خسارت های کرونا به ورزش استان مازندران بالغ بر ۷۰ درصد برآوردشده است؛اسپانسرها و بنگاه های اقتصادی در ایام کرونا به دلیل چالش های اقتصادی فعالیت کمی داشتند و این موضوع باعث شد تا بسیاری از باشگاه ها با کمبود درآمد و تراز مالی منفی روبه رو شوند،
کد خبر: ۹۴۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵ 14 February 2021

خسارت های کرونا به ورزش استان مازندران بالغ بر ۷۰ درصد برآوردشده است؛اسپانسرها و بنگاه های اقتصادی در ایام کرونا به دلیل چالش های اقتصادی فعالیت کمی داشتند و این موضوع باعث شد تا بسیاری از باشگاه ها با کمبود درآمد و تراز مالی منفی روبه رو شوند، مضاف بر اینکه در دوران کرونا خانواده ها نیز تمایل به فعالیت ورزشی فرزندان خویش ندارند که این موضوع نیز بار روانی منفی برای جامعه ورزش به وجود آورد.

فارغ از اختلالات گوناگون کرونا در حوزه ورزش استان و کشور سوال اینجاست که آیا کرونا فقط باعث آسیب به ورزش شد؟ آیا وقت و مجال مناسبی برای بازسازی زیربنا و تاسیسات ورزشی و افزایش توان تجهیزاتی ورزش فرآهم نیاورد؟

یک کارشناس و مدیر تیم ملی فوتسال زیر ۲۰ سال کشور می گوید: از آنجا که ورزش از زندگی جدا نیست بنابراین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت اما بسیاری از کشورهای پیشرفته که دارای امکانات سخت افزاری و ساماندهی مناسبی بودند توانستند تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کنند.

محمود رضا نصیرلو در گفت و گو با ایسنا مباحث آموزش از طریق فضای مجازی و اینترنت را به عنوان یکی از فرصت های کرونا در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: هر چند آموزش و یادگیری عملی و عملیاتی تحت شعاع قرار گرفت و آسیب دید اما شیوه نوینی از آموزش با آمدن وبینارها شکل گرفت که صرفه جویی اقتصادی چشمگیری به ارمغان آورد.

نصیرلو با برشمردن هزینه های مختلف آموزش در شرایط معمول شامل مخارج سفر، اقامت، هتل، پروازها، محل اسکان، تغذیه و حمل و نقل تصریح کرد: اما اکنون با آموزش از طریق فضای اینترنت بسیاری از مشکلات فوق حذف شده و هزینه ها به شدت کاهش پیدا کرده است و این یکی از فرصت های شیوع پاندمی کرونا بود.

داور بین المللی فوتسال لیگ برتر کشور، از برگزاری ۱۶ کلاس وبینار آموزشی غیرحضوری برای داوران فوتسال کشور در دوران کرونا خبر داد و تاکید کرد: پیش از شیوع کرونا در طول سال تنها می توانستیم حداکثر ۳ دوره کلاس آموزشی برای داوران فوتسال لیگ برتر داشته باشیم که تحقق این مهم در دوران کرونا یک فرصت سازی و صرفه جویی اقتصادی با ارزش است.

وی فرصت دیگر دوران کرونا را زمان مقتضی برای بازسازی و اصلاح زیرساختها عنوان کرد و یادآور شد: به دلیل وقفه به وجود آمده در دوران کرونا و تعطیلی باشگاه ها، فرصت لازم فراهم شد اما وجود برخی محدودیت ها باعث شده که به مباحث اصلاح زیرساخت های ورزشی کمتر توجه شود؛ اما لازم است جامعه جهانی ورزش پس از مهار و کنترل ویروس کرونا، زیرساخت هایی را فراهم کند تا اتفاقات مشابهی از این دست در آینده، راه حل جایگزین داشته باشد و ورزش مجددا آسیب نبیند.

آسیب های کرونا

نصیرلو خسارت های کرونا به ورزش استان مازندران را بالغ بر ۷۰ درصد برآورد کرد و افزود: اسپانسرها و بنگاه های اقتصادی در ایام کرونا به دلیل چالش های اقتصادی فعالیت کمی داشتند و این موضوع باعث شد تا بسیاری از باشگاه ها با کمبود درآمد و تراز مالی منفی روبه رو شوند، مضاف بر اینکه در دوران کرونا خانواده ها نیز تمایل به فعالیت ورزشی فرزندان خویش ندارند که این موضوع نیز بار روانی منفی برای جامعه ورزش به وجود آورد.

وی یکی از مهم ترین آسیب های کرونا را عدم حضور تماشگران دانست و با بیان اینکه حضور تماشگر در استادیوم در مباحث درآمدزایی ورزشی تنها به بلیط فروشی محدود نمی شود تاکید کرد: تماشاگر نیازهایی را همراه خود دارد که باعث تولید مزایا و اشتغال به شکل مستقیم و غیرمستقیم در ورزشگاه ها می شود.

عضو مجمع هیئت فوتبال استان مازندران موضوعاتی نظیر غذا و مواد غذایی، حمل و نقل، رسانه و پخش تلویزیونی، اسپانسر و حامی مالی، تبلیغات محیطی و سلامت را به عنوان زمینه های اشتغالزایی در استادیوم ها برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق حضور تماشگر روح و جان ورزش را به منصه حضور می گذارد که عدم دستیابی هر یک از موارد فوق در زمره آسیب های ورزشی تلقی می گردد.

راهکارها و پیشنهادات

نصیرلو، بهترین راهکار را کاربردی کردن صندوق رفاهی ورزشکاران و تعمیم آن به استان ها و شهرستان ها عنوان کرد و افزود: مساعدت مالی به فعالان حوزه ورزش، مربیان، باشگاه داران و مجموعه های ورزشی از محل صندوق رفاهی کمک بسیار بزرگی به آسیب ها و خسارات ورزشی می کند.

وی راهکار مناسب دیگر را اعطای تسهیلات مالی و وام های طولانی مدت با بهره بانکی پایین به مربیان، ورزشکاران، داوران و آسیب دیدگان حوزه ورزش اعلام و خاطرنشان کرد: هرچند دستورالعمل هایی از سوی اداره کل و وزراتخانه ابلاغ شده اما به دلیل ساختار سخت افزاری و شرایط نامناسب موجود، به طور کامل محقق نشده است به عنوان مثال ثبت نام در فضای سامانه اینترنتی با مشکلاتی مواجه بود.

ورزش یک نوع سرمایه گذاری است

رئیس هیئت فوتبال شهرستان تنکابن، احتمال وقوع حوادث و مشکلات مشابهی نظیر کرونا را در سال های آتی دور از ذهن ندانست و با تاکید بر اینکه هر گونه تزریق مالی در حوزه ورزش در شمار هزینه و خرج کرد محسوب نمی شود و در حقیقت نوعی سرمایه گذاری است، یادآور شد: هر چقدر سرمایه وارد ورزش شود از آن طرف هزینه ها در بخش سلامت و بهداشت و روان جامعه کاهش می یابد.

نصیرلو تخصیص و صرف بودجه برای ورزش های همگانی و حرفه ای را موجب افزایش شادی و نشاط و تقویت روحیه مردم و در نتیجه سلامتی جامعه دانست و گفت: وقتی سلامت، نشاط و شادی به معیارهای استاندارد نزدیک شود یقینا هزینه های بهداشتی و درمانی و جامعه شناسی کشور کاهش پیدا می کند.

در پایان به نظر می رسد مسئولان ورزشی استان مازندران علیرغم دوران طولانی مدت حضور کرونا در کشور اما همچنان غافلگیر و مبهوت هجمه سنگین بیماری هستند و نتوانستند تاکنون اقدامی قابل توجه در این خصوص ارائه دهند؛ البته این موضع گیری مغایر با رویکرد مسئولین ورزشی کشور نیز نبوده و گویا تمامی مسئولان ورزشی در ایران از هوک های سنگین کرونا به گوشه رینگ هدایت شده اند و به انتظار پایان این بازی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار