رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: بنای تاریخی میرزا مرتضی نورائی آشتیانی مرمت واحیای کاربری می‌شود.
کد خبر: ۹۳۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳ 07 January 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، علیرضا امیری افزود: خانه تاریخی میرزا مرتضی نورائی آشتیانی یکی از خانه‌های زیبای شهرستان آشتیان که در محله قدیمی صادق بیک روبروی قلعه مستوفی الممالک یا قلعه آقا واقع شده است توسط مالک فرهنگ دوست حسن تاج آبادی و با نظارت کارشناس میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: مرمت این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار با هدف استحکام‌بخشی و با اعتباری بالغ بر ۸۰۰میلیون ریال آغاز شده است که تاکنون ۳۰ درصد آن انجام شده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
امیری افزود: این خانه تاریخی به معماری استاد محمد تقی معمار باشی قمی و در ذیقعده ۱۳۳۷ساخته شده است و از این خانه در اوائل دوره پهلوی بعنوان بخشداری آشتیان استفاده شده است.
امیری اضافه کرد: مرمت بام، تزئینات و نمای بیرونی ساختمان، اتاقها و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن پی‌بندی بنا، شیب‌بندی و تسطیح اطراف این اثر تاریخی بازسازی شده‌است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: این خانه قاجاری از طریق مشارکت های فنی و اعتباری با کاربری فرهنگی احیا خواهد شد تا دومین مقصد در مسیر های جدید گردشگری شهرستان نقش بندد.
امیری گفت: آشتیان مهد خواستگاه مستوفیان بوده و بنای مذکور مربوط به یکی از برجسته‌ترین آنها است.
او ادامه داد:بنای خانه میرزا مرتضی نورائی مستوفی با شماره۳۲۲۸۱ در ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار