ادامه محدودیت های شرایط زرد کرونایی، تامین ۲۵۰ میلیارد ریال تجهیزات فردی مدافعان سلامت، کاهش ابتلا به کرونا به کمتر از ۱۰ درصد، پوشش یک‌میلیون و ۲۶۴ هزار نفر از جمعیت قم در طرح شهید سلیمانی از جمله اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان می‌باشد.
کد خبر: ۹۲۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 03 January 2021

به گزارش تابناک قم، ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم مذهبی و سیاسی، انجام سه هزار و ۹۱۹ بازدید از باشگاه‌های ورزشی قم درراستای مقابله با ویروس کرونا ، اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به باشگاه‌های متضرر از کرونا، انجام اقداماتی در راستای ساماندهی روزبازارها و ممنوعیت  فعالیت رشته‌های ورزشی پربرخورد و استخرها از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم بود.

محدودیت‌های شرایط زرد کرونایی در قم ادامه می‌یابد

استاندار قم با بیان اینکه فعلا وضعیت کرونایی این استان زرد است، گفت: محدودیت‌هایی که مصوب ستاد ملی کرونا است ادامه خواهد داشت و هر گونه بازگشایی و رفع محدودیت‌ها نیز منوط به تصمیم‌گیری و ابلاغ از طرف این ستاد می‌باشد.

بهرام سرمست  هفته گذشته درپایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد سیر نزولی بیماری کرونا در استان هستیم و این سیر نزولی با توجه به گزارشی که در ستاد ملی داده شد نباید موجب غفلت ما شود.

وی افزود: در برخی از استان ها از جمله مازندران وضعیت کرونا به نوعی هشدار دهنده است و همچنان باید دقت، مراقبت و نظارت خود را بیشتر کنیم، چرا که آغاز فصل سرما می تواند در تشدید این بیماری موثر باشد.

استاندار گفت: مباحثی که در سطح محافل و مجالس در رابطه با جهش نوع انگلیسی ویروس کرونا گفته می شود، نگران کننده است.

وی ادامه داد: باید از سهل انگاری و همچنین سهل گرفتن این موجی که می تواند در بهمن یا اسفند شروع شود پرهیز کنیم.

تامین ۲۵۰ میلیارد ریال تجهیزات فردی مدافعان سلامت قم 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تجهیزات فردی مدافعان سلامت قم تامین شده است، گفت: تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال وسایل حفاظت فردی توسط این دانشگاه تهیه و در اختیار مدافعان سلامت قمی قرار گرفته‌است.

بابک فرزین نیا در همین رابطه افزود: تلاش شده که مراکز تابعه در انجام ماموریت های خود بخصوص در فعالیت مقابله با کرونا پشتیبانی مناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: نگاه معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی قم درهمه ادوار همواره نگاه جامع برای رشد متوازن همه ارکان دانشگاه بوده‌است.

وی اظهار داشت: در دوران مقابله با کرونا نیز با انجام کار گروهی تلاش شد ماموریت های محوله به نحو احسن به سرانجام برسد.

فرزین نیا یادآور شد: در کنار این اقدامات به منظور ایجاد فرصت استراحت و ایجاد انگیزه خط مقدم مقابله با این بیماری  کاهش ساعت کاری بیست درصدی در واحدهای مواجه مستقیم و ده درصدی برای بقیه سایرکارکنان در نظر گرفته شد.

سهل ‎انگاری موج کرونا را دوباره به قم بازمی‌گرداند

استاندار قم با قدردانی از تلاش های انجام شده از سوی همه دست اندرکاران و بخصوص مردم و کادر درمان در مهار کرونا در این استان در عین حال هشدار داد که هر گونه سهل انگاری باعث بازگشت دوباره موج شیوع کرونا خواهد شد.

بهرام سرمست هفته گذشته در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، اظهار داشت: هیچ تضمینی وجود ندارد که موج شیوع کرونا بار دیگر به استان قم برنگردد از این رو تمام تلاش ما باید این باشد که وضعیت را به نقطه ایده آل برسانیم که هیچ کس مبتلا نشود.

وی با بیان این که شیوع کرونا خیلی از برنامه هایی که در مدیریت استان دنبال می شد را تحت شعاع قرار داد، گفت: بسیاری از این برنامه ها امکان برگزاری و اجرا پیدا نمی کند، این شرایط فوق  العاده و بحرانی است و عادی نیست و خیلی از مسایلی که ما نیز به لحاظ اعتقادی به آن تعلق و باور داشتیم تعطیل شده و یا برای آنها محدودیت اعمال شده است و به لحاظ قلبی متاثر و متاسف هستیم.

استاندار قم همچنین با یادآوری اینکه طبق دستورالعمل وزارت بهداشت مراسم های آیینی و مذهبی امکان برگزاری ندارد، گفت:‌مردم  برغم متضرر شدن و خسارت دیدن از این محدودیت‌ها آنها را رعایت کردند و محدودیت های زیادی را برای قشرهای مختلف داشتیم ولی نتیجه این اقدام ها باعث شده که قم در موضوع کرونا در ردیف بیست و هفتم کشور قرار دارد و یکی دو روز حتی فوتی و بستری نیز نداشتیم و این موفقیت بسیار بزرگی است.

وی تاکید کرد: اگر کوچکترین سهل انگاری و عادی انگاری بکنیم و بازگشایی های ما بی حساب و کتاب باشد قطعا این موج قابل بازگشت است.

ابتلا در قم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه با بیان این‌که سیر ابتلا، بستری و مرگ در قم کاملا نزولی است، گفت: در بعضی روزهای گذشته بیمار کرونا مثبت و مرگ صفر بود و در حال حاضر نیز کمتر از ۱۴۰ بیمار بستری و کمتر از ۲۰ بیمار بدحال داریم.

محمدرضا قدیر افزود: درصد ابتلا به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است، درحالی‌که در پیک بیماری، ۷۰ درصد بود؛ قم از نظر میزان بستری در ۱۰۰ هزار نفر و همچنین مرگ‌ومیر در رتبه ۲۷ در سطح کشور است.

وی اضافه کرد: وضعیت خوبی ایجاد شده، حفظ و صیانت از این وضعیت بر عهده مدیران است؛ عادی انگاری و ساده‌انگاری ویروس بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر این‌که اصرار بر رفع محدودیت‌ها به‌صورت ناگهانی نباشد، بیان کرد: قدم به قدم و آرام به آرام می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

قدیر بار دیگر بر استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: عادی انگاری در استفاده از ماسک باعث شیوع بیماری خواهد شد.

تعداد نمونه‌های مثبت بیماری کرونا روزانه کمتر از ۲۰ مورد است

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم نیز در این جلسه گفت: وضعیت بروز بیماری، بستری و میزان فوتی به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که از میانگین کشوری وضعیت بسیار بهتری داریم.

محمدجواد باقریان افزود: از نظر فوتی و بستری استان قم به وضعیت خردادماه نزدیک شده است، ولی همچنان وضعیت شکننده است و موارد مثبت به این معناست که ممکن است کانون‌های جدیدی از بیماری شکل بگیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی، اضافه کرد: در این طرح به دنبال گزارش ابتلا، هر مورد مثبت مورد ردگیری قرار می‌گیرد و از اطرافیان فرد بیمار آزمودن سریع گرفته می‌شود و هر کسی آزمودن مثبت باشد، قرنطینه می‌شود.

به گفته وی، مکانی برای کسانی که در منزل محیط قرنطینه ندارند، در محل بیمارستان نکویی آماده و مجهز شده است.

باقریان خاطرنشان کرد: با توجه به کم شدن میزان نمونه‌های مثبت فرصت خوبی به وجود آمده تا با رهگیری و ردیابی ویروس، چند نفری که نتیجه آزمایش آن‌ها روزانه مثبت می‌شود را هم مهار و کنترل کنیم تا ویروس به سمت خاموشی برود و وضعیت بهتر از حال حاضر شود.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به این‌که تعداد نمونه‌های مثبت روزانه کمتر از ۲۰ مورد است، تیم‌ها امکان ردگیری و رهگیری بیماری را دارند.

وی به رعایت میزان پروتکل‌های بهداشتی اشاره و بیان کرد: ۳۶ بازدید مشترک توسط استانداری و مرکز بهداشت از مراکز مختلف انجام شده و میزان رعایت پروتکل‌ها در کمترین حد ممکن ۸۹ درصد بوده است که نسبت به هفته‌های پیش وضعیت بهتر می‌باشد.

فوت پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز تابعه بهزیستی قم

مدیرکل بهزیستی قم نیز با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در مبارزه با کرونا در مراکز تحت پوشش بهزیستی، گفت: ۱۰۰ پروتکل بهداشتی به تمام مراکز تحت پوشش بهزیستی از جمله سالمندان، کودکان بی‌سرپرست و معلولان ابلاغ شده است.

مهدی پهلوانی ستوده افزود: جلسه‌های آموزشی با حضور مسوولان مراکز تحت پوشش، منع پذیرش جدید در مراکز تابعه به استثناء موارد خاص، الزام کارکنان به رعایت بهداشت فردی، تزریق واکسن آنفلوانزا، الکترونیکی کردن کارهای سازمان برای جلوگیری از تردد مراجعه‌کنندگان از جمله اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی اضافه کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون میزبان بیش از پنج هزار نفر در مراکز اقامتی بهزیستی بوده‌ایم که فقط پنج نفر، کمتر از یک‌دهم درصد بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند که این آمار ناشی از برنامه‌ریزی مطلوب، نظارت مستمر و حمایت مسئولان است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت مراکز تابعه بهزیستی قم بسیار کمتر از نیاز استان در شرایط طبیعی است و در بعضی موارد مجبور بودیم ۲ برابر ظرفیت پذیرش نماییم.

به گفته پهلوانی، ماهانه ۱۰۰ بازدید از نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح مراکز تابعه بهزیستی انجام می‌شود.

 انجام سه هزار و ۹۱۹ بازدید از باشگاه‌های ورزشی قم

مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز گفت: برگزاری ۱۱ جلسه کمیته مدیریت کرونا، تعطیلی اماکن ورزشی در شرایط قرمز، انجام ۵۷۸ مورد بازدید مشترک با مرکز بهداشت.، انجام سه هزار و ۹۱۹ بازدید انفرادی توسط بازرسان اداره کل، ۳۰۳ مورد تذکر رعایت پروتکل‌ها به اماکن ورزشی، ۵۸ مورد برخورد مطابق قوانین و پلمب ۱۳ باشگاه ورزشی سطح استان از جمله اقدامات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح باشگاه‌های استان بوده است.

رسول منعم افزود: تهیه و ارسال حدود ۳۲ مکاتبه با مراجع استانی و کشوری برای تمهیدات کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اماکن ورزشی آسیب‌دیده، تسهیل در پرداخت ۱۰ میلیارد ریال قرض‌الحسنه به اماکن ورزشی آسیب‌دیده، پرداخت ۹ میلیارد ریال با سود چهار درصد به ۴۰ باشگاه ورزشی، پرداخت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به  ۲۷ باشگاه ورزشی، ارایه ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی تخفیف به اماکن ورزشی، عدم افزایش اجاره ماهیانه اماکن ورزش دولتی و امهال مالیات و هزینه انشعاب اماکن ورزشی در آذرماه و دی‌ماه جاری از اقدامات این اداره کل برای حمایت از باشگاه‌های ورزشی بوده است.

وی اضافه کرد: تعویق در دریافت اقساط دریافتی باشگاه‌ها توسط بانک‌های مالی، تسریع در قوانین حمایتی از مربیان از جمله پرداخت بیمه بیکاری، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی با قیمت مناسب و ارزان به باشگاه‌ها و پیش‌بینی تمهیداتی برای موجرانی که مستاجرانشان اماکن بخش خصوصی هستند از جمله درخواست‌ها می‌باشد که با تحقق آن‌ها، می‌توان حمایت بیشتری از باشگاه‌ها ترتیب داد.

اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به باشگاه‌های متضرر از کرونا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم نیز در این جلسه بر آمادگی برای حمایت از باشگاه‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ میلیارد ریال از تسهیلات مربوط به کرونا باقی‌مانده که می‌توانیم به بخش ورزش اختصاص دهیم.

مهرداد غضنفری افزود: اداره کل ورزش و جوانان درخواست لازم را ارایه و پرونده را تکمیل نماید تا این مبلغ به باشگاه‌های متضرر پرداخت شود.

پوشش یک‌میلیون و ۲۶۴ هزار نفر از جمعیت قم در طرح شهید سلیمانی

فرماندار قم نیز گفت: تمام محله‌های استان تحت پوشش طرح شهید سلیمانی قرار گرفته است و به ۱۰۴ محله شامل بخش‌ها و شهرک پردیسان رسیده است.

مرتضی حیدری افزود: تاکنون یک‌میلیون و ۲۶۴ هزار و ۷۱۱ نفر در قالب ۳۳۲ هزار و ۶۹۲ خانواده تحت پوشش هستند.

وی اضافه کرد: جمعیت زنان ۶۰۹ هزار و ۸۱ نفر، مردان ۶۲۵ هزار و ۶۲۹ نفر، جمعیت بالای ۶۰ سال ۹۷ هزار و ۲۵۱ نفر، زنان سرپرست خانوار ۲۸ هزار و ۵۵۰ نفر و مادران باردار هشت هزار و ۳۷۴ نفر تحت پوشش طرح شهید سلیمانی هستند.

وی ادامه داد: قم با ۲۸ مرکز بهداشت و ۲۸ حوزه خواهران و برادران بسیج همکاری صورت می‌گیرد و هدف اصلی طرح قطع زنجیره اتصال و شیوع بود که بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.

حیدری بیان کرد: در این طرح پیش‌بینی‌شده که در ۲ هفته اول ۱۰ درصد موارد فوتی را کاهش دهیم که ۹۰ درصد و فوتی مشکوک ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: اول آذر تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا به‌طور میانگین روزانه ۱۰ نفر بود که اکنون به صفر و گاهی به ۲ رسیده و فوتی مشکوک  که ۱۱ نفر بود نیز الان صفر رسیده است.

وی افزود: موارد بستری نیز پیش‌بینی‌شده بود ۳۰ درصد کاهش یابد که الان ۵۷.۵ درصد محقق شده است؛ اول آذرماه ۴۷ نفر در روز بستری می‌شدند که اکنون به ۳۰ نفر کاهش یافته است.

فرماندار تصریح کرد: اگر غفلت و یا ساده‌انگاری شود، ویروس به‌ویژه در ایام سرد زمستان هجوم خود را آغاز می‌کند که تقاضا داریم همه مسوولان و آحاد جامعه برای ریشه‌کنی ویروس کرونا همکاری کنند.

انجام اقداماتی در راستای ساماندهی روزبازارها

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: ۱۳ روزبازار در نقاط مختلف شهر قم فعال بود که تاکنون ۲ روزبازار تعطیل و پنج روز بازار جابه‌جا شده است و چهار روز بازار نیز باید وضعیت بهتری پیدا کنند.

سید امیر سامع افزود: اقداماتی از جمله جلوگیری از فروش اجناس خطرناک و فله، اجناس بدون مارک، عرضه اجناس روی زمین، فاصله‌گذاری اجتماعی، محدود کردن ساعات فعالیت، حضور نمایندگان بهداشت، نیروی انتظامی و راهور برای ساماندهی روزبازارها انجام شده است.

عزاداری‌ها در قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد

استاندار قم گفت: برگزاری آیین‌های عزاداری مناسبت‌های مذهبی در قم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بر اساس تصمیمات ستاد ملی و استانی کرونا باشد.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران، افزود: با توجه به قرار گرفتن در ایام شهادت حضرت زهرا(س)، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها بیش از گذشته ضروری می‌باشد.

وی اضافه کرد: تمهیداتی صورت گیرد تا از تجمع‌ها جلوگیری شود و پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه رعایت فاصله اجتماعی همواره مدنظر باشد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی، ابراز امیدواری کرد: این طرح جدی‌تر از گذشته با آثار و نتایج عملی ملموس‌تر دنبال شود.

سرمست با بیان این‌که هنوز از آثار و نتایج اجرای طرح شهید سلیمانی برآورد دقیق نداریم، اضافه کرد: در حال حاضر قرار گرفتن در وضعیت مطلوب، روند مثبت کنترل شیوع ویروس کرونا و کاهش فوتی‌ها و بستری‌ها، حاصل طرح جامع مدیریت هوشمند ترددها و محصول رعایت کسبه و اصناف است که بیشترین همکاری را در این زمینه داشته‌اند.

برگزاری هرگونه مراسم مذهبی و سیاسی در قم ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم گفت: بر اساس دستورالعمل‌ ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری هرگونه مراسم مذهبی و سیاسی تا اطلاع ثانوی در استان قم ممنوع است.

بیژن سلیمان‌پور هفته گذشته درجلسه ستاد مدیریت بحران، به دستورالعمل وزارت کشور در زمینه ممنوعیت برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی اشاره کرد و افزود: در این دستورالعمل به اهمیت برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی از جمله سالگرد شهادت سردار سلیمانی، دهه بصیرت و ایام فاطمیه توجه جدی و تاکید موکد بر برگزاری آیین‌ها در فضای مجازی شده است.

وی اضافه کرد: برگزاری این آیین‌ها هرچند به‌صورت غیرحضوری باعث اعتلای نظام و تقویت امنیت ملی است، ولی عده‌ای فکر می‌کنند مجموعه وزارت کشور و دولت به دنبال عدم برگزاری مراسم هستند که این قضاوت، بی‌انصافی و بی‌تقوایی است.

وی ادامه داد: در ابلاغیه وزیر کشور به استانداران، در خصوص آیین‌های مذهبی و ملی عدم امکان و در خصوص مراسم سیاسی و اجتماعی ممنوعیت عنوان شده است.

سلیمان‌پور تصریح کرد: برای جلوگیری از بازگشت مجدد شیوع ویروس کرونا، به‌رغم میل باطنی، هرگونه تجمع سیاسی و اجتماعی در وضعیت کنونی ممنوع می‌باشد.

معاون استاندار قم ادامه داد: در حال حاضر به‌جز گروه شغلی چهارم، هر سه گروه شغلی فعالیت دارند و میزان رعایت‌ها پروتکل‌ها در استان نیز بالاست و امیدواریم وضعیت به‌جایی برسد که تمام محدودیت‌ها لغو شود.

برگزاری هرگونه مراسم حضوری در قم ممنوع است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، ازممنوع بودن برگزاری هر گونه مراسم حضوری در مناسبت‌های دی‌ماه به استناد بخشنامه جدید وزیر کشور در این استان خبر داد.

محسن اوروجی در این ارتباط گفت: آیین های بزرگداشت مربوط به مناسبت های این ماه باید به صورت غیرحضوری و با استفاده از فضای مجازی و رسانه ها برگزار شود.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه جدید از سوی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا به استانداران در خصوص عدم برگزاری هر گونه مراسم حضوری در مناسبت‌های دی‌ماه گفت: بر اساس این ابلاغیه و در چارچوب طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها، برگزاری آیین های مذهبی در هیچ یک از وضعیت های سه گانه (زرد، نارنجی و قرمز) امکانپذیر نیست.

ممنوعیت فعالیت رشته‌های ورزشی پربرخورد درقم 

مدیرکل ورزش و جوانان قم با اشاره به تغییر وضعیت شیوع کرونا دراستان از نارنجی به زرد گفت: با توجه ممنوعیت ‌فعالیت رشته‌های ورزشی پربرخورد و استخرها درشهرهای زرد، فعالیت این رشته‌ها همچنان در قم ممنوع است.

رسول منعم هفته گذشته درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با تغییر وضعیت شیوع کرونا در قم از قرمز به نارنجی طی یک ماه گذشته، محدودیت های سطح نارنجی اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه ۱۵ آذرماه در این استان اجرایی که بر اساس آن سالن‌های ورزشی بازگشایی شدند.
وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت‌ رشته‌های پربرخورد و استخرها در شهرهای مناطق قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است که بر این اساس این رشته ها همچنان اجازه فعالیت در قم  ندارند.
مدیرکل ورزش و جوانان قم ادامه داد: رشته‌های پربرخورد شامل تکواندو، کاراته، کشتی، جودو، ووشو، کونگ‌فو، بوکس، ورزش‌های رزمی، کبدی و همچنین رشته های نظیر اینها که از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ اجازه فعالیت تمرینی و رقابتی ندارند، همچنان نیز شامل این ممنوعیت فعالیت می شوند.
منعم گفت: رعایت مسایل بهداشتی به عنوان موضوع اصلی و محوری در فعالیت رشته های ورزشی مورد تاکید است و همه متولیان این سالن‌ها و هیات های ورزشی ملزم به رعایت آن هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان قم افزود: همچنین تعطیلی استخرهای دولتی و خصوصی شهر قم که پیش از این نیز با شیوع موج اول کرونا اعمال شده بود،‌ همچنان پابر جا خواهد بود.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی درقم 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان، گفت: هم‌اکنون ۱۱۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۱۴ نفر آن ها وخیم است.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به سیزدهم دی ماه ۱۷ بیمار با علایم کرونا در مرکز فوریت های پزشکی مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۱۰ بیمار در بیمارستان های استان، افزود: ۱۶ نفر از بیمارانی که طی روزهای گذشته در مراکز درمانی قم بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی بیان کرد: یک نفر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست داد.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از امروز ششم دی در وضعیت زرد قرار دارد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار