شیراز از گذشته‌های دور، یکی از شهر‌های پر‌آوازه ایران بوده که هر‌ساله افراد زیادی را از سراسر جهان به بازدید و گشت‌و‌گذار دعوت می‌کند. اگر قصد سفر به شیراز و استان زیبای فارس را دارید، حتما زمان خوبی را برای این ‌موضوع انتخاب کنید تا برای بازدید از نقاط مختلف وقت کافی داشته باشید. در این‌ مطلب قصد داریم تعدادی از جا‌های دیدنی شیراز و استان فارس را بررسی کنیم؛ ولی قطعا تعداد مناطق زیبای این ‌استان به‌حدی زیاد هستند که برای هر قسمت باید مطالب زیادی مطالعه کرد. تا پایان این‌ مطلب با ما همراه باشید تا با تکه‌ای از بهشت روی زمین آشنا شوید.
کد خبر: ۹۴۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ 13 February 2021

باغ ارم شیراز
شیراز را با نام‌ها و لقب‌های فراوانی می‌شناسند که نشان‌دهنده زیبایی‌ها و دیدنی‌های بی‌انتهای آن است. یکی از ویژگی‌های شیراز را می‌توان داشتن باغ‌ها و عمارت‌های زیبا و پر‌ از گل و گیاه دانست. تعداد باغ‌های معروف شیراز آن‌قدر زیاد است که شاید برای نام‌بردن و بررسی اجمالی آن‌ها چندین ‌نوشته نیاز باشد. یکی از باغ‌های مشهور در استان فارس، باغ ارم شیراز است که محبوبیت زیادی میان ساکنان و حتی مسافران دارد.

باغ ارم شیراز کوشک اصلی پادشاهان و ملازمان ایشان در این‌ دوره بوده است. البته زمان ساخت این‌باغ به‌صورت دقیق مشخص نیست و عده زیادی ساخت آن را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند. یکی از صحنه‌های زیبای باغ که احتمالا تصاویر زیادی از آن را دیده باشید، تصویر عمارت اصلی باغ از کنار استخر مجاور آن است.

در هر‌زمانی که به شیراز سفر کنید، می‌توانید به این‌باغ زیبا مراجعه کرده و از قدم زدن میان گل‌ها و مناظر زیبای آن لذت ببرید. شما هم می‌توانید عکسی کنار عمارت اصلی باغ از خود به یادگار ثبت کنید و برای همیشه خاطرات خود از سفر به شیراز و بازدید از باغ ارم شیراز را مرور کنید.

Image result for باغ ارم


دیگر باغ‌های شیراز
اگر اهل طبیعت و سر‌سبزی هستید و در بهار به شیراز سفر می‌کنید، از باغ‌های شیراز غافل نشوید. درختان بهار‌نارنج شیراز وسعتی فراتر از مرز‌های جغرافیایی آن دارند و تقریبا هر‌مسافری دوست دارد تماشای این‌ درختان از نزدیک را تجربه کند. شکوفه‌های درختان نارنج از اواسط فروردین تا حدود یک ماه رایحه‌ای بی‌نظیر را در دل باغ‌های شیراز پخش می‌کنند که قدم زدن در باغ‌ها را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد کرد. یکی از معروف‌ترین باغ‌ها که درختان نارنج زیادی دارد، باغ قوام است که با نام نارنجستان قوام نیز شناخته می‌شود.

از دیگر باغ‌های معروف شیراز میان تعداد زیاد باغ‌های زیبای آن می‌توان به باغ دلگشا، باغ عفیف‌آباد و باغ جهان‌نما اشاره کرد، که هر‌کدام علاوه‌بر ویژگی‌های عمومی باغ‌های شیراز، ممکن است ویژگی خاصی هم برای خود داشته باشند. کنار بسیاری از این ‌باغ‌ها خدمات متنوعی به مراجعان ارائه می‌شود؛ مثلا شما می‌توانید با اجاره لباس‌های محلی، تصاویری تکرار‌نشدنی را برای خود ثبت کنید.

آرامگاه حافظ

حافظیه یکی از مناطق پر‌طرفدار شیراز است. اگر دنبال جا‌های دیدنی شیراز باشید، بعید است که اسم آرامگاه حافظ را نبینید. شیراز میزبان زندگی شاعران بزرگ و معروفی بوده است که بسیاری از آن‌ها آوازه و شهرت جهانی دارند. هر‌ساله تعداد زیادی از دوست‌داران علم و ادب برای بازدید از زادگاه این‌شاعران به استان فارس سفر می‌کنند. در تایید این‌مطلب می‌توان به طراح آرامگاه حافظیه اشاره کرد که معماری فرانسوی بوده؛ به هنر و فرهنگ ایرانی علاقه بسیاری داشته است. دیدن منظره شب حافظیه می‌تواند از خاطراتی باشد که برای همه طول عمر انسان، در حافظه باقی بماند.

برای ورود به محوطه آرامگاه حافظ باید بلیط تهیه کنید و توجه داشته باشید که برای بازدید از این‌ مکان زیبا حداقل یک تا دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت. حافظیه از چند بخش مهم تشکیل شده که از‌جمله آن‌ها می‌توان به رواق چهار یا 20 ستونه، حیاط جنوبی، حیاط شمالی و آرامگاه حافظ اشاره کرد. در حافظیه می‌توانید از آرامگاه افراد مهم دیگری مانند قوام‌السلطنه نیز بازدید کنید. ورودی آرامگاه از سمت حیاط جنوبی است که در آن گل‌های زیبایی کاشته‌اند. استخر بزرگی هم در این قسمت از محوطه آرامگاه وجود دارد که بعد از ورود می‌توان آن را مشاهده کرد.

در ساخت و معماری آرامگاه حافظ از نماد‌های فراوانی استفاده شده است و می‌توان گفت که تقریبا هر‌چیزی که در آن‌جا مشاهده می‌کنید، به‌عنوان نمادی خاص است که معنا و مفهمومی در پشت آن وجود دارد. به‌عنوان مثال گنبد آرامگاه که ارتفاع 10 متری دارد، نماد آسمان است و آن را به‌شکل کلاه درویشان ترک طراحی کرده‌اند. حتی رنگ‌هایی که در طراحی گنبد به‌کار رفته‌اند هم مفاهیم خاصی را بیان می‌کنند. مثلا رنگ فیروزه‌ای نمادی از بهشت و رنگ قهوه‌ای بیان‌گر خاک است.

Image result for آرامگاه حافظ

سخن آخر
بعید است کسی وصف کوتاهی از شیراز شنیده و هوای سفر به این‌ دیار را در سر نداشته باشد. شیراز به‌عنوان شهری تاریخی و با طبیعتی بی‌نظیر آثار و دیدنی‌های زیادی را در دل خود جای داده است که هر‌ساله افراد زیادی را از سراسر جهان به‌سمت خود جذب می‌کند. بهار یکی از بهترین زمان‌های سفر به شیراز است؛ در این ‌فصل می‌توانید بخشی از زیبایی‌های بی‌انتهای این‌خطه بی‌بدیل را با چشمان خود ببینید. مطمئن باشید جاهای دیدنی شیراز برای مدت زیادی در خاطرات شما ثبت خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار