سخنگوی قوه قضاییه:
در خصوص ترور شهید فخری زاده دو پرونده در دو حوزه تشکیل شده و در خصوص پرونده ترور شهید سلیمانی هم حدود چهل و هشت نفر از مقامات مختلفی که در فرآیند این حادثه دخیل بودند، از رئیس جمهور جنایتکار آمریکا که عامل اصلی ترور بود و رسما هم بار مسئولیت را بر عهده گرفت تا فرماندهان و مقامات مختلف در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا و نیرو‌های مستقر در منطقه شناسایی شدند که برای همه این افراد «اعلان قرمز» صادر شد و به پلیس بین الملل اعلام گردید.
کد خبر: ۹۲۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 05 January 2021
سخنگوی قوه قضاییه گفت: تحقیقات پرونده جانباختگان هواپیمایی اوکراینی تکمیل شده و تا پایان دی ماه رسیدگی می‌شود.

به گزارش تابناک سمنان  غلامحسین اسماعیلی در سی و هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده و عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله مصباح یزدی، اظهار کرد: یکسال از جنایت تروریستی دولت جنایتکار و تروریست آمریکا منجر به شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان عزیزشان گذشت. جنایتی که هرگز فراموش نخواهد شد و داغی که همانند داغ سید و سالار شهیدان به سردی نخواهد گرایید و این خون به ناحق ریخته بساط یزیدان زمان در منطقه و اربابان جنایت پیشه آن‌ها را درهم خواهد پیچید.

وی با تبریک آغاز سال جدید میلادی و ایام میلاد حضرت عیسی (ع)، به ابلاغ سند تحول قضایی اشاره و از آن به عنوان مرامنامه حکمرانی قضایی در دوره تحول و گام دوم انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: این سند مورد اقبال عمومی از ناحیه فرهیختگان جامعه قرار گرفت.
 
صدور اعلان قرمز برای «ترامپ» در پرونده ترور حاج قاسم/ پرونده جانباختگان هواپیمای اوکراینی تا پایان دی رسیدگی می‌شود/ رسیدگی به اتهامات همدستان زم ادامه دارد/ حکم مهدی جهانگیری و صدور حکم در پرونده دختر آبادانی کذب است

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: سند تحول قضایی؛ سند تحقق عدالت، سند خدمت به مردم، سند اعتماد به شهروندان و استمداد از آن‌ها در برپایی عدالت و دادگستری است. سند تحول قضایی؛ سند آسیب شناسی وضع موجود و گره گشایی از مشکلات روزمره مردم و تضمین حقوق قانونی آن‌ها است.

وی تاکید کرد: سند تحول قضایی با اقبال عمومی مردم مواجه شد و البته اجرای آن اجماع ملی و همکاری همه نهاد‌های حاکمیتی را می‌طلبد. نقش مردم در اجرای سند تحول نقشی بی نظیر است. مشارکت مردم و نهاد‌های مردمی بیانگر این است که از منظر متولیان امور در قوه قضاییه، مردم صاحبان اصلی و ذینفعان واقعی این سند متعالی و پیشرفته هستند.

اسماعیلی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با آخرین پیگیری‌های حقوقی و قضایی در پرونده ترور شهیدان سلیمانی و فخری زاده، اظهار کرد: پرونده مربوط به جنایت تروریستی منجر به شهادت شهید سلیمانی و همراهان ایشان از آغازین روز‌های این حادثه تلخ در دادسرای ویژه امور بین الملل تهران تشکیل و تحقیقات جامع و مفصلی در ارتباط با فرآیند عملیات منتهی به شهادت این شهید عزیز انجام شد.

وی ادامه داد: نیابت‌های قضایی به شش کشور که می‌تواستند در این حوزه اطلاعات مفیدی را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند، ارسال شد و از برخی از کشور‌ها پاسخ مناسبت و اسناد بسیار خوبی به دست ما رسیده است.

اسماعیلی با بیان اینکه یکایک عناصر موثر در این حادثه شناسایی شدند، گفت: حدود چهل و هشت نفر از مقامات مختلفی که در فرآیند این حادثه دخیل بودند، از رئیس جمهور جنایتکار آمریکا که عامل اصلی ترور بود و رسما هم بار مسئولیت را بر عهده گرفت تا فرماندهان و مقامات مختلف در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا و نیرو‌های مستقر در منطقه شناسایی شدند.

وی بیان داشت: برای همه این افراد با قید نقش آن‌ها در این جنایت، اعلان قرمز صادر شد و از طریق اینترپل به پلیس بین الملل اعلام گردید که این افراد تحت تعقیب دادسرای عمومی و انقلاب تهران هستند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: تحقیقات پرونده روند خوبی را طی کرده است، بخش‌های مختلف و به ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی همکاری خوبی با مرجع قضایی داشته‌اند.

وی افزود: این پرونده در دادسرا در شرف تکمیل است و به زودی کیفرخواست افرادی که در این جنایت نقش داشتند، صادر خواهد شد. در دادگاه هم ابلاغ صادر شده که شعبه ویژه‌ای با قاضی ویژه هم برای بُعد کیفری جنایت و هم بُعد حقوقی تعیین و آماده است که به محض صدور کیفرخواست به پرونده رسیدگی کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: علاوه بر آن در بُعد بین الملل، همکاری‌های بسیار خوبی بین کشور ما و مجموعه قضایی عراق انجام شده و تعاملات خوبی بین دادسرای تهران و مراجع قضایی عراق انجام شد. مکررا تماس‌هایی توسط ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی با آقای فائق زیدان رئیس شورای قضایی کشور عراق انجام شد که آخرین تماس هفته گذشته صورت گرفت. این اقدامات بیانگر است که جمهوری اسلامی در تعقیب و مجازات آمران و عاملان این جنایت، کاملا جدی در میدان است و موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

وی در رابطه با پرونده ترور شهید فخری زاده نیز گفت: در این زمینه در دو حوزه پرونده تشکیل شده است، در دادسرای تهران پرونده‌ای برای عاملان و آمران این جنایت تشکیل و مستنداتی نیز به دست آمده است. در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح هم بخش دیگر پرونده در حال رسیدگی است.
 
صدور اعلان قرمز برای «ترامپ» در پرونده ترور حاج قاسم/ پرونده جانباختگان هواپیمای اوکراینی تا پایان دی رسیدگی می‌شود/ رسیدگی به اتهامات همدستان زم ادامه دارد/ حکم مهدی جهانگیری و صدور حکم در پرونده دختر آبادانی کذب است
 
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: لازم می‌دانم که یک بار دیگر به خانواده‌های داغدیده حادثه هواپیمای اوکراینی تسلیت بگویم و برای جانباختگان این حادثه غفران و رحمت از خدای متعال طلب کنم.

وی افزود: در این پرونده، در دو بخش اقدامات بسیار خوبی انجام شده که یک بخش پرداخت غرامت و خسارت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه است و از ناحیه مجاری ذیربط خارج از قوه قضاییه تامین اعتبار شده و اقدامات اولیه برای پرداخت این خسارات انجام و اگر تاکنون پرداخت نشده باشد به زودی پرداخت خواهد شد.

اسماعیلی بیان داشت: بلافاصله پرونده تشکیل شده است؛ تحقیقات بسیار مفصل با تشکیل کارگروه‌های متعدد انجام و نهایتا هم، چون نیازمند این بودیم که جعبه سیاه هواپیما بازخوانی شود، با هماهنگی‌های انجام شده و با حضور تیم ایرانی و تیم کشور‌های دیگر، این جعبه سیاه در خارج از ایران با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بازخوانی شد و اطلاعات جعبه سیاه نیز در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت.

وی ادامه داد: تحقیقات این پرونده تکمیل شده است و به زودی شاید تا قبل از پایان ماه جاری، پرونده برای رسیدگی از دادسرای نظامی تهران به دادگاه ارسال خواهد شد و رسیدگی برابر ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته در کنار آن، دستگاه قضایی جلسات متعددی را با خانواده‌های جانباختگان این حادثه داشته است. توضیحات کافی برای خانواده‌های جانباختگان که اکثر آن‌ها در جلسه حاضر بودند در آن جلسه داده شده و حتی گزارش‌های کارشناسی و شبیه سازی سانحه و مستندات بسیاری از این حادثه در اختیار خانواده‌های محترم جانباختگان هم قرار داده شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پرونده روح الله زم و همدستان وی و همچنین شیرین نجفی، گفت: این پرونده، ابعاد گسترده‌ای دارد، بخشی از این پرونده قبلا منتهی به رای و رای صادره قطعی و اجرا شد؛ اما این پرونده به اتمام نرسیده است. اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفرخواست توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان این پرونده، حکم صادر شده و این ۶ نفر به محکومیت‌های حبس دو تا ۱۰ سال محکوم شدند.

وی ادامه داد: خانمی که از وی اسم برده شد در زمره افرادی است که در همین بخش پرونده دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت و در همین کیفرخواست برای او حکم صادر شده و محکومیت پیدا کرده است؛ اما به جهت آنکه هنوز این حکم به قطعیت نرسیده و در مرحله تجدیدنظر خواهی است، از بیان عناوین اتهامی هرکدام از این افراد و همچنین موضوعات مربوط به میزان مجازات دقیق آن‌ها معذورم و با قطعیت دادنامه نتایج آن اعلام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد نفر دیگری در همین پرونده کیفرخواست صادر شده و هفته آینده دادگاه وی برگزار می‌شود و سایر افرادی که در این پرونده اتهاماتی متوجه آن‌ها است فرآیند رسیدگی به اتهامات آن‌ها ادامه دارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به تاکید دستگاه قضایی در برخورد با تخلفات درون و برون قضایی درباره بازداشت‌های گسترده درون دستگاه قضایی توضیح دهید که این افراد در چه رده‌هایی بودند، افزود: ما بار‌ها اعلام کردیم که هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم و با هرکس که در مظان اتهام قرار گیرد یا اعمال مجرمانه‌ای انجام دهد در چارچوب قوانین و مقررات رسیدگی می‌کنیم و خط قرمز ما بدون استناد صحبت کردن و برخلاف قانون عمل کردن است.

این مقام قضایی ادامه داد: کسانی که در دورن دستگاه قضا هم مرتکب اعمال مجرمانه‌ای شوند حتما با آن‌ها برخورد می‌شود کمااینکه این کار انجام شده، اخیرا ما شاهد آن بودیم که هم در استان تهران و هم در برخی از استان‌های دیگر، بعضا در واحد‌های قضایی و در مواردی هم در واحد‌های ثبتی، افرادی به عنوان متهم شناسایی شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند. این پرونده‌ها در حال رسیدگی است و هویت این افراد و نوع اتهام آن‌ها مانند سایر موارد دیگر است. ما تفاوتی قائل نیستیم، بعد از قطعیت دادنامه، اگر چنانچه جز مصادیق ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی باشد هم احکام مجازات آن‌ها انتشار پیدا خواهد کرد و هم هویت آن‌ها اعلام می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم مهدی جهانگیری گفت: متاسفانه ادعای یکی از فعالان حوزه فضای مجازی در ارتباط با صدور حکم مهدی جهانگیری کذب بود و هنوز حکم قطعی صادر نشده و تا جایی که اطلاع دارم برای هفته آینده هم جلسه ای برای رسیدگی به این پرونده در دادگاه تجدید نظر برگزار می شود. ما به وعده های خود عمل می کنیم و تقاضا داریم دیگران هم اخبار جعلی نسازند کمااینکه این روزها شاهد اخبار کذب فراوانی هستیم.

وی ادامه داد: خبر کذب دیگری در مورد صدور حکم پرونده دختر آبادانی و تبرئه ماموران مطرح شد که صحت ندارد و تکذیب می شود.
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار