد دانشگاه شهید بهشتی

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از اساتید دانشکده حقوق این دانشگاه در منزل خود بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می برد، گفت: این استاد چندی پیش در ارتباط با برگزاری کلاسی در دانشگاه، در منزل خود بازداشت شد و ما انتظار داریم پرونده این استاد با رعایت مصالح دانشگاه و کشور روند قانونی خود را طی کند. دکتر سعدلله نصیری قیداری در نشست خبری که امروز در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به آخرین وضعیت یکی از اساتید بازداشتی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی چندی قبل به دلایلی در منزل خود بازداشت شد و بعد از بازداشت به همراه دو مامور وارد دانشگاه شد و هنگام ورود به حراست دانشگاه اعلام کرد که این دو مامور میهمان و همراه او هستند به همین جهت حراست دانشگاه اجازه ورود آنها به اتاق استاد را صادر کرد.وی در ادامه تصریح کرد: پرونده استاد بازداشتی دانشگاه شهید بهشتی در حال حاضر در قوه قضائیه بررسی می شود و من به عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی، به همراه شخص وزیر علوم در این مدت اقداماتی را در حد مقدور انجام داده ایم و امیدوار هستیم پرونده این استاد با رعایت مصالح دانشگاه و کشور طریق قانونی خود را طی کند.رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این استاد در بازداشت به سر می برد، گفت: ما اعتقاد داریم با حضور حجت الاسلام رئیسی در راس قوه قضائیه، پرونده در جریان رسیدگی قانونی قرار خواهد گرفت و باید منتظر شد و دید که این پرونده چه مسیری را طی خواهد کرد.

واکنش یک اصلاح‌طلب به حمله‌ها علیه روحانی

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ‌در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: اگر بخواهیم به آنچه در دولت آقای روحانی رخ داده است منصفانه نگاه کنیم، باید بگوییم ایشان به‌ طور کاملاً بی‌رحمانه‌ای مورد حمله و هجمه قرار می‌گیرد. به هر حال دولت تدبیر و امید به‌مانند دولت‌های دیگر جنبه‌های مثبت و منفی را توأمان داشته است. به عنوان مثال روحانی در این چند سال در عرصه سیاست خارجی خوب و مفید عمل کرده است؛ از جمله می‌توان به برجام اشاره کرد که دولت ‌توانست به خوبی با قدرت‌های اروپایی و کشورهای مرتجع منطقه مقابله کند.او که سابقه وزارت در زمان جنگ را دارد، در ادامه گفت:‌ همچنین می‌توان به مدیریت دولت در شرایط کرونایی اشاره کرد. کشور ما در مدیریت کرونا در حالی از بسیاری از کشورهای پیشرفته هم جلو زده است که با انواع و اقسام تحریم و فشارهای بین‌المللی مواجه بود. هیچ کسی نمی‌تواند این را نادیده بگیرد که ایران در قضیه کرونا حتی از آمریکا بسیار بهتر عمل کرد و مردم ایران نسبت به آمریکایی‌ها از کرونا هزینه‌های کمتری متحمل شدند.او اضافه کرد: دولت روحانی همچنین در بحث سیاست داخلی کارنامه‌ای کاملاً قابل قبول از خود بر جا گذاشت به ‌طوری که از سال ۹۲ فضای سیاسی به وضوح باز شد و همچنین به توسعه سیاسی و فرهنگی توجه کافی شد. با این حال نمی‌توان از ضعف‌های مفرط دولت مستقر در بحث اقتصادی به سادگی گذشت. به هر حال مردم این روزها گرفتاری‌های خُردکننده‌ای را تحمل می‌کنند که این نشانه‌ای آشکار از ناکارآمدی دولت محسوب می‌شود.

نشست مشترک روحانی و قالیباف در مورد بودجه ۱۴۰۰

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از برگزاری نشست مشترک روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه خبر داد.رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: آقای قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به آقای روحانی پیشنهاد دادند که نشست مشترکی در مورد لایحه بودجه داشته باشند در همین راستا رییس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه برای دیدار با رییس جمهور به پاستور می‌رود تا در نشست مشترک روسای دو قوه، مسائلی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح شود.به گفته وی این نشست در راستای منویات مقام معظم رهبری در مورد اصلاح ساختار بودجه خواهد بود.

انتقاد تند عبدی از تفسیر شورای نگهبان درباره اصل «113»

تحلیلگر اصلاح طلب نوشت: انتشار پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد درباره تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ همزمان شده است با اظهارنظر رییس‌جمهور در نقد تفسیر شورای نگهبان از اصل مزبور. رییس‌جمهور تعریضی نیز نسبت به شورای نگهبان درباره تغییر رای تفسیری آنان دارد که قابل تأمل است.عباس عبدی ائامه داد: البته حق تغییر نظر برای همه از جمله شورای نگهبان که اعضایش هم بعضا تغییر می‌کنند، وجود دارد و در اصل حق تغییر رای ایرادی نیست اما اگر به خاطره‌ای که اخیرا و پس از فوت مرحوم آقای یزدی درباره نظر ایشان و شورا در این مورد و مرتبط با لوایح دوگانه آقای خاتمی در سال 1381 به مجلس دادند، مراجعه ‌کنیم و در نهایت شورای نگهبان آنها را ایراد گرفت، متوجه می‌شویم که این تفسیرها و نظرات مبتنی بر موقعیت است و نه منطق و‌ اصول حقوقی. به عبارت دیگر بر حسب اینکه چه کسی رییس‌جمهور است، تفسیر متفاوتی از قانون شده است. طبق این نقل و نیز آنچه در ادامه خواهد آمد آقایان به نتیجه رای تفسیری نظر داشته‌اند و نه به منطق حقوقی تفسیر.

فعال اصولگرا: حدادعادل شیخ ما نیست

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا می گوید: نه حدادعادل و نه هیچ کسی دیگر در حال حاضر شیخ جریان اصولگرا نیست. در واقع اصولگرایان دور هم نشسته‌اند و به صورت دموکراتیک تصمیم گیری می‌کنند.ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا تاکید دارد وجود اختلاف در جریانی که فربه و بزرگ شده است امری طبیعی است اما فعلا دوقطبی شورای وحدت و شورای ائتلاف شکل نگرفته است.او معتقد است «در جریان اصولگرا در حال حاضر، فردی یا جمعیتی که نقش شیخوخیت را ایفا کند وجود ندارد، نه حدادعادل نه هیچ کسی دیگر.»ایمانی از برنامه ریزی اصولگرایان برای جذب آراء خاکستری نیز خبر داد و گفت: «اصولگرایان در انتخابات مجلس ۹۸ ، خیلی موفق نبودند اما باید برای ۱۴۰۰ برنامه ریزی جدی کنند.»

ادعای بی‌بی‌سی: زیردریایی اسرائیلی به سوی خلیج فارس در حرکت است

بی بی سی مدعی شد: گفته شده زیردریایی اسرائیلی هنگام عبور از کانال سوئز روی سطح آب آمده و "به سوی خلیج فارس در حرکت است."بنا بر این گزارش منابع امنیتی کشورهای عربی گفته‌اند که دولت مصر با عبور این زیردریایی موافقت کرده استاین گزارش ساعاتی بعد از انتشار خبر ورود یک زیردریایی آمریکایی به آب‌های خلیح فارس منتشر شد.نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه ۲۱ دسامبر اعلام کرد که زیردریایی هسته‌ای یواس‌اس جورجیا به همراه چند کشتی جنگی از تنگه هرمز عبور کرده است.نیروی دریایی ایالات متحده گفت این اقدام "نشانگر تعهد آمریکا به شرکای منطقه‌ای و امنیت دریایی با طیف کاملی از توانایی‌ها و آمادگی برای دفاع در برابر هرگونه تهدید در هر زمانی است."

استقبال اروپا از بازگشت بایدن به برجام

فایننشیال تایمز در تحلیلی به استقبال اروپا از بازگشت رئیس‌جمهور جدید آمریکا به برجام پرداخت.به گزارش فایننشیال تایمز، دولت‌های اروپایی از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران به شکل موجود، حمایت کردند و از اصرار برای توسعه این توافق منصرف شدند. آلمان، فرانسه ،انگلیس، چین، روسیه و ایران متعهد شدند که بازگشت مجدد و احتمالی واشنگتن به این توافق را مثبت بدانند. این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه‌ای ایالات متحده را نا امید می‌کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا برای تدوین استراتژی جدید فراهم می‌کند.در جلسه دیروز وزرای خارجه کشورهای عضو برجام، وزیران احتمال بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای این اتفاق و همکاری در این زمینه تاکید کردند‌.

طالبان اظهارات ظریف را ناآگاهانه و غیرمسئولانه خواند

طالبان در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف درباره خارج کردن این گروه از لیست تروریستی توسط ایران، این سخنان را ناآگاهانه و غیرمسئولانه خواند.طالبان به سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد.ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گفته بود «طالب اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. این‌که طالب یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم.»طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات ظریف به‌گونه آشکار مداخله در امور داخلی افغانستان پنداشته می‌شود و چنین اظهارات غیر مسئولانه و به دور از واقعیتی، از سوی مسئولین ایرانی به روابط بین دو کشور دوست و همسایه می‌تواند زیانی را وارد کند.این بیانیه افزوده که امارت اسلامی در هیچ لیست تروریستی ملل متحد درج نیست و سخنان وزیر خارجه ایران در این رابطه مبنی برناآگاهی وی می‌باشد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار