معاون شهردار تهران:
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به تامین نشدن پارکینگ در ساختمان جدید پلاسکو گفت: شهرداری در شورای عالی شهرسازی اعلام کرد که می‌توان در فضاهای دیگر متعلق به بنیاد مستضعفان یا نقاطی که در پایتخت کمبود پارکینگ داریم، این کمبود جبران شود.
کد خبر: ۹۳۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 26 January 2021

 

به گزارش تابناک تهران از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی درباره وضعیت ساختمان جدید پلاسکو و مساله تامین نشدن پارکینگ در آن اظهارداشت: از لحاظ رویکردی، اعتقاد بر این است که نباید در همه شهر به صورت یکسان پارکینگ تامین کنیم بلکه در بعضی از عرصه‌های شهر لازم است به جای افزایش میل استفاده از خودروهای شخصی با اتخاذ سیاست‌هایی امکان استفاده از وسایل نقلیه همکانی را فراهم کنیم.

وی گفت: در محدوده مرکزی و پهنه تاریخی تهران به دلیل بافت، شبکه رفت و آمدی و تراکم بالای ایستگاه‌های مترو الزام به اینکه در این پهنه نیز مانند سایر پهنه‌ها دنبال تامین پارکینگ برای همه پلاک‌ها باشیم موضوعی است که نباید وجود داشته باشد بلکه باید شرایطی ایجاد کنیم که امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بیشتر فراهم شود.

گلپایگانی افزود: هر چند در حال حاضر طبق مقررات باید پارکینگ برای هر تخریب و نوسازی تامین شود اما از آنجا که وضع‌کننده این مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری است و خود این شورا می‌تواند این ضوابط را بنا به شرایط و دلایلی تغییر و کم و زیاد کند، در مورد پلاسکو از این اختیار استفاده کرد.

وی با اعلام مخالفت معاونت معماری شهرداری از این موضوع بیان کرد: به واسطه رعایت عدالت اجتماعی در شهر هر تصمیمی که برای همه قطعات در شهر گرفته می‌شود باید برای پلاسکو نیز در نظر گرفته شود.

گلپایگانی اظهارداشت: شهرداری در شورای عالی شهرسازی اعلام کرد که اگر قرار است در این پلاک پارکینگ تامین نشود، می‌توان در فضاهای دیگر متعلق به بنیاد مستضعفان یا نقاطی که در شهر کمبود پارکینگ داریم، این کمبود جبران شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: بنیاد مستضعفان در راستای مسئولیت اجتماعی، بدون دریافت هزینه از سرقفلی‌داران اقدام به نوسازی ساختمان پلاسکو و تحویل آن به آنها کرد.

وی افزود: براین اساس شورای عالی شهرسازی به بنیاد در راستای انجام این مسئولیت اجتماعی کمک کرد و شورای عالی و پیشتر از آن شورای تامین استان در مصوبه‌ای که به امضای شهردار وقت تهران در سال ۱۳۹۶ رسید پذیرفت که این ساختمان بدون تامین پارکینگ و حتی بدون دریافت عوارض ساخته شود.

گلپایگانی درباره دریافت عوارض ساختمان جدید پلاسکو توضیح داد: طبق قانون، شهرداری این اجازه را ندارد که عوارض را تخفیف دهد و به همین دلیل به بنیاد اعلام کردیم که عوارض باید مطابق با مصوبات شورای شهر محاسبه و دریافت شود که البته این عوارض به صورت نقد و غیرنقد دریافت شد.

به گفته معاون شهردار تهران، قرار شد پارکینگ پروانه در نزدیکی ساختمان جدید پلاسکو که به دلیل نداشتن ایمنی کافی از نظر سازه‌ای و مقررات آتش‌نشانی قابل استفاده نبود، توسط بنیاد مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شود تا پارکینگ برای مراجعین به آن محدوده تامین شود.

وی درباره پروانه ساخت پلاسکوی جدید و تذکرات شورای شهر در این باره اظهارداشت: وجوه مختلفی در پروانه ساخت مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرد، یکی این است که از منظر فنی و انطباق با ضوابط و مقررات بنایی که قرار است ساخته شود را کنترل می‌کند.

گلپایگانی گفت: وجه دوم وجه حقوقی و مالکیتی است؛ یعنی کسی که می‌خواهد ساخت و ساز کند مالک است و هیچ مدعی دیگری وجود ندارد و سند مالکیت بدون خدشه است همچنین حقوق مکتسبه ملک واجد چه ویژگی‌هایی از نظر کالبدی و کاربری است.

وی اضافه کرد: وجه بعدی صدور پروانه وجه مالی است که آیا عوارض مترتب بر ملک را صاحب ملک پرداخت کرده یا خیر و وجه بعدی آن نیز اصول ساخت است که تایید می‌کند بنا توسط یک دستگاه سازنده واجد صلاحیت ساخته می‌شود و تحت نظارت یک سازنده معتبر است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران بیان کرد: یکی از دلایل طولانی شدن پروانه ساخت در نظام شهرداری کشور این است که پروانه ساخت تبدیل به گردنه‌ای شده که می‌خواهیم همه مشکلات را در آن، تصمیم گیری، کنترل و ارزیابی کنیم.

گلپایگانی اظهارداشت: مصوبه شورای تامین استان گود پلاسکو را خطرناک توصیف کرده بود و به همین دلیل بنیاد اجازه داشت که تا تراز صفر صفر بتواند حتی قبل از تهیه نقشه‌ها کار مقاوم‌سازی بدنه زیرزمین را انجام دهد.

وی گفت: وقتی که زمان ساخت آغاز شد از همان ابتدا به واسطه اینکه دوبار مسابقه برگزار شد و روند طولانی شدن تهیه نقشه‌ها، توافقی با بنیاد داشتیم که نقشه‌های سازه قبل از شروع باید به تایید نظام مهندسی برسد، همچنین فرایند صدور پروانه و پرده‌های آن را از هم تفکیک کردیم تا تعهد اجتماعی بنیاد و ساخت این ساختمان زودتر انجام شود.

گلپایگانی درباره انطباق ساختمان جدید پلاسکو با وجوه مختلف پروانه ساخت افزود: از لحاظ نقشه‌ها، کلیت آن مورد تایید بود و در انطباق طراحی ساختمان با اصول فنی، ضوابط و مقررات، کنترل و نظارت لازم انجام شد، پیمانکار و سازنده دارای صلاحیت بود و و زیرنظر ناظر کارها انجام شد که از این نظر نیز مشکلی نداشت علاوه بر این سند مالکیت بنیاد نیز کاملا محرز بود.

معاون شهرار تهران اظهارداشت: طبق طرح تفصیلی باید در آن محدوده حداکثر تا ۶ طبقه ساخته می‌شد اما بندی در ضوابط و مقررات طرح تفصیلی مبنی بر رعایت حقوق مکتسبه وجود دارد که به معنی حقی است که ایجاد شده و به استناد آن حق ایجاد شده می‌تواند بیشتر از این طبقات ساخته شود.

وی افزود: مساله پیچیده بحث حقوق مکتسبه داخل ساختمان بود، باید پرونده‌ها و سوابق افراد زیادی که ادعای حق مکتسبه داشتند رسیدگی می‌شد تا میزان حقوق و تجاری، کارگاه یا اداری بودن آن مشخص شود که این روند طولانی و پیچیده شد و زمان برد تا به برگه پروانه ساخت برسیم.

گلپایگانی درباره ویژگی‌ها و امکانات ساختمان جدید پلاسکو بیان کرد: پلاسکوی جدید سیستم اعلام حریق دارد و به صورت اتوماتیک اطفای حریق اتفاق می‌افتد. کل سازه در برابر حریق مقاوم است و موادی که از اسکلت فلزی محافظت می‌کنند حریق را تا حدود ۲ ساعت به تاخیر می‌اندازند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران افزود: همچنین به محض اینکه در یک قسمت ساختمان جدید پلاسکو اتفاقی بیفتد علاوه بر سیستم اعلام و اطفای حریق، لوکال کردن و منفک کردن فضاها از هم انجام می‌شود، همه فضاها باهم ارتباط ندارند و شرایط با گذشته کاملا متفاوت است.

ساختمان تجاری پلاسکو در ۱۷ طبقه در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول سال۱۳۴۱ افتتاح شده بود که از آن به‌ عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد، این ساختمان۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فروریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

ساختمان جدید پلاسکو به همت بنیاد مستضعفان با درنظرگرفتن ضوابط فنی مورد نظر شهرداری تهران، میراث فرهنگی، آتش نشانی و سازمان مهندسی درحال ساخت است که ساخت آن تاکنون به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و کسبه این مجتمع تجاری می‌توانند اردیبهشت سال آینده در آن مستقر شوند.

به گفته غلامحسین آرام معاون امور هماهنگی فرمانداری تهران، ضلع شمالی ساختمان جدید پلاسکو، ۱۵ بهمن ماه امسال افتتاح می‌شود، در این ساختمان پنج طبقه در زیر زمین و ۱۵ طبقه در روی زمین ساخته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار