رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: نرم‌افزار قرآنی موجود است، اما گاه به دلیل قفلی که دارد دسترسی آن برای مخاطب مشکل است.
کد خبر: ۹۴۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷ 13 February 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام سرلکیان ،به قابلیت نرم‌افزارها و فضای مجازی در توسعه فرهنگ قرآن اشاره و ضرورت توجه و بهره‌مندی لازم از نرم‌افزارهای موجود قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر بتوان از این نرم‌افزارها و فضای مجازی به خوبی بهره برد شاید بتوان مخاطبان قرآن را به بیش از میلیون‌ها نفر رساند.
وی یادآورشد: ابزار مفید موجود قابلیت تحت پوشش قرار دادن طیف گسترده‌ای از مردم را دارند و وظیفه ما این است تا از این فضا و امکانات به نحوه احسن استفاده کرده و با تقویت نرم‌افزارهای قرآنی خواهیم توانست فضای قرآنی جهان را تحت تأثیر قرار دهیم. کشورهای جوامع اسلامی باید به صورت همگانی فعالیت تعلیم و تربیت قرآنی را در کشورآغاز کنند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های انجام شده خوب است، اما کافی نیست گفت: اگر همه کشورها تعالیم و مفاهیم این مصحف شریف را از طریق فضای مجازی تعلیم دهند قطعا این فضا به تریبونی ارزشمند تبدیل خواهد شد.
این مقام مسئول ضرورت تغییر نگاه‌ها به فضای مجازی را متذکر شد و افزود: اگر فرزندان ما در فضای مجازی سر از ناکجاآباد درآورند، حاکی از آن است که ما برای فضای مجازی برنامه جذاب، اثرگذار، متنوع، هنرمندانه و... نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم برای تعلیم مبانی قرآن در فضای مجازی زیرساخت نداریم گفت:زیرساخت‌های ما در فضای مجازی خوب نیست و یا اصلاً نتوانستیم زیرساخت را ایجاد کنیم، فعالیت‌ها بدین جا ختم می‌شود که گزارش دهیم در حال تلاش هستیم و بیان جملات فایده‌ای ندارد، لازم است مسئولان در کشور به توسعه فعالیت قرآن در فضای مجازی توجه کرده و برنامه قابل دفاعی را ارائه دهند.
وی افزود:اگر قصد داریم فضای مجازی اثرگذاری مطلوب در حوزه قرآن داشته باشد، باید دارای متولی خاص باشد تا با آسودگی خیال به تولید محتوا، طراحی نرم‌افزارهای قرآنی و دیگر موارد موردنظر بپردازد. بزرگترین اشکال کار اینجاست که نتوانستیم زیرساخت را ایجاد و مفاهیم را درست تبیین کنیم و فقط از کودکان و نوجوانان انتظار داریم.
حجت‌الاسلام سرلکیان اظهارداشت: امروز اکثر قریب به اتفاق خانواده‌ها از فضای مجازی برای آموزش فرزندان با توجه به شرایط کرونایی استفاده می‌کنند، اما کمترین بهره این فضا به قرآن اختصاص دارد. آموزش و پرورش با در اختیار داشتن نرم‌افزار شاد می‌تواند گام بلندی در حوزه قرآن بردارد، این فضا فقط دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، چه بسا والدین از این فضا در حال استفاده هستند و اگر آموزش و پرورش از همین فضا برنامه‌های آموزشی خود را تقویت کند، قطعاً خروجی بهتری خواهد داشت.
وی گفت:مطالبه‌گری آموزش و پرورش از والدین در حوزه قرآن باید جدی‌تر دنبال شود، شاهدیم برخی از معلمان به دروس ریاضی و... توجه دارند، اما اهمیت چندانی به آموزش قرآن نمی‌دهند، اگر ریاضی با نمره کمتر از ۱۰ تجدید است، این قانون برای قرآن هم باشد. با استفاده از اساتید خوب و مطالبه این دستگاه آموزشی می‌توان خروجی مطلوب را شاهد بود.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: شاید بسیاری از مردم و خانواده‌ها توان مطالعه «تفسیر نمونه» را نداشته باشند، اما فضای مجازی قادر است مطالب را به صورت خلاصه، کوتاه، به زبان ساده، اثرگذار در اختیار دانش‌آموزان و خانواده آنان قرار دهد. در تولید نرم‌افزارهای قرآنی در حوزه‌های مختلف ضعیف عمل شده است، هرچند در حوزه آموزش طراحی‌های خوبی داریم، اما تهیه آن برای خانواده‌ها مشکل است.
وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد نرم‌افزارهای قرآنی را در فضای مجازی، اینستاگرام، شاد و... در اختیار مخاطب قرار دهیم تا به راحتی قابل دسترسی باشد.
وی با بیان اینکه باید قفل نرم‌افزارهای قرآنی را شکست گفت: نرم‌افزار قرآنی موجود است، اما گاه به دلیل قفلی که دارد دسترسی آن برای مخاطب مشکل است، شاید یک صدم هزینه اینترنت‌هایی که صرف پرسه زدن‌های بی‌مورد در فضای مجازی می‌شود صرف قرآن نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار