ازار کشور عراق از سمت شمال در دست ترکیه و از سمت جنوب در دست عربستان است و در این بین نیز کشورهای اروپایی در استان های عراق مشغول فعالیت هستند.
کد خبر: ۹۳۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰ 08 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،شهریار حیدری در جلسه ویژه بررسی منطقه که با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالن تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نقش مردم شهرستان قصرشیرین برای مبارزه با دشمن بعثی و نیز خسارت‌های وارده به این شهرستان از جنگ تحمیلی بر هیچکس پوشیده نیست.

وی به دلایل توسعه‌نیافتگی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بخشی از عامل عقب ماندگی‌های استان از جهات توسعه و زیربنایی به‌دلیل جنگ و بخشی دیگر، پس از پایان جنگ تحمیلی ناشی از کم لطفی‌های صورت گرفته به این منطقه است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهترین برنامه‌های توسعه یافتگی را در استان داریم، اما برای عملی شدن باید این برنامه‌ها مورد توجه قرار بگیرد که بتوانیم این عقب‌ماندگی های استان خصوصاً در نوار مرزی را جبران کنیم.

حیدری با اشاره به تعریف ۴۰ کیلومتر از مرز مشترک با کشور عراق برای مبادلات مرزی، گفت: کشور ترکیه در همان شرایط ۴۰ کیلومتری از سمت جنوب به شمال و در جوار مرزهای ما کریدور اقتصادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته کرمانشاه ۳۴ درصد از حجم کالاهای عراق را تأمین می‌کرد اما امروز ترکیه جایگزین ایران در این کشور شده و صادرات ما به کمترین میزان خود رسیده است.

وی به ورود اخیر عربستان به بازار کشور عراق اشاره و اظهار کرد: بازار کشور عراق از سمت شمال در دست ترکیه و از سمت جنوب در دست عربستان است و در این بین نیز کشورهای اروپایی در استان‌های عراق مشغول فعالیت هستند و استفاده بهینه را از شرایط موجود می‌کنند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ظرفیت جدیدی را برای در دست داشتن بازار کشور عراق و بهره بردن از شرایط اقتصادی این کشور فراهم می‌کند.

حیدری با اشاره به مزیت مرز پرویزخان نسبت به دیگر مرزها، اظهار کرد: این مرز در ۲ حوزه کُردی و عربی قرار دارد که نوع نگاه و رویکرد اقتصادی این مناطق با هم کاملاً متفاوت است، بنابراین ایجاد منطقه آزاد در شهرستان قصرشیرین باید به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد قصرشیرین در بهترین نقطه جغرافیایی کشور قرار دارد، تاکید کرد: ایجاد این منطقه آزاد باعث شکل گیری امنیت پایدار، حذف قاچاق کالا و مهاجرت معکوس روستاییان و بومیان مهاجرت کرده از جنگ تحمیلی به منطقه می‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار