نماینده مردم فسا موضوع دیگری که طراحان این طرح مد نظرشان بوده این است که ما باید جنبه‌های امنیتی این موضوع را نیز ببینیم. کشور ما کشوری است که توسط دولت‌های متخاصم همواره محل انجام فعالیت‌های امنیتی بوده است. مانند اتفاقی که چند سال پیش در مجلس افتاد و یا اتفاقات دیگری که در سال‌های پیش افتاده‌اند، این حوادث همواره از طریق اتباع کشورهای دیگری که به صورت غیرقانونی به ایران وارد می‌شدند صورت می‌گرفت. لذا یکی از نگرانی‌های ما بحث‌های امنیتی بوده است.
کد خبر: ۹۳۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 20 January 2021

تابناک فارس به نقل از شفقنا: اخیرا جزییات طرحی از سوی نمایندگان مجلس ایران با عنوان «طرح ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز» منتشر شده است. طرحی که از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما «حجت‌الله فیروزی» یکی از امضاکنندگان این طرح می‌گوید: «نگرانی‌های امنیتی باعث شده تا چنین طرحی تدوین شود و هدف از آن ساماندهی رفت‌وآمدها به داخل ایران بوده است.»

 

طرح ساماندهی اتباع خارجی؛ کل اتباع خارجی را در بر می‌گیرد


نماینده مردم فسا در مجلس در این باره گفت: درخصوص طرحی که جهت ساماندهی اتباع خارجی در مجلس مطرح شده و همراه با تعدادی از نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌ایم، به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها به درستی به این طرح نپرداخته‌اند و آن‌ را درست مطالعه نکرده‌اند. از این جهت به نظر می‌رسد شبهه و ابهامی ایجاد شده باشد. موضوع این است که این طرح تنها شامل اتباع افغانستان نمی‌شود و جامعه هدف این طرح صرفا افغانستانی‌ها نیستند و در این طرح هیچ اسمی از اتباع کشور افغانستان آورده نشده است. مسئله دیگر این است که ما با کشور افغانستان مشترکات فرهنگی بسیاری داریم و از دیرباز رفت و آمدهای زیادی بین ایران و افغانستان بوده و حتی ازدواج‌های میان دو مردم دو کشور صورت گرفته، طبیعی است که ما مراودات‌مان با هم بیشتر است و باید قوانین‌مان برای هم تسهیل‌کننده‌تر باشد ولی طرح ساماندهی اتباع خارجی، کل اتباع خارجی را در بر می‌گیرد و هیچ دولتی از این طرح مستثنی نشده و برای هیچ دولتی نیز سختگیرانه‌تر نیست.

 

با ورود قانونی اتباع خارجی مشکلی نداریم!


وی در ادامه افزود: طرح ساماندهی اتباع خارجی طرحی است که در آن ورود اتباع خارجی و فعالیت‌شان در کشور ما و مالکیت‌شان نسبت به اموال در کشور ما مورد توجه قرار داده شده است. هدف از این طرح واقعا ساماندهی بوده است نه اینکه بخواهیم جمعیتی را از آمدن به کشورمان محروم کنیم. ما هیچ‌وقت ورود قانونی اتباع خارجی را به کشور منع نمی‌کنیم.

 

فیروزی در ادامه با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا طرح‌هایی شبیه به این وجود دارد گفت: حتی برخی کشورهای اروپایی طرح‌های سختگیرانه‌تری در قبال اتباع خارجی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشورشان می‌شوند، دارند. درست است که حمایت از اتباع کشورهای دیگر نیز یک اصل انسانی محسوب می‌شود و وظیفه هر انسانی است اما نباید از این موضوع غافل شد که در جهان نیز به ورود غیرقانونی اتباع خارجی نیز همین‌گونه نگاه می‌کنند.

 

در مورد امنیت کشور نگرانیم


این نماینده مجلس اضافه کرد: موضوع دیگری که طراحان این طرح مد نظرشان بوده این است که ما باید جنبه‌های امنیتی این موضوع را نیز ببینیم. کشور ما کشوری است که توسط دولت‌های متخاصم همواره محل انجام فعالیت‌های امنیتی بوده است. مانند اتفاقی که چند سال پیش در مجلس افتاد و یا اتفاقات دیگری که در سال‌های پیش افتاده‌اند، این حوادث همواره از طریق اتباع کشورهای دیگری که به صورت غیرقانونی به ایران وارد می‌شدند صورت می‌گرفت. لذا یکی از نگرانی‌های ما بحث‌های امنیتی بوده است.

 

نمی‌توانیم وقتی اتباع ایرانی بیکارند مشاغل را به اتباع خارجی بدهیم


فیروزی گفت: موضوع دیگر اینکه حوزه کسب و کار نیز در این طرح دیده شده است. یکی از نگرانی‌هایی که ما داریم وضعیت اشتغال در کشور است. جمعیت زیادی از ایرانی‌ها بیکار هستند طبیعی است که ما نمی‌توانیم کسب و کار را در حالی که اتباع داخلی ما خودشان بیکار هستند از آنها بگیریم و به اتباع خارجی بدهیم. هیچ کشوری چنین کاری نمی‌کند.

 

یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی شده بود و مورد انتقاد نیز قرار گرفته بود رسیدگی به پرونده این افراد در دادگاه انقلاب بود. دادگاهی که بیشتر قاچاقچیان مواد مخدر و مسائل امنیتی در آن پیگیری می‌شود.

 

فیروزی در ادامه گفت: نگرانی‌های امنیتی در این طرح بر سایر نگرانی‌ها دیگر غالب است. مشکلات امنیتی که ممکن است با ورود اتباع خارجی غیرمجاز در کشور ما ایجاد شود خیلی زیاد است. رسیدگی به مسائل امنیتی اتباع ایرانی نیز در دادگاه انقلاب انجام می‌شود. پس غیرطبیعی نیست که اتباع خارجی غیرمجاز در این دادگاه رسیدگی شوند. در این طرح آمده که کلیه «جرایم» مربوط به افرادی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند در دادگاه انقلاب رسیدگی خواهد شد. پس سایر دعواهای آن‌ها در دادگاه عمومی است برای مثال اگر دو نفر اتباع خارجی غیرقانونی اختلافی داشته باشند هرگز برای حل مشکل به دادگاه انقلاب نخواهند رفت بلکه به دادگاه عمومی مراجعه خواهند کرد. از سوی دیگر این طرح تسهیلاتی برای اتباع خارجی که غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، دارد. باوجود اینکه در این طرح ورود اتباع خارجی به صورت غیرقانونی جرم انگاری شده اما همزمان به دادستان این اختیار را داده که پرونده‌ای برای این افراد تشکیل داده نشود. لذا هدف ما سختگیری نبوده است. هدف ما صرفا ساماندهی رفت‌وآمدها به داخل کشور بوده است.

 

تسهیل ویزای کاری وظیفه وزارت خارجه است نه مجلس


فیروزی در پاسخ به این پرسش که چرا با حجم مراوده زیادی که بین و ایران و افغانستان وجود دارد مجلس برای تسهیل صدور ویزای کار و رفت و آمد قانونی اتباع خارجی کاری انجام نمی‌دهد، گفت: ما برای صدور ویزا محدودیت و ممنوعیتی که نیاز به قانون‌گذاری داشته باشد، نداریم. قانون اجازه داده است و مجری صدور ویزا وزارت امور خارجه است و وزارت خارجه براساس سیاست‌های خودش درمورد نحوه صدور ویزا برای اتباع کشورهای مختلف تصمیم می‌گیرد. لذا این موضوع باید از سوی وزارت خارجه پیگیری شود که چرا به اتباع کشور افغانستان که سال‌های زیادی است با ما رفت و آمد دارند ویزا با تاخیر داده می‌شود یا داده نمی‌شود.

 

غم وشادی مردم ایران و افغانستان به هم گره خورده


این نماینده مجلس در پایان گفت: ما در بحث اتباع کشور افغانستان باید تشکر کنیم از همسایه مان. غم و شادی ما به هم گره خورده است. در خیلی از مسائل اتباع افغانستان در ایران به ما کمک کردند که جای تقدیر دارد و نباید اینها را از نظرمان دور کنیم و باید بپذیریم افغانستانی‌ها خیلی به ما کمک کردند. در حوزه عمران و آبادی کشور ما افغانستانی‌ها نقش مهمی داشته‌اند. با این حال همه ما باید قانون را ملاک عمل قرار دهیم. این طرح نیز تا به صحن علنی برود و آنجا هم رای بیاورد یا نیاورد زمان‌بر است و جای نگرانی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار