بر اساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس و آخرین ارزیابی‌های این پایگاه با همکاری موسسه الزویز، دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در فهرست دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۳۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 07 January 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر احمد عریان، در خرداد ماه ۱۳۳۳ در شهرستان داراب استان فارس متولد شد و پس از اخذ دیپلم تجربی در همان شهرستان بلافاصله در رشته دامپزشکی دانشگاه شیراز شروع به تحصیل کرد.
وی در سال ۱۳۵۹ با درجه دکترای عمومی دامپزشکی از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و سپس به مدت سه سال در جهاد سازندگی مشغول بود تا در سال ۱۳۶۲ به عنوان مربی در بخش آسیب شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز فعالیتش را در بحث آموزشی پژوهشی آغاز کرد.
احمد عریان که اکنون در زمره استادان برتر جهان قرار گرفته است در گفتگو با فارس اظهار داشت: در سال ۱۳۶۴ جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای تخصصی (PhD) آسیب شناسی مقایسه ای به عنوان بورسیه دانشگاه شیراز عازم انگلستان شدم و در دانشگاه بریستول آن کشور شروع به تحصیل کردم.
وی افزود: در سال ۱۳۶۸ از آن دانشگاه دانش آموخته شده و به ایران مراجعت کرده و با درجه استادیاری در بخش پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز کار خود را آغاز کردم.
عریان ادامه داد: در سال ۱۳۷۲ به درجه دانشیاری و در سال ۱۳۷۷ به درجه استادی ارتقا یافتم.
این استاد برجسته دانشگاه در ادامه به مسئولیت‌هایی که طی این سال‌ها به وی محول شده اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۱۳۶۸ تاکنون مسئولیت های اجرایی زیر را عهده دار بودم.
رئیس دانشگاه یاسوج ۱۳۹۶ تا کنون، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز از بهمن ۱۳۹۲ تادی ماه ۱۳۹۵، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنا و عضویت هیأت امنای دانشگاه هرمزگان از ۱۳۹۲ تاخرداد ۱۳۹۷، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنا و عضویت هیأت امنای دانشگاه خلیج فارس بوشهر از ۱۳۹۲ تاخرداد ۱۳۹۷، نماینده وزیر در هیات امنای مراکز آموزش عالی حافظ شیراز و آپادانا شیراز از ۱۳۹۲ تا کنون و دانا یاسوج از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر ۱۳۹۷ تا ۱۳۸۴، معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، رئیس مرکز نشر دانشگاه شیراز ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶، مدیر گروه پاتوبیولوژی ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، معاون اداری و مالی دانشکده دامپزشکی ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴
عریان درباره تحقیقات خود طی این سال‌ها سخن‌گفت و افزود: تحقیقات اینجانب بر طب بازساختی و مهندسی بافت و همچنین پاتولوژی بیماری‌های دامی متمرکز بوده  و تا کنون بیش از ۳۹۰ مقاله ISI در ژورنال های بین المللی به چاپ رسیده است، همچنین بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در کنفرانس های داخلی و خارجی ارائه نموده‌ام.
این دانشمند برتر جهان، تاکنون راهنمای  ۲۸ دانشجوی دوره دکترای تخصصی و بیش از ۴۵ دانشجوی دوره دکترای عمومی از دانشکده های دامپزشکی، پزشکی و داروسازی بوده است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
وی همچنین مشاورت بیش از ۵۰ پایان نامه دوره دکترای تخصصی و عمومی را بر عهده داشته، همچنین از این استاد برتر جهان تاکنون پنج کتاب درسی و کمک درسی و چهار فصل کتاب به عنوان نویسنده مدعو در کتاب‌های انتشارات معتبر بین المللی به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.
دکتر عریان به سبب مسئولیت‌هایی که به عهده داشته، پژوهش‌ها و مقالاتی که به چاپ رسانده به عنوان دانشمند دو درصد دنیا انتخاب شده است.
وی همچنین پیش از این، استاد نمونه کشوری، ۱۰ بار به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه شیراز، یک بار به عنوان پژوهشگر برتر کشور (دانشگاه های وابسته به وزارت علوم) انتخاب شده و در جشنواره جوان خوارزمی نیز حائز رتبه سوم کشوری شده‌ است.
این استاد نامدار فارسی همچنین تا کنون مجری چندین پروژه تحقیقاتی درون دانشگاهی و ملی بوده است.
لازم به ذکر است تاکنون بیش از ۳۹۰ مقاله در Google Scholor و ۲۷۵ مقاله در SCOPUS،  و ۲۰۶مقاله در PubMed از او نمایه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار